رييس كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش غيرمتعهدها تاكيد كرد: لزوم ايجاد دبيرخانه دائمي

رييس كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش عدم تعهد با ارائه گزارش عملكرد و نحوه برگزاري كنفرانس علمي در تشكيل دبيرخانه دائمي براي كنفرانس در جهت ادامه فعاليت‌ها به طور دائم تاكيد كرد.

رييس كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش عدم تعهد با ارائه گزارش عملكرد و نحوه برگزاري كنفرانس علمي در تشكيل دبيرخانه دائمي براي كنفرانس در جهت ادامه فعاليت‌ها به طور دائم تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي ايسنا، علي‌اكبر رضايي، دبير كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش عدم تعهد در مراسم افتتاحيه اين كنفرانس با ارائه گزارش عملكرد علمي گفت: جنبش عدم تعهد به عنوان يك تشكل بين‌المللي از همان ابتداي شكل‌گيري با هدف پايان دادن به استعمار و سلطه قدرت‌هاي بزرگ شروع به كار كرده است اكنون اين جنبش با 120 عضو و 17 كشور عضو ناظر و 10 سازمان فرامنطقه‌اي دومين سازمان بين‌المللي بعد از سازمان ملل است.

وي ادامه داد: سران اين جنبش سه سال يك بار گردهم آمده و وزراي خارجه در فاصله برگزاري سران عدم تعهد در يكي از كشورهاي عضو گردهم مي‌آيند . آنچه كه كشورهاي عضو اين جنبش را به يكديگر نزديك‌تر مي‌كند ايستادگي در برابر نفوذ كشورهاي بزرگ است.

رضايي در ادامه اظهاراتش با ارائه گزارش درباره نحوه برگزاري اين كنفرانس علمي گفت: اين كنفرانس فرصتي براي گردآوري انديشمندان و صاحب‌نظران در فضاي كارشناسي بر همين اساس شوراي سياست‌گذاري با حضور نمايندگان دستگاه‌هاي مختلف شكل گرفت. همچنين كارگروه‌هاي تخصصي نيز براساس اهداف جنبش عدم تعهد شكل گرفت كه محورهايي مطرح شد از كارگروه‌هاي شكل گرفته مي‌توان به اقتصاد و توسعه ، علوم سياسي و روابط بين‌الملل، تشكل‌مردم‌نهاد و سازمان‌هاي بين‌المللي، فرهنگ و جامعه و تمدن و رسانه و ارتباطات جمعي اشاره كرد كه روساي هر محور هر يك از كارگروه‌ها نيز مشخص شدند.

رييس كنفرانس علمي بين‌المللي پيرامون جنبش عدم تعهد ادامه داد: هر يك از كارگروه‌ها پنج عضو به عنوان هيات رييسه و سه نفر داور براي داوري مقالات دريافت شده دارد و در هر يك از كميته‌ها 10 نفر استاد داخلي و 10 استاد خارجي حضور دارند. بر همين اساس هر يك از كميته‌ها داراي 23 عضو است. همچنين از سوي كارشناسان و صاحب‌نظران براي هر يك از كارگروه‌ها محورهايي ارائه شده است.

وي اضافه كرد: از محورهاي پيشنهاد شده براي كارگروه علوم سياسي و روابط بين‌الملل مي‌تواند بررسي تحريم‌هاي اقتصادي، سياسي وفرهنگي و گفتمان عدالت و تحولات منطقه‌اي و جهان اسلام اشاره كرد. همچنين در كارگروه اقتصاد و توسعه موضوعاتي مانند جهاني شدن و توسعه اقتصادي، اقتصاد و توسعه پايدار، همكاري و سرمايه‌گذاري مشترك ميان اعضا پيشنهاد شد و در كارگروه فرهنگي آسيب‌ها و معضلات اجتماعي، ديپلماسي فرهنگي و مناسبات بين‌المللي و سياست‌گذاري مشترك در حوزه فرهنگ ارائه شد و در تشكل‌هاي مردم نهاد و سازمان‌هاي بين‌المللي موضوعاتي مانند چيستي عدم تعهد، شكل‌گيري نظام نوين جهاني با مديريت جهان مورد بررسي قرار گرفته و در كارگروه رسانه‌اي گردش عادلانه اطلاعات و موضوعات ديگر پيشنهاد شد.

رضايي با بيان اينكه پس از تشكيل كارگروه‌ها كميته اجرايي نيز براي برگزاري كنفرانس شكل گرفت افزود: در راستاي برگزاري هرچه بهتر كنفرانس سايت رسمي و پورتال كنفرانس نيز به دو زبان راه‌اندازي شده است به طور كلي 940 مقاله و پورتال كنفرانس ارسال شده كه از ميان آنها 46 مقاله به مقاله داخلي و خارجي براي ارائه شفاهي در نظر گرفته شده و سه پنل تخصصي قرار است در ادامه اين كنفرانس برگزار شود. اميدواريم برگزاري اين كنفرانس دبيرخانه دائمي تشكيل شده تا بتواند اين دبيرخانه به طور دائم فعاليت‌ خود ادامه دهد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042716423
  • خبرنگار : 71089