سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/7

زردآلوهايي كه فرش مي‌شوند

باغ‌هاي زردآلو بخش شاهرود خلخال بار ديگر به فصل برداشت رسيدند؛ زردآلوهاي شيرين و آب‌داري كه اگر سرنوشتي مانند سال‌هاي گذشته داشته باشند بزودي فرشي زرد رنگ و لعاب‌دار را بر كف باغ‌ها خواهند بافت.

باغ‌هاي زردآلو بخش شاهرود خلخال بار ديگر به فصل برداشت رسيدند؛ زردآلوهاي شيرين و آب‌داري كه اگر سرنوشتي مانند سال‌هاي گذشته داشته باشند بزودي فرشي زرد رنگ و لعاب‌دار را بر كف باغ‌ها خواهند بافت.

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بخش شاهرود خلخال كه به "کلور" معروف است از مناطق كوهستاني و خوش آب و هواي كشور محسوب شده و داراي باغ‌هاي فراواني است. يكي از محصولات اصلي اين منطقه زردآلو است كه سالانه بيش از 1500 تن زردآلو توليد مي‌كند.

كشاورزان اين بخش از هفته گذشته شروع به برداشت محصول خود کردند. برداشت این محصول به دلیل تنوعی که در آنها وجود دارد و با فواصل روزانه به مرحله بهره‌برداری می‌رسند تا اواسط مرداد ماه ادامه دارد.

اما به دلیل ضعفی تاريخي که در بازاریابی این محصول وجود دارد عمده این محصولات یا به مصرف خانگی بیش ازحد می‌رسد و یا در باغات زیر پای درختان به هدر می‌رود.

این محصول به دلیل برخورداری از آب شیرین و شرایط محیطی مناسب برای رشد از کیفیت بالای برخوردار است اما ضعف‌هاي موجود در عرضه آن مانع از رسیدن این میوه تابستانی به دست سایر مصرف‌كنندگان مي‌رسد.

عمده بازار این محصول در حال حاضر مناطق تالش‌نشین استان گیلان است اما میزان آن به حدی است که می‌تواند مناطق بیشتری از استان‌های همجوار را پوشش دهد اما از آنجا که عرضه این محصول در مناطق ديگر براي كشاورزان هزینه‌بر است تولیدکنندگان انگیزه‌ای به انجام این کار ندارند.

مساحت كل باغات اين منطقه 2500 هكتار مثمر است كه از اين ميزان 1200 هكتار مربوط به باغات گردو، 800 هكتار باغات سيب و 250 هكتار مربوط به باغات زردآلو است.

ميزان توليد سالانه اين محصول به طور متوسط 1500 تن برآورد شده اما از آنجا كه باغداران اين حوزه اكثرا سال‌خورده بوده و با روش‌هاي نوين توليد محصولات كشاورزي آشنا نيستند، اين باغات توانايي واقعي خود را از دست داده‌اند و به مرز فرسودگي رسيده‌اند.

به گفته كارشناسان اگر قرار باشد اين كشاورزان از شيوه‌هاي نوين توليد استفاده كننند، مسلما توليد اين محصول به چند برابر افزايش خواهد یافت.

* زردآلوهايي كه مي‌توانند محصول ارگانيك باشند

مهندس عابدی در این باره می‌گوید: به علت استفاده نکردن از سم و کود در تولید این محصول پتانسیل ارائه‌شدن به عنوان محصول ارگانیک وجود دارد اما متاسفانه هیچ اقدامی براي خریداری و عرضه محصول با برند ارگانیک انجام نشده است.

وی نبود ایستگاه تحقیقات کشاورزی و مطالعات علمی را از دیگر کمبودهای این منطقه مي‌داند و تصريح مي‌كند: سرمازدگی بهاره از دیگر عواملی است که میزان تولید این محصول و کیفیت آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد که برای رهایی از این مشکل نیازمند شناسایی ارقام دیرگل و مقاوم در برابر بیماری‌ها و مرغوب با توجه به شرایط کوهستانی منطقه هستیم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۴
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91043017971
  • خبرنگار : 99999