سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/8

باغداري به تخصص نياز دارد و باغداران به حمايت

يك استاد دانشگاه بر لزوم حمايت از باغداران براي توليد محصول مرغوب و بازارپسند تاكيد كرد.

يك استاد دانشگاه بر لزوم حمايت از باغداران براي توليد محصول مرغوب و بازارپسند تاكيد كرد.

علي تهراني‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:‌ دولت، سازمان جهاد كشاورزي و مسوولان آموزش كشور همگي نقش‌هاي مهم و به هم پيوسته‌اي در افزايش سطح بهره‌وري و بهبود شرايط باغداران دارند و بايد با هم به همكاري بپردازند.

وي افزود: ما فقط نبايد توجه خود را صرف مراحل قبل از برداشت محصولات كنيم، بلكه بايد به مراحل بعد از برداشت محصول مثل فرآوري و بهبود بخشيدن و يا ايجاد صنايع تبديلي و همچنين شيوه‌هاي انتقال محصول به بازار توجه ويژه داشت.

تهراني‌فرد ادامه داد: از آنجايي كه اوضاع باغداران به لحاظ ميزان سواد و همچنين ميزان بهره‌وري با توجه به زحمات فراواني كه متحمل مي‌شوند مناسب نيست، سازمان جهاد كشاورزي بهتر است كه يك مورد مطالعاتي در هر منطقه با توجه بر شرايط موجود در آن پيشنهاد كند و به انجام برساند.

وي تصريح كرد: باغداري عليرغم آنچه عموم مردم فكر مي‌كنند، كاري نيست كه نياز به تخصص نداشته باشد و هر كس بتواند به انجام آن بپردازد، اين علم از پيچيده‌ترين علوم است.

تهراني‌فرد درباره سطح سواد توليدكنندگان گفت: بسياري از توليدكندگان ما با اين كه از سطح سواد پاييني برخوردارند، ولي داراي تجربيات بسيار فراوان و مفيدي در كارشان هستند اما مشكلي كه وجود دارد اين است كه متاسفانه بين مراكز تحقيقاتي و كشاورزان مجرب ارتباط برقرار نمي‌شود.

وي همچنين گفت: ما نبايد تصور كنيم كه با ارائه چند مقاله در دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي همه چيز تمام شده بلكه بايد بتوانيم دستاوردها و نوآوري ها را در بين كشاورزان و باغداران ترويج دهيم.

تهراني‌فرد خاطرنشان كرد: مسئله ترويج را هم بايد جدي گرفت و ترويج‌دهندگان و معلمان اين حوزه بايد آموزش‌هاي ويژه اين كار را ببينند چرا كه اين معملمان با كودكان سروكار دارند و سروكارشان با بزرگسالان است.

وي در پايان گفت: در سال‌هاي گذشته در زمينه ترويج نوآوري‌ها فعاليت‌هاي مفيدي انجام مي‌شد اما امسال هيچ فعاليتي دراين باره به چشم نمي‌آيد كه اميدوارم هر چه زودتر باز هم شاهد اين گونه اقدامات و روش‌هاي صحيح‌تر باشيم.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۰ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91043017943
  • خبرنگار :