شركت «والتديزني» با نقاشی "قایق بخار ویلی" کار خود را آغاز کرد و توسعه یافت و به یکی از بزرگترین شرکتها در این صنعت تبدیل شد. تقریبا هر شخصی این عبارت را که توسط برندگان بیان میشود، میشناسد: "من به دیزنی لند میروم". دیزنی لند یکی از یازده پارک موضوعی موجود در سراسر جهان است که در اختیار این امپراطوری رسانهای قرار دارد.
به گزارش ايسنا به نقل از سايت سيمرغ، در امپراطوریاي به چنین وسعت، حقایق جالب توجه، جالب، و گاهی اوقات عجیب نيز مطرح میشود كه در اینجا به 10 مورد از آنها اشاره میکنیم.
گوشهای پنهان
چه در پارک اصلی دیزنی لند باشید و چه در پارکهای موضوعی دیگر، هر جا را که نگاه کنید، گوشهای «میکی موس» را در آن مکانها خواهید یافت. باید بدانید که این گوشها، گوشهای تجارت و کسب و کار نیستند. از شکل پیتزا گرفته تا لبه گوشهای پنهان شده در کاشیها، گوشهای نمادین میکی موس در همه جا هست؛ اینها به لطف آرزوی والت برای اضافه کردن جادو به پادشاهی خود است.
اوّلین موسیقی متن فیلم
مدّتها پیش، انیمیشن «تب شنبهشب» یکی از فوقالعادهترین کارهای دهه 70 میلادی محسوب میشد. این انیمیشن درباره یک عروسک چوبی و سازنده آن بود كه برای اوّلین بار موسیقی متن فیلم را استفاده كرد. از آغاز کار شرکت با انیمیشن "قایق بخار ویلی"، و استفاده موسیقی در آن، پروژههای دیزنی ساخت موسیقی را بخشی تفکیکناپذیر از این فرایند ساختهاند؛ بنابراین، ساخت موسیقی و کسب پول از آن، گسترش طبیعی این صنعت محسوب میشود.
جوایز اسکار
تا مراسم اسکار سال 2008، شرکت والت دیزنی بیش از 200 بار نامزد این جایزه شده و بیش از 50 بار آن را از آن خود کرده است. از بین آنها، 51 نامزدی برای فیلمهای انیمیشن بوده، و 14 تا از آنها این جایزه را از آن خود کردهاند. با وجود شرکت پیکسار تحت نظر این گوشها، شرکت پیکسار خود به تنهایی 13 اسکار را برده است. دیزنی به احتمال بسیار زیاد، روند رو به بُرد خود را با سرعتی بیشتر ادامه خواهد داد، زیرا حق پخش و انتشار فیلمهای این شرکت را تماما بر عهده دارد. دیزنی، شرکت پیکسار را دو سال پیش خرید.
برای والت قدیمی، این شرکت 22 اسکار را در طبقهبندیهای معمول کسب و به خاطر 59 بار نامزدی، 4 اسکار افتخاری را نیز از آن خود کرده است.
موی صورت
در دهه 1960 میلادی، موهای بلند و موی صورت، به عنوان نشانه هیپیها شناخته میشد که این امپراطوری نمیتوانست با آن همراه شود؛. بنابراین سیاستی در این کشور به مرحله اجرا در آمد که بر اساس آن، کارمندان مرد پارکهای موضوعی، باید موهای سرشان را کوتاه میکردند و صورتهایشان نیز بدون مو ميبود. تا سال 2000، این سیاست در پارکهای موضوعی به اجرا در میآمد. در این سال این سیاست تغییر کرد. حال مردان میتوانند با سبیلی منظم و مرتب در محل کار حاضر شوند.
عاشق شدن ممنوع!!
کارمندان دیزنی نمیتوانند عاشق همدیگر شوند؛ بنابراین در دیزنی عاشق همدیگر نشوید. یکی از کارمندان با مجله لس آنجلس صحبت کرد و از قوانین موجود در پارک پرده برداشت. زمانی که جانی دپ، نقش جک اسپارو را داشت، متاسفانه شخصی از او (كارمند مربوطه) و نامزدش عکس گرفت و نشان مقامات بالادست داد. او مصاحبه را با لباس مخصوص فیلم "دزدان دریای کارائیب: پایان جهان" انجام داد، و مشخصات خود را کامل بیان نمود. همین مصاحبه سبب شد تا او گوشهای دیزنی لندی خود را از دست بدهد.
از آن زمان به بعد، کارمندان پارک دیگر با همکاران جنس مخالف خود شوخی نميكنند و به آنها کاری ندارند. علاوه بر این، رابطه آنها با بازدیدکنندگان جنس مخالف از پارک نیز تغییر کرده است.
کنترل سفت و سخت علائم تجاری
سالها پیش شرکت دیزنی قول داد از سه مهد کودک در فلوریدا، به خاطر استفاده از تصاویر شخصیتهای مشهور دیزنی که در قطعات چند متری کشیده شده بودند، شکایت کند. شخصیتها جایگزین شدند. این تنها یک نمونه از پایبندی شرکت دیزنی به شخصیتهایش است. در مورد دیگر، از یک زوج فلوریدایی به خاطر استفاده از شخصیتهای آیرون، تایگر، و پوو در تبلیغات لباسهای خود برای جشن، شکایت شد. این زوج مجبور شد تا لباسها را پس دهد.
فروشگاه
در حالی که شرکت دیزنی، کنترل سختی بر روی شخصیتهای شرکت دارد، بر نشانهای تجاری دیزنی نیز حساسیت دارد. هفت سال پس از اکران فیلم انیمیشن سفیدبرفی و هفت کوتوله، به نمایش دوباره فیلمهای خود در صحنه تئاتر پرداخت. از آن زمان به بعد، و پس از ظهور DVD، این فروشگاه از کارهای انیمیشنی شرکت والت دیزنی، هر 10 سال یکبار بازگشایی میشود و در معرض دید عموم قرار میگیرد. ظاهرا، این راهی است که کودکان نسل جدید را با انیمیشنهای قدیمی این شرکت آشنا و آنها را به والت دیزنی علاقهمند كند یا مانند هر کسب و کار دیگری در سراسر جهان، این هم روشی برای تجارت و کسب درآمد باشد.
بزرگ است؛ جهان بزرگ والت دیزنی
این شرکت با تمام بخشهای در حال ساختش، مساحتی دو برابر منطقه منهتن نیویورک دارد. هر روز، مهمانان حاضر در استراحتگاه ها، مسیرهایی را طی میکنند که تمیز کردن آنها برای یک فرد عادی، 40 سال زمان خواهد بُرد. ظاهرا خدمه فضای سبز، بیش از یک میلیون کیلومتر چمن را تدارک دیدهاند. در طول هفت سال گذشته، تلاشهای گستردهای برای صرفهجویی در مصرف آب پارک های موضوعی صورت گرفته و سبب شده است تا 2.5 میلیارد گالن آب ذخیره شود.
سواریهای کُشنده
از زمان بازشدن این پارک در سال 1955 تا کنون، بیش از 12 نفر جان خود را از دست دادهاند. بیشتر این مرگها در پارک اصلی دیزنی لند رخ داده است و یک نفر نیز در پارک دیزنی پاریس به کام مرگ رفته است. بیشتر این مرگها نیز به علّت رعایت نکردن مقررات مربوطه و گوش ندادن به هشدارها توسط خود میهمانان بوده است.
آپارتمان والت
هنگامیکه والت، دیزنی لند را در اویل دهه 50 میلادی میساخت، دوست داشت همه چیز تا حد امکان افسانهای و جادویی باشد، به همین دلیل آپارتمانی را برای خود در این پارک موضوعی ساخت. کارمندان پارک میدانستند او چه زمانی در آپارتمان است، زیرا تلالو چراغهای خانه والت از دوردست دیده میشد. تا امروز، که بیش از 45 سال از مرگ والت میگذرد، چراغی را به یاد او روشن گذاشتهاند و تا جایی که امکان داشت اتاق را از زمان مرگ او، به همان صورت حفظ كردهاند.
انتهاي پيام