ولايتي: غيرمتعهدها مانعي اساسي در برابر دوقطبي شدن دنيا به شمار مي‌رود

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تاكيد كرد كه غيرمتعهدها مانعي اساسي در برابر دوقطبي شدن دنيا به شمار مي‌رود.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل تاكيد كرد كه غيرمتعهدها مانعي اساسي در برابر دوقطبي شدن دنيا به شمار مي‌رود.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي‌اكبر ولايتي، دبيركل مجمع جهاني بيداري اسلامي و مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل صبح سه‌شنبه در اولين كنفرانس علمي بين‌المللي جنبش غيرمتعهدها در تهران با اشاره به فلسفه تشكيل اين نهضت گفت: دنياي امروز متفاوت از دنياي پيش از جنگ جهاني دوم و دنياي "يالتا" است. آمريكايي‌ها فكر مي‌كردند كه تنها قدرت برتر جهان هستند و خود را مسوول جهان مي‌دانستد اما اتفاقات بعد از سال 90 موجب شد تا آن‌ها ديگر اداهاي باطل خود را نداشته باشند.

او ادامه داد: بعد از شروع بيداري اسلامي در دنياي اسلام كه نشات گرفته از انقلاب اسلامي ايران بوده است يكي از قدرت‌هاي آينده، دنياي اسلام است. در اين ميان كشورهاي جهان سوم بايد تكليف خود را روشن كنند و خود را براي دنياي آينده كه هنوز شكل نگرفته است آماده كنند.

ولايتي با بيان اين كه امروزه با دنياي ديگري مواجهه هستيم گفت: ديگ سياست بين‌المللي در حال جوشش است اما هنوز ثبات نيافته است. مصر امروز ديگر به زمان حسني مبارك بر نمي‌گردد و تونس به زمان بن‌علي. هر چه موانع بر سر راه مصرهاي بگذارند اما آن‌ها رييس جمهورشان را براي اولين‌بار انتخاب كرده‌اند. مصر سردمداران جهان عرب و از پايه‌گذاران جنبش غيرمتعهدها به شمار مي‌رود. در چنين شرايطي ايران امروز ايران جمهوري اسلامي است نه ايران زمان پهلوي.

مشاور مقاوم معظم رهبري در امور بين‌الملل تصريح كرد: ايران امروز ايران مستقل، مقتدر و الهام بخش نهضت بيداري اسلامي در جهان اسلام است.

او با تاكيد بر اين كه اين كنفرانس بايد با لحاظ ساختاري و محتوايي چيزي براي گفتن داشته باشد افزود: يكي از مشكلات اجلاس غيرمتعهدها فقدان يك دبيرخانه ثابت است بنابراين بايد از لحاظ ساختاري و محتوايي كاري انجام شود و ما بايد پيشنهادات جديد باشيم و انديشه‌هاي جديدي را با هم تجربه كنيم.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042716616
  • خبرنگار : 90068