محكوميت انفجار تروريستي اخير در دمشق/ دستگيري عامل انفجار

بان كي مون و رئيس هيات ناظران سازمان ملل در سوريه در حالي انفجار صورت گرفته توسط گروه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" را كه منجر به كشته شدن مسئولان بلندپايه امنيتي اين كشور شد، محكوم كردند كه هيچ سخني از اقدامات تروريستي مخالفان اين كشور در اين خصوص به ميان نيامد.

بان كي مون و رئيس هيات ناظران سازمان ملل در سوريه در حالي انفجار صورت گرفته توسط گروه موسوم به "ارتش آزاد سوريه" را كه منجر به كشته شدن مسئولان بلندپايه امنيتي اين كشور شد، محكوم كردند كه هيچ سخني از اقدامات تروريستي مخالفان اين كشور در اين خصوص به ميان نيامد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از تلويزيون سوريه، ميشل سليمان،‌ رئيس جمهوري لبنان در تماس تلفني خود با بشار اسد، رئيس جمهوري سوريه انفجار تروريستي اخير در ساختمان امنيت ملي سوريه را كه باعث كشته شدن مسئولان امنيتي بلندپايه اين كشور شد، محكوم كرد.

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز "به شدت" اين حمله صورت گرفته در دمشق را محكوم كرده و عنوان داشته توقف اقدامات خشونت آميز از سوي دو طرف درگير در سوريه بسيار مهم است.

وي در ادامه اعلام كرد: ما نسبت به اطلاعات منتشر شده درخصوص استفاده از سلاح‌هاي سنگين از سوي نيروهاي امنيتي سوريه عليه شهروندان اين كشور نگران هستيم.

بان كي مون هم‌چنين عنوان داشت: خشونت‌هاي انجام شده از سوي دو طرف درگير در سوريه غير قابل قبول است و نقض طرح صلح كوفي عنان به شمار مي‌آيد.

وي در ادامه افزود: شوراي امنيت بايد به وظايف خود در اين خصوص عمل كند. ملت سوريه مدت‌هاست كه از شرايط موجود رنج مي‌برد.

رابرت مود، رئيس هيات ناظران سازمان ملل در سوريه نيز انفجار صورت گرفته در دمشق را محكوم كرده و عنوان داشت سوريه در مسير صلح قرار ندارد.

وي در ادامه افزود: جنگي كه در سوريه به وجود آمده ساختارهاي اجتماعي در اين كشور را از بين مي‌برد.

مود هم‌چنين از طرف‌هاي درگير در سوريه خواست تا هرچه سريعتر به خشونت‌هاي موجود در اين كشور پايان داده و به راهكار مسالمت آميز براي حل و فصل مساله سوريه پايبند باشند.

وي در ادامه افزود: ما با راهكار نظامي در سوريه مخالف هستيم و گزينه مسالمت آميز را انتخاب مي‌كنيم دولت و مخالفان سوريه بايد بر سر ميز مذاكرات حاضر شوند و اگر چنين اقدامي صورت پذيرد وجود ناظران در اين كشور اعتبار پيدا مي‌كند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه نيز حمله به ساختمان امنيت ملي در دمشق را محکوم کرد و خواستار اقدامی فوری از سوی قدرت‌های جهانی برای توقف خشونت‌ها و هموار ساختن راه برای انتقال سیاسی در اين كشور شد.

کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه در بیانیه‌ای که در ژنو توسط احمد فوضی، سخنگوی وی قرائت شد، آورده است: من تمام ناآرامی‌ها و خشونت‌ها را در سوریه محکوم می‌کنم و معتقدم که حمله تروريستي در دمشق تاكيدي است بر نياز به اقدام فوري از سوي شورای امنیت سازمان ملل متحد.

در پي انفجار در ساختمان امنيت ملي سوريه كه روز چهارشنبه روي داد، چندين تن از جمله وزير دفاع اين كشور كشته شدند.

از سوي ديگر خبرگزاري يونايتدپرس به نقل از يك منبع آگاه سوري گزارش داد كه مسئولان امنيتي اين كشور توانستند عامل انفجار ساختمان امنيت ملي سوريه را دستگير كنند.

اين منبع در ادامه افزود: نمي‌توان هويت اين فرد را اعلام كرد اما كسي كه مواد منفجره را در سالن اجتماعات اين ساختمان كار گذاشته يكي از نيروهايي بود كه وظيفه محافظت از ساختمان را برعهده داشت.

اين حالي است كه يك منبع در گفت‌وگو با شبكه روسيه اليوم عنوان داشت يكي از نگهبانان رئيس دفتر امنيت ملي سوريه، عامل به وقوع پيوستن اين انفجار بوده است.

وي در ادامه افزود: اين فرد با به تن كردن كمربند حاوي مواد منفجره وارد سالن اجتماعات شده و خود را منفجر كرده است.

منابع آگاه سوري نيز اعلام كردند كه اين انفجار با كار گذاشتن ماده منفجره تي ان تي به ميزان 50 كيلوگرم در سالن اجتماعات صورت گرفته است.

پيشتر گروه مخالف موسوم به "ارتش آزاد سوريه" مسئوليت انفجار ساختمان امنيت ملي سوريه را به عهده گرفته بود.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۳۰ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 91043017910
  • خبرنگار : 71353