از سوي سرپرست سازمان اوقاف انجام شد؛

تشريح برنامه‌هاي سازمان اوقاف براي ماه رمضان و تربيت حافظان و قاريان قرآن

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه برنامه‌هاي طرح بزرگ تربيت حافظان و قاريان قرآن كريم و همچنين ويژه برنامه‌هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در ايام ماه مبارك رمضان با عنوان طرح ضيافت الهي را تشريح كرد.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه برنامه‌هاي طرح بزرگ تربيت حافظان و قاريان قرآن كريم و همچنين ويژه برنامه‌هاي سازمان اوقاف و امور خيريه در ايام ماه مبارك رمضان با عنوان طرح ضيافت الهي را تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين علي‌محمدي با بيان اين‌كه «طرح بزرگ تربيت حافظان و قاريان قرآن كريم به دنبال فرمايشات مقام معظم رهبري در خصوص تربيت 10 تا 15 ميليون حافظ در كشور اجرا خواهد شد» افزود: سازمان اوقاف و امور خيريه بر خود لازم دانست كه بخشي از اين طرح را بر عهده بگيرد و مجري آن باشد كه در مدت چهار سال يك ميليون حافظ و يك ميليون قاري قرآن كريم را تربيت كند.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه خاطرنشان كرد: ستاد راهبري، نظارت و مديريت اين طرح در سازمان تشكيل شد و پس از ديداري كه شركت‌كنندگان در مسابقات بين‌المللي قرآن كريم با مقام معظم رهبري در مشهد داشتند كار خود را آغاز كرد و مشابه اين ستاد نيز در استان‌ها و شهرستان‌ها تشكيل شده است.

محمدي با بيان اين‌كه «از 21 تيرماه ثبت‌نام در اين طرح شروع شده و تاكنون حدود 50 هزار نفر براي شركت در اين طرح بزرگ قرآني ثبت‌نام كرده‌اند» تصريح كرد: طرح تربيت حافظان و قاريان قرآن كريم در بيش از 1600 بقعه و امامزاده در 291 شهرستان سراسر كشور اجرا مي‌شود.

وي يادآور شد: شروع كلاس‌هاي آموزشي از اول ماه مبارك رمضان در سه مقطع هفت تا 12 سال، 13 تا 18 سال و 19 سال به بالا در دو بخش برادران و خواهران اجرا خواهد شد و پايان اين طرح اسفندماه سال 91 خواهد بود.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه همچنين با اشاره به اين‌كه «اساتيد و مربيان آموزشي اين طرح با همكاري جامعةالقرآن تامين شده است» تصريح كرد: 250 هزار جلد كتاب و سي‌دي با عنوان طرح درسي با نظر اساتيد حفظ و قرائت قرآن كريم آماده شده و در اختيار مربيان آموزشي قرار مي‌گيرد.

محمدي از رسانه‌ها، مطبوعات و خبرگزاري‌ها خواست تا در زمينه اطلاع‌رساني اين موضوع براي جوانان، ‌نوجوانان و تمام اقشار جامعه همچون گذشته همكاري داشته باشند و مردم را براي شركت در اين طرح بزرگ تشويق كنند.

وي با بيان اين‌كه «به بركت انقلاب اسلامي و نظام جمهوري اسلامي ايران، ظرفيت بسيار خوبي در جهت اجراي اين طرح در كشور وجود دارد» گفت: قاريان و حافظان بايد چندين نفر را با خود همراه كرده و تربيت كنند زيرا اين روش انبياء و ائمه (ع) است.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه در ادامه اين نشست خبري با تشريح برنامه‌هاي ماه مبارك رمضان در امامزادگان و بقاع متبركه با عنوان طرح "ضيافت الهي" تصريح كرد: در طول سال برنامه‌هاي سراسري ويژه‌اي همچون نشاط معنوي، سوگواري ياس نبوي، بصيرت عاشورايي، جشن ولايت علوي و ... در امامزادگان و بقاع متبركه برگزار مي‌شود كه در ماه مبارك رمضان نيز طرح ضيافت الهي در 1571 بقعه و امامزاده كه ظرفيت و امكان برگزاري دارند در نظر گرفته شده است.

محمدي به برخي از اهم برنامه‌هاي اين طرح اشاره كرد و افزود: برگزاري جلسات تفسير قرآن در سه سطح كه سطح يك آن با همكاري 321 تن از ائمه جمعه و جماعات در امامزادگان شاخص برگزار خواهد شد و سطح دوم با حضور 180 تن از طلاب و روحانيون حوزه علميه قم كه دوره‌هاي تفسيري را گذرانده‌اند برگزار مي‌شود و در سطح سوم نيز هزار و 63 طلبه و روحاني به امامزادگان سراسر كشور اعزام مي‌شوند و 30 موضوع را در قالب تفسير موضوعي تدريس مي‌كنند.

وي ادامه داد: ‌برگزاري جلسات ترتيل‌خواني و جزءخواني در بيش از 900 بقعه، برگزاري 350 محفل انس با قرآن با حضور هفت قاري برجسته مصري و تعدادي از قاريان داخلي از جمله برنامه‌هاي طرح ضيافت الهي است.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه همچنين از راه‌اندازي هزار و 100 پايگاه مشاوره و پاسخگويي به مسائل شرعي در امامزاده‌ها، مساجد و حسينيه‌ها با حضور اساتيد و روحانيون خبر داد و گفت: برنامه‌هاي عبادي و مذهبي نيز در مناسبت‌هاي مختلف همچون شب قدر،‌ ميلاد امام حسن (ع)، شهادت حضرت علي (ع)، روز قدس و عيد فطر برگزار مي‌شود كه براي اين منظور هفت جلد كتاب موضوعي در تيراژ 280 هزار جلد تهيه و توزيع مي‌شود.

محمدي همچنين خاطرنشان كرد: 30 هزار جلد قرآن و 10 هزار جلد مفاتيح ويژه امامزادگان و بقاع متبركه چاپ و توزيع شده است كه وقف اين اماكن متبركه هستند.

نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه افزود: طراحي و اجراي مسابقه سراسري كتابخواني از كتاب "دقايقي با قرآن" استاد قرائتي و طراحي سلسله مباحث نمايشگاهي با عنوان نسيم رحمت ويژه ماه مبارك رمضان از ديگر برنامه‌هاي اين طرح خواهد بود كه در ايام ماه مبارك رمضان اجرا خواهد شد.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام موسوي مشاور فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه در تشريح جزئيات طرح تربيت حافظان و قاريان قرآن كريم افزود: در اين طرح چهار ساله سهميه استان‌ها يك ميليون و 200 هزار نفر در نظر گرفته شده است كه امسال سهم استان‌ها 250 هزار نفر است و استان تهران با 40 هزار نفر بيشترين سهميه را دارد.

وي خاطرنشان كرد: پس از تقسيم‌بندي سهميه‌ها در مرحله استاني، هر استان با توجه به شهرستان‌هاي موجود سهميه را در آنجا تقسيم مي‌‌كند و پس از آن هر شهرستان نيز با توجه به بقعه‌ها و امامزاده‌هايي كه در آنجا وجود دارد به تقسيم‌بندي سهميه‌هاي خود اقدام مي‌كنند.

مشاور فرهنگي سازمان اوقاف و امور خيريه با بيان اين‌كه «حدود 10 هزار نفر استاد براي آموزش حافظان و قاريان در نظر گرفته شده است» گفت: محل تشكيل كلاس‌ها در امامزاده‌هاست و اگر در جايي امامزاده‌اي نباشد اين كلاس‌ها در مساجد برگزار خواهد شد و شركت كنندگان در سطح يك،‌ يك جزء، سطح دو، دو جزء و سطح سه، سه جزء از قرآن كريم را حفظ خواهند كرد و در نهايت به شركت‌كنندگان گواهي رسمي حفظ قرآن اعطا خواهد شد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۷
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91042817219
  • خبرنگار :