نشست كارشناسي غيرمتعهدها،

رييس دانشگاه روابط بين‌المللي هند: مباني اتحاد در جنبش غيرمتعهدها بايد بازتعريف شود

رييس دانشگاه روابط بين‌المللي هند با تاكيد بر دوران پسا استعماري در شرايط كنوني در عرصه جهاني گفت: بايد بازتعريف جديدي از اتحاد در چارچوب غيرمتعهد‌ها شود.

رييس دانشگاه روابط بين‌المللي هند با تاكيد بر دوران پسا استعماري در شرايط كنوني در عرصه جهاني گفت: بايد بازتعريف جديدي از اتحاد در چارچوب غيرمتعهد‌ها شود.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سريرام چاليا، رييس دانشگاه روابط بين‌الملل درهند در نشست كارگروه علوم سياسي و روابط بين‌المللي نخستين كنفرانس بين‌المللي پيرامون جنبش غير متعهد‌ها با تاكيد براينكه بايد اين جنبش به آينده نگاه كند گفت: ‌در شرايط كنوني تركيب قدرت درعرصه جهاني تغيير پيدا كرده و كشورهاي نوظهوري وارد عرصه بين‌المللي شده‌اند كه در اين ميان مي‌توان به كشورهايي مانند تركيه و هند اشاره كرد.

اين استاد دانشگاه ادامه داد: در گذشته عدم تعهد به معناي وابسته نبودن به دو قطب بزرگ جماهير شوروي و آمريكا بود اما پس از فروپاشي شوروي شرايط تغيير كرده و در حال حاضر بسياري از كشورهاي نوظهور و قدرتمندي وارد عرصه شده‌ و ايران نيز به عنوان قدرتي در منطقه محسوب مي‌شود بر همين اساس بايد تعريف جديدي از جنبش عدم تعهد شود.

وي با بيان اينكه تضاد‌هايي در ميان كشورهاي عضو جنبش وجود دارد، خاطرنشان كرد: بايد به كشورهاي در حال ظهور كمك كرده تا آنها به صورت ابرقدرت مطرح شوند در همين راستا جنبش بايد اقداماتي را در جهت ارتقاي نقش خود در آينده انجام دهد.

رييس دانشگاه روابط بين‌الملل هند با تاكيد بر اينكه سياست جنبش در حوزه اقتصادي براساس موازنه ميان عرضه و تقاضا باشد،‌ گفت: در گذشته استعمار به صورت سنتي در كشورهاي آفريقا و غيره انجام شد اكنون دوران استعمار جديد با حضور نظام‌هايي در برخي كشورها آغاز شد كه بايد با دوران پسا استعماري مقايسه كنيم و اتحاد جديدي را تاكيد كنيم كه اين اتحاد با اتحاد پنجاه سال گذشته كه توسط رهبران اوليه اين جنبش مطرح شده بود متفاوت است. در همين راستا بايد تعريف جديدي ازاتحاد با توجه به دوران پسا استعماري ارائه شود.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042817214
  • خبرنگار : 71089