پیام آیت‌الله موسوی اردبیلی به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در پيامي به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ابراز اميدواري كرد كه ماه مبارك رمضان امت اسلام و سران دول اسلامی را به وحدت و برادری و توجه به حقوق مردم و دست برداشتن از تفرقه و نزاع با يكديگر و تعدی و ستم بر ملت‌ها وادار سازد.

آیت‌الله موسوی‌اردبیلی در پيامي به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان ابراز اميدواري كرد كه ماه مبارك رمضان امت اسلام و سران دول اسلامی را به وحدت و برادری و توجه به حقوق مردم و دست برداشتن از تفرقه و نزاع با يكديگر و تعدی و ستم بر ملت‌ها وادار سازد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن اين پيام به شرح زير است:

بسم الله الرحمن الرحيم

وَالحَمْدُ للهِ الَّذِی حَبَانَا بِدِيِنِه وَاخْتَصَّنَا بِمِلَّتِهِ وَسَبَّلَنَا فِی سُبُلِ إحْسَانِهِ، لِنَسْلُكَهَا بِمَنَّهِ إلَی رِضْوَانِهِ، حَمْدَاً يَتَقَبَّلُهُ مِنَّا، وَيَرْضَی بهِ عَنَّا. وَالحَمْدُ الله الَّذِی جَعَلَ مِنْ تِلْكَ السُّبُلِ شَهْرَهُ شَهْرَ رَمَضَانَ شَهْرَ الصَّيَامِ وَشَهْرَ الاِسْلاَم وَشَهْرَ الطَّهُورِ وَشَهْرَ التَّمْحِيْصِ وَشَهْرَ القِيَامِ، (... الَّذِی أُنْزِلَ فِيْهِ القُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ وَبَيَنَّاتٍ مِنَ الهُدی وَالفُرْقَانِ...). (از دعای سيد الساجدين در آغاز ماه مبارك رمضان)

سلام و صلوات الهی بر نبی رحمت و رسول هدايت و شفيع امت محمد مصطفی (ص) و بر خاندان پاك و اهل بيت معصوم و مهدی و هادی او.

برادران و خواهران مسلمان سلام بر شما كه بار ديگر به ميهمانی الهی دعوت شده‌ايد و در آستانه ماهی قرار گرفته‌ايد كه فرصت تجديد قوای معنوی و سرزندگی ايمانی را در اختيار همگان قرار می‌دهد.

زندگی روزمره و منازعه برای حيات دنيوی كه مع الاسف روز به روز پر زرق و برق‌تر و در عين حال پيچيده‌تر و دشوارتر می‌شود روح لطيف انسانی را خسته می‌كند و نفحه زندگی بخش رحمانی را بی رمق می‌گرداند و انسان گرفتار در اين ورطه را به نااميدی و سرگردانی و پوچی می‌كشد. فرصت‌های معنوی كه در زندگی روز و ماه و سال و عمر انسان فراهم آمده است دريچه‌هايی برای بازگشت به فضای معنويت است و از همه آن‌ها مغتنم‌تر و كارسازتر ماه مباك رمضان است. ماهی كه با عبادت مستمر در همه ساعات روز و توجه به مبدأ و تحمل گرسنگی و تشنگی و يادآوری معاد همراه است. ماهی كه درهای آسمان بر زمين گشوده می‌گردد. از آسمان بر زمين قرآن فرو می‌ريزد و از زمين به آسمان دعا فرا می‌رود.

جدا شدن نظم خور و خواب از عادت مألوف و محور شدن نظم عبادی فرصتی است برای بازسازی روحی و محاسبه سود و زيان اقدامات يك ساله و بررسی ميزان موفقيت‌ها و شكست‌ها در طی مسير انسانيت و نيل به اهداف الهي، با خود بيانديشيم كه در اين عالم از پی كدام كار آورده شده‌ايم و مراد خالقمان از زندگی چه بوده است و بايد به چه نتايجی برسيم تا زندگی گرانبها و فرصت منحصر به فرد عمر را نباخته باشيم.

از فرصت بی نظير اين ماه استفاده كنيم و با ذكر دعا و تلاوت قرآن با خدای خود سخن بگوييم و از او سخن بشنويم و ياد او را در دل زنده كنيم و غبار مهجوريت از آن دوست حقيقی را از چهره جان بشوييم و بدانيم بسياری از دردها و ناكامی‌ها و نابسامانی‌ها در زندگی فردی و جمعی ما معلول فراموش كردن خداست و با ياد و نام اوست كه زندگی رنگ ديگری می‌گيرد.

ماه مبارك رمضان فرصت بی نظير برای بازسازی اخلاقی و تهذيب نفس نيز هست. مانند يك اردوی آموزشی است كه در حين انجام وظيفه فرصتی برای بازآموزی و توانمند شدن فراهم می‌آورد. تشنگی و گرسنگی كه به اختيار و با هدف قرب خداوند حاصل می‌شود دل و جان را نرم می‌كند و آماده موعظه پذيري. با مطالعه كتب اخلاقی و رجوع به سيره پيامبر خدا (ص) و ائمه هدی (ع) و با حضور در مجالس وعظ و محافل قرآنی و دينی به ترميم اخلاق و تقويت شخصيت انسانی خود كمك كنيم.

در اين ماه به ياد آوريم و به هوش باشيم كه شرط سعادت جاودانه ياد خدا و نيل به قرب اوست و شرط زنده بودن ياد او در دل سلامت دل است. دلی كه آكنده از كينه و حقد و حسد و بخل و آزمندی است ظرف نزول ياد خداوندی نيست. عرش الهی دلی است كه محبت خدا و بندگانش در آن موجه می زند رأفت و رحمت بر خلق خدا آن را آكنده است و آرامش و اطمينان به سرانجام نيك نيكخواهان وداوری حقِ پروردگار آن را فرا گرفته است.

زبانی به نام مقدس او معطر می‌شود كه به دروغ و دشنام و تهمت و غيبت آلوده نباشد. مبادا كه ماه مبارك رمضان بگذرد و از آثار گناه بر دل و زبان چيزی باقی مانده باشد. مبادا كه رمضان‌ها بر ما و جامعه ما بگذرد و جامعه اسلامی ما و كشور مفتخر به نام نامی اهل بيت پيامبر (ص) شاهد بد اخلاقی و اتهام زنی و دروغ پراكنی باشد.

شكم‌های گرسنه و دهان‌های تشنه در ماه مبارك رمضان ما را به ياد روزی می‌اندازد كه تمام وجودمان را فقر و نياز فرا خواهد گرفت و غير از رحمت واسعه پروردگار چشم اميد به جايی نخواهيم داشت. افزون بر آن بايد به ياد گرسنگان از اهل شهر و ديار و ملك و سرزمين مان هم باشيم. هرچند مسؤلان امر موظفند برای اوضاع نگران كننده اقتصادی فكری بكنند و موارد دردناك و تلخ فقر و ناتوانی و مشكلات معيشتی مردم از بي‎كاری و نداری و بيماری و بدهكاری كه قاعدتاً از آن ها بی خبر نيستند را چاره كنند و مايه تأسف است كه پس از سه دهه از انقلاب اسلامی كه با آرزوی فقر زدايی و برقراری عدالت اجتماعی بر پا شد هنوز شاهد چنين مسائلی باشيم. اما وظيفه دولت و حكومت چه به آن عمل كند و چه نكند وظيفه عمومی و مردمی را نفی نمی‌كند. بلكه اگر مسؤلان امر در انجام وظيفه قصور يا تقصيری داشته باشند وظيفه ما سنگين‌تر می‌شود. نكند در ماه مبارك رمضان از همسايگان و اطرافيان خود بی خبر باشيم. نكند بر سر سفره‌های رنگين بنشينيم و در كنارمان افرادی از گرسنگی رنج ببرند.

بياييد در اين ماه رحمت كه خداوند كريم ما را مورد عنايت خود قرار می دهد به بندگان او كريمانه رحمت بورزيم و چه با ابتكار عمل فردی و شخصی و چه با همكاری و اقدامات جمعی تا حد مقدور به درماندگان و نيازمندان رسيدگی كنيم.

اين ماه عزيز ماه تقويت روحيه برادری و دوستی نيز هست مؤمنان در اين ماه بيش از هر ماه ديگری در مساجد و محافل دينی گرد می‌آيند به منازل يك ديگر رفت و آمد و سركشی می‌كنند و پيوندهای دوستی و محبت تحكيم می‌شود. جامعه ما چه در سطح ملی و به عنوان مردم ايران عزيز و چه در سطح جهانی و به عنوان امت اسلامی به دوستی و الفت سخت محتاج است. حوادثی كه در اين مختصر مجال شرحشان نيست مع الاسف در ميان ملت ما كدورت هايی را پديد آورده است يك ملت مسلمان و سرزنده بايد بسيار بيش از اين متحد و همراه و همدل باشند. اميد می‌رود كه مسئولان امر و مقامات مملكتی و فعالان سياسی از در عفو و رأفت و رحمت درآيند و به آرامش و دوستی و آسايش عمومی بيانديشند و از عموم ‌مردم شريف توقع می‌رود كه در سطح خانواده‌ها و اقوام و خويشان و همسايگان و همشهريان تا برسد به سطح ملی و كل جامعه ايرانی تمام تلاش خود را برای وحدت و دوستی و رفع كدورت ها و سوء تفاهمات بكار گيرند. جامعه ما در كوران مشكلاتی كه بی نياز از توصيف است بيش از همه چيز به همدلی و برادری و وحدت نياز دارد.

در سطح جهانی نيز مع الاسف شاهد درگيری‌ها و مواجهه‌های ويرانگر هستيم. امروز در قلمرو امت اسلام هرچند شاهد شور و نشاط و حركت های مردمی خصوصاً در كشورهای عربی هستيم متأسفانه درگيری‌ها و خون ريزی‌ها و جنايات دردناكی را نيز شاهديم. مايع دريغ و اسف است كه در دنيای پر حادثه ای كه فرصت‌ها طلايی از سويی و تهديدات نابود كننده از سوی ديگر متوجه عالم اسلام و ملت‌های مسلمان شده است، درگيری و تفرقه ميان دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و منازعات داخلی و ظلم و ستم بر مردم بی دفاع و خودكامگی و زياده خواهی برخی سران بی تعهد فرصت‌ها را بر باد می‌دهد و تهديدها را به فاجعه تبديل می‌كند و اين در حالی است كه رقبا در تلاش‌اند و دشمنان در كار توطئه؛ خصوصاً دشمن استعمارگر و زياده خواه و كيان صهيونيزم اشغالگر و متجاوز از نقاط ضعف امت اسلامی بهره می‌برند.

اميد است كه ماه مبارك رمضان كه علاوه بر همه مزايای معنوی و بركات الهی اش يادآور پيروزی مسلمانان در جنگ بدر نيز هست ما را به خود آورد و امت اسلام و سران دول اسلامی را به وحدت و برادری و توجه به حقوق مردم و دست برداشتن از تفرقه و نزاع با يكديگر و تعدی و ستم بر ملت‌ها وادار سازد.

از خداوند رحمان و رحيم برای همه امت اسلام خصوصاً ملت شريف ايران در اين ماه مبارك رحمت و مغفرت و حسن عاقبت مسألت دارم.

خداوندا بر امت پيامبر خاتم (ص) در اين ماه بركات خود را فرو ريز و امور مسلمين را اصلاح فرما، وحدت و برادری را بر تفرقه و دشمنی و حق مداری و رعايت حقوق ملت را بر زورگويی و خودكامگی و آسايش و آرامش را بر فقر و فاقه پريشان حالی چيرگی بخش.

خداوندا اين ماه را بر همه ما مبارك گردان و در شب قدر برای ما طاعت و مغفرت و حسن عاقبت و سلامت و عافيت مقدر فرما.

خداوندا به ما توفيق تهذيب نفس و ارتقای روح و همدلی با دردمندان و رسيدگی به نيازمندان و عبادت و بندگی و قرب خودت را كرامت فرما.

از همه یرادران و خواهران ايمانی ملتمس دعای خير در مظان اجابت هستم.

والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۱
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91042716808
  • خبرنگار :