شوراي امنيت ماموريت ناظران در سوريه را يك ماه ديگر تمديد كرد/ هشدار پوتين

در حالي كه شوراي امنيت با صدور قطعنامه ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه را براي يك ماه ديگر تمديد كرد، رئيس‌جمهوري روسيه به كشورهاي غربي درباره اقدام عليه سوريه خارج از چارچوب‌هاي شوراي امنيت هشدار داد.

در حالي كه شوراي امنيت با صدور قطعنامه ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه را براي يك ماه ديگر تمديد كرد، رئيس‌جمهوري روسيه به كشورهاي غربي درباره اقدام عليه سوريه خارج از چارچوب‌هاي شوراي امنيت هشدار داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از پايگاه اينترنتي شبكه خبري الجزيره، شوراي امنيت سازمان ملل با برگزاري نشستي ماموريت ناظران بين‌المللي مستقر در سوريه را براي يك ماه ديگر با موافقت تمامي اعضا تصويب كرد.

شوراي امنيت با صدور قطعنامه 2059 كه نسخه اصلاح شده قطعنامه كشورهاي غربي و روسيه محسوب مي‌شود تاكيد كرده كه ماموريت ناظران مستقر در سوريه براي يك ماه ديگر تمديد مي‌شود و پس از آن ماموريت اين ناظران ديگر قابل تمديد نخواهد بود.

بنا به گفته منابع ديپلماتيك سازمان ملل مذاكرات فشرده‌اي در نشست روز جمعه شوراي امنيت براي ايجاد اصلاحات در پيش‌نويس پيشنهادي كشورهاي غربي انجام شد و پس از اعمال خواسته‌هاي روسيه در اين پيش‌نويس كه توسط انگليس، فرانسه، آلمان و پرتغال ارائه شده بود، تصويب شد.

در اين قطعنامه بر ضرورت توقف كامل خشونت‌ها تاكيد شده است و با وجود اينكه در آن آماده است كه ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه قابل تمديد نيست اما شرط شده است در صورتي كه دبيرخانه سازمان ملل گزارشي به شوراي امنيت ارائه كند كه بر اساس آن مشخص شود خشونت‌ها در سوريه به شكل قابل توجهي كاهش يافته مي‌توان درباره تمديد ماموريت ناظران بحث و تبادل نظر كرد.

سوزان رايس، نماينده آمريكا در سازمان ملل در پايان نشست سازمان ملل با اعلام اينكه واشنگتن به حمايت‌هاي خود از مخالفان سوري ادامه مي‌دهد تاكيد كرد كه تحريم‌ها و فشارها عليه نظام بشار اسد افزايش خواهد يافت.

وي مدعي شد كه روزهاي باقي مانده براي نظام حاكم در سوريه محدود است، گفت: واشنگتن تمام تلاش خود را به كار خواهد گرفت تا با ملت سوريه براي پاسخ‌گويي به خواسته‌هايشان همكاري بيشتري انجام دهد و "كمك‌هاي بشردوستانه" در اختيار ملت سوريه قرار دهد.

از سوي ديگر، ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهوري روسيه به كشورهاي غربي هشدار داد كه خارج از چارچوب شوراي امنيت درباره سوريه وارد عمل نشوند.

وي در نشست شوراي عالي امنيت ملي روسيه گفت: اقدام درباره سوريه خارج از شوراي امنيت بي‌فايده خواهد بود و تنها تاثيري كه خواهد گذاشت اين است كه اعتبار سازمان ملل را كاهش مي‌دهد.

بنا به گزارش خبرگزاري روسيه پوتين در اين نشست با اعضاي شوراي عالي امنيت ملي روسيه پرونده سوريه را مورد بحث و بررسي قرار داده و در آن نسبت به دور زدن شوراي امنيت هشدار داده است.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۳۱ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91043118446
  • خبرنگار : 71430