مهمان‌پرست: نيروهاي خارجي در خليج فارس اقدامات تحريك‌كننده انجام ندهند

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهاي بين معاونين تيم مذاكره كننده ايران و تيم 1+5 هفته آينده در استانبول برگزار مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: گفت‌وگوهاي بين معاونين تيم مذاكره كننده ايران و تيم 1+5 هفته آينده در استانبول برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) رامين مهمانپرست در نشست هفتگي خود با خبرنگاران افزود: در مسكو قرار بر اين شد كه ابتدا نشست كارشناسان فني در استانبول دنبال شود و زماني كه اين نشست به جمع‌بندي مناسبي برسد و رويكرد مثبتي داشته باشد پس از آن بين معاونين تيم مذاكره كننده دو طرف نشستي برگزار شود تا ابعاد سياسي مذاكرات صورت گرفته مورد ارزيابي قرار گيرد و چنانچه جمع‌بندي كه در تاريخ 3 مرداد بين دو طرف صورت مي‌گيرد جمع‌بندي مثبتي باشد و بتواند دستوركاري را براي ادامه مذاكرات به دنبال خود بياورد در آن صورت نسبت به تعيين زمان و مكان بعدي مذاكرات تصميم گرفته مي‌شود.

مهمان‌پرست ادامه داد: پس از آن تماس تلفني بين آقاي جليلي و خانم اشتون انجام خواهد شد و در تماس تلفني جزييات را با يكديگر مطرح مي‌كنند.

وي گفت:‌ رويكرد ما در مسكو با جزييات تشريح شده است. نقطه نظرات ما درباره پيشنهاد 1+5 به تفصيل ارائه شده است. اميدواريم بحث‌هاي كارشناسان فني و معاونين دو طرف به جمع‌بندي برسد كه بتوانند گام‌هايي را به جلو بردارند. گام‌هايي كه هم در جهت به رسميت شناخته شدن حقوق ما باشد و هم اقداماتي كه بتواند نگراني‌هاي طرف مقابل را برطرف كند.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين گفت كه هنوز هيات كنسولي و حقوقي كه براي پيگيري پرونده اعدام جمعي از ايرانيان زنداني در عربستان قصد سفر به رياض داشته‌اند موفق به دريافت ويزا براي هيات خود نشده‌اند و ابراز اميدواري كرد كه مقامات عربستان در اسرع وقت نسبت به صدور ويزا اقدام كنند.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان گفت: متاسفانه كشور عربستان تاكنون در اين باره همراهي نكرده است و اين اقدام قضاوت عمومي ملت ما را براي پاسخگويي مقامات سعودي نسبت به اقدام غيرانساني كه درباره اتباع ما انجام داده‌‌اند بالا مي‌برد. اميدواريم مقامات عربستان در اسرع وقت با ارائه ويزا و پاسخ مثبت، اجازه دهند هيات ما وارد اين كشور شود و بررسي كنند كه اين رفتار نادرست به چه دليل انجام شده و چه پاسخي براي آن دارند تا نسبت به وضعيت ساير ايرانيان گرفتار در عربستان اقدامات لازم را انجام دهيم.

سخنگوي وزارت خارجه در ادامه در مورد كشته و زخمي شدن تعدادي از سرنشينان يك قايق در خليج فارس گفت: بحث امنيت خليج فارس جزو اولويت‌هاي نظام ماست و همه توانايي‌ كشور براي برقراري امنيت در منطقه و ثبات در خليج فارس به كار گرفته شده است. اين را كه بارها اعلام كرده‌ايم حضور نيروهاي خارجي مي‌تواند تهديدكننده امنيت باشد مي‌توان نشانه‌هايش را از حوادثي كه رخ مي‌دهد پيدا كرد. قطعا كشورهاي منطقه به كمك هم مي‌توانند بهترين شكل امنيت را برقرار كنند. توانايي‌هاي دفاعي‌شان را در كنار هم قرار دهند و هيچ نيازي به حضور نيروهاي خارجي در منطقه نيست .

وي تاكيد كرد:‌ هرجا كه ناامني و تهديد ثبات يك منطقه را مشاهده كرديم كار نيروهاي خارجي در اين بين قابل مشاهده بوده است. توصيه مي‌كنيم اقدامات تحريك‌كننده انجام نشود و فعاليت‌هايي كه مي‌توانند ثبات اين منطقه حساس را به خطر اندازد دنبال نكند. منطقه خليج فارس براي همه كشورهاي منطقه از اهميت بالايي برخوردار است و هرگونه اقدام عملي و سياست‌هايي كه مي‌توانند به شكلي امنيت اين منطقه يا امنيت عرضه انرژي را در اين منطقه به خطر اندازد مي‌تواند منافع كشورهاي منطقه را تهديد كند. اميدواريم اين حوادث تكرار نشود.

به گزارش ايسنا، دستيار ويژه وزير امور خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا دعوت ايران از معارضان سوريه ارتباطي با سفر دوباره كوفي عنان داشته است؟ گفت: موضوع سوريه و مواضع كشورهاي مختلف درباره بحران آن حكم مي‌كند تا با رايزني و مشورت كشورهاي موثر بهترين راه‌حل براي تحقق مطالبات مشروع مردم و اجازه دادن به دولت اين كشور براي برداشتن گام‌هاي مسالمت‌آميز و اصلاحات لازم دنبال شود.

وي افزود: آنچه كه ما از ابتدا بر آن اصرار داشته‌ايم، توقف خشونت‌ها و مداخله نكردن كشورهاي مختلف در مساله داخلي سوريه بوده است. اينكه برخي از كشورهاي فرامنطقه‌اي تلاش مي‌كنند تا وضعيت سوريه را به سمت بحران يا جنگ داخلي پيش ببرند و يا براي مداخلات خارجي زمينه‌سازي كنند، به هيچ وجه قابل قبول نيست. همين‌طور كشورهاي ديگري كه سعي مي‌كنند از طريق حمايت از گروه‌هاي مسلح و تقويت اقدامات تروريستي در داخل سوريه،‌ بي‌ثباتي و ناامني ايجاد كنند را مسير اشتباهي مي‌دانيم. از ابتدا معتقد بوده‌ايم بايد مطالبات مردمي مورد توجه قرار گيرد و دولت سوريه نيز در اين زمينه گام‌هاي مثبتي برداشت اما شرط تحقق وضعيت مطلوب در سوريه،‌ ايجاد فضاي مناسب براي گفت‌وگو است و اقدامات مسلحانه بايد متوقف شود.

مهمان‌پرست خاطر نشان كرد:‌ نقش ايران در حل و فصل بحران‌هاي منطقه‌اي انكارناپذير است. در بحث سوريه نيز تمام تلاش‌مان را براي برقراري ثبات و امنيت تاكنون دنبال كرده‌ايم و آمادگي داريم از ظرفيت‌هاي خود براي آن استفاده كنيم به همين دليل كوفي عنان دومين سفرش را به تهران انجام داد تا از نقطه نظرات كشور ما براي حل بحران سوريه استفاده كند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه ادامه داد: اينكه مسئولين كشور ما اعلام كرده‌‌اند با مخالفين دولت تماس‌هايي داشته‌اند و آمادگي دارند نشست‌هايي را برگزار كنند به همين دليل است تا فضاي مناسب براي گفت‌وگوهاي دو طرف ايجاد شود. خواسته‌هاي مخالفان و كساني كه در داخل سوريه مطالباتي را دنبال مي‌كنند بايد بدون دخالت نيروهاي خارجي و تحميل فرمول‌هايي كه آنها دنبال مي‌كنند در شرايط مناسب مطرح شوند و حتما متناسب با خواسته‌هاي اكثريت مردم از طريق درست آن اقدامات لازم به عمل آيد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا وزير امور خارجه در جريان سفر به امارات با مقامات عربستان ديدار و درباره تحولات سوريه رايزني كرده است؟ گفت: در سفر وزير امور خارجه به توكيو كه براي شركت در اجلاس افغانستان انجام شد، در مسير رفت و برگشت توقف كوتاهي در امارات صورت گرفت و فرصتي ايجاد شد تا در ديدارهايي با مقامات امارات هم درباره روابط دوجانبه، گسترش همكاري‌هاي تجاري و همچنين وضعيت ايرانياني كه در امارات فعاليت‌هاي اقتصادي دارند و تسهيل فعاليت‌هاي آنها مذاكره شود و درباره تحولات منطقه و مباحثي كه مورد توجه كشورهاي منطقه است از جمله موضوع سوريه رايزني‌هايي صورت گرفت و ما نقطه نظراتمان را اعلام كرديم.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: رايزني‌هاي سياسي كشورهاي منطقه حتما بايد در دستور كار باشد. ديدگاه‌ها كشورها بايد به يكديگر نزديك شود تا با مشاركت هم راه‌حل مناسب براي حل بحران‌هاي منطقه‌اي از جمله سوريه دنبال شود.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي كشورمان در پاسخ به پرسش ايسنا درباره خشونت‌هاي اخير در عربستان عليه شيعيان و اوج‌گيري آنها در بخش‌هايي از اين كشور گفت: بيداري اسلامي در منطقه فضاي جديدي ايجاد كرده است. توصيه ما به همه كشورهاي منطقه اين است كه به جاي سركوب خواسته‌هاي مشروع مردم، صداي آنها را بشنوند و اقدامات لازم را براي برآورده كردن مطالبات مشروع مردم انجام دهند. هرگونه برخورد خشونت‌آميز و پاسخ ندادن به مطالبات مردم مساله را حل نمي‌كند، بلكه بحران پيچيده‌تري در اين كشورها ايجاد مي‌كند.

وي اضافه كرد: اميدواريم مقامات عربستان ضمن شنيدن صداي بخشي از مردم كه خواسته‌هايي دارند با اقدام مناسب خواسته‌هاي آنها را برآورده كنند. سركوب و دستگيري افراد مشكلات عربستان را پيچيده‌تر خواهد كرد. همچنين در بحرين نيز همچنان شاهد مداخلات عربستان هستيم. راه‌حل مشكلاتي كه در منطقه وجود دارد اين است كه به خواسته‌هاي مردم توجه شود و تحقق خواسته‌هاي مردم جايگزين سركوب اعتراضات مردمي براي تحقق مطالبات مشروع‌شان شود.

مهمان‌پرست درباره اقدام وزارت خارجه در اين باره گفت: ما مواضع كاملا روشن و شفافي درباره مسائل داريم. در مذاكراتي كه با طرف‌هاي مقابل خود داريم موضوعات دوجانبه را مطرح مي‌كنيم و در هر اجلاسي كه بتوانيم ديدگاه‌هاي خود را با كشورهاي منطقه در ميان بگذاريم و تذكرات لازم را بدهيم و آنها را به انتخاب راه درست دعوت كنيم حتما از اين فرصت‌ها استفاده خواهيم كرد. براي حل مسائلي كه در كشورهاي منطقه به دنبال بيداري اسلامي به وجود آمده راه‌حل درست و راهكار مدبرانه لازم خواهد بود و هر نوع تصميم اشتباهي در تحقق خواسته‌هاي مردم مي‌تواند وضعيت منطقه را به سمت بحران پيش ببرد. از همه ظرفيت‌هاي دستگاه‌ سياست خارجي استفاده مي‌كنيم تا اجازه ندهيم وضعيت منطقه بحراني شود.

دستيار ويژه وزير امور خارجه در خصوص سفر وزير خارجه آمريكا به مصر و سرزمين‌هاي اشغالي و گفت‌وگو درباره ايران گفت: تحولات منطقه‌ي خاورميانه از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. موج بيداري اسلامي و تحولات خاورميانه، آمريكايي‌ها را بسيار نگران كرده است. آنها عادت به وجود افرادي داشتند كه وابستگي به قدرت‌ها را به استقلال كشور خودشان ترجيح مي‌دادند. با تحولاتي كه در مصر و كشورهاي ديگر منطقه در حال وقوع است آمريكايي‌ها نگرانند كه منافع شان به خطر بيفتد. تلاش زيادي مي‌كنند تا ديدگاه‌هاي خود را همچنان به كشورها تحميل كنند.

وي يادآور شد: هوش و درايت مقامات سياسي كشورهايي كه با حضور مردم به سمت استقلال خود حركت مي‌كنند و حضور گسترده مردم در صحنه مي‌تواند ضامن استقلال اين كشورها و پيشرفت‌هاي بعدي آنها در آينده باشد.

مهمان‌پرست درباره اظهارات صالحي مبني بر اينكه دخالت در موضوع سوريه مي‌تواند پيامدهاي جدي و غيرقابل پيش‌بيني به همراه داشته باشد، تصريح كرد: اينكه نگران توطئه‌ها و فتنه‌هايي كه در مورد سوريه طراحي مي‌شود،‌ هستيم كاملا طبيعي است. همه كشورهاي منطقه بايد نگران دخالت كشورهاي خارجي در مسائل داخلي سوريه باشند. امنيت و ثبات سوريه مي‌تواند امنيت و ثبات منطقه را به دنبال داشته باشد و بي‌ثباتي در آن به ناامني در منطقه دامن مي‌زند. كشورهاي مختلفي كه مباحث مداخله‌‌آميز در سوريه را دنبال مي‌كنند بايد به فكر عواقب اين اقدامات باشند. شايد انگيزه كشورهاي غربي از اينكه براي مداخله نظامي زمينه‌سازي كنند، از نظرشان قابل توجيه باشد. آنها نگران امنيت رژيم صهيونيستي هستند.

دستيار ويژه وزير امور خارجه اضافه كرد: كشورهاي منطقه بايد با هوشياري عمل كنند. هرگونه اقدام تروريستي در سوريه مي‌تواند به گسترش تروريسم در منطقه منجر شود. اينكه مسئولين كشور ما هشدار مي‌دهند كه اقدامات در مورد سوريه بايد با درايت صورت گيرد به اين دليل است كه بايد اجازه دهند مردم در فرآيند طبيعي انتخاب خود را نسبت به نوع اداره كشور نشان دهند و اجازه داده نشود تا مداخله ساير كشورها باعث شود جرياني به مردم سوريه تحميل شود. اينها نگراني‌هاي واقعي هستند و اميدواريم كشورهاي منطقه به اين نگراني‌ها توجه جدي داشته باشند.

مهمان‌پرست در پاسخ به اين پرسش كه رييس سرويس اطلاعات خارجي انگليس ادعا كرده است ماموران انگليسي چهار سال پيش تلاش ايران براي توليد سلاح هسته‌يي را خنثي كرده‌‌اند و ايران تا دستيابي به سلاح هسته‌يي دو سال ديگر فرصت دارد،‌ گفت: ما به صورت جدي در حال پيگيري و بررسي جزئيات اين مساله هستيم چنانچه مسجل شود اين اظهارات رسميت دارد كاملا نشان دهنده دخالت انگليس در مسائل داخلي كشور ما و ايجاد فتنه‌انگيزي در مقابل منافع ملي ما است و حتما از مسير قانوني و حقوقي خود پيگيري خواهد شد.

وي گفت: به دنبال اين هستيم تا بررسي كنيم كه اين اظهارات تا چه ميزان صحت دارد.

دستيار ويژه وزير امور خارجه كشورمان در خصوص نسل‌كشي مسلمانان در ميانمار نيز گفت: متاسفانه اتفاقات ناخوشايندي در ميانمار افتاده است و درگيري‌هاي قومي و مذهبي كه در داخل آنجا وجود دارد منجر به كشته شدن تعدادي از مسلمانان شده است. وزارت خارجه موضع خود را اعلام كرده است، ما توصيه جدي به دولت ميانمار داريم كه نسبت به حقوق اقليت‌هاي قومي و مذهبي با دقت بيشتري رفتار كنند و آنها را محترم بشمارند.

مهمان‌پرست خاطر نشان كرد: جامعه مسلمانان در ميانمار جامعه‌ي غيرقابل انكار است و بايد از حقوق شهروندي خود برخوردار باشند. دولت ميانمار با اقداماتي كه دنبال مي‌كند نبايد اجازه دهد كه تحريكات بين مسلمانان و بودايي‌هاي آن منطقه منجر به چنين فاجعه‌هاي انساني شود. البته معتقديم همه كشورهاي اسلامي و جوامع بين‌المللي و سازمان همكاري‌هاي اسلامي بايد به سرعت اين مساله را بررسي كنند و اقدامات لازم را براي توقف اين خشونت‌ها دنبال كنند. نبايد اجازه داده شود درگيري‌هاي مذهبي و اقوام كشورهاي مختلف حوادثي ايجاد كند و هزينه‌هاي سنگيني به دنبال داشته باشد. ما از ظرفيت خود استفاده مي‌كنيم تا مانع اين خشونت‌ها شويم.

وي در ادامه درباره پيگيري طرح مسدود كردن تنگه هرمز از سوي نمايندگان مجلس نيز گفت: امنيت خليج‌فارس و تنگه هرمز جزء اولويت‌هاي اصلي كشور ما است. اين امنيت بايد وجود داشته باشد تا همه كشورهاي منطقه بتوانند از منافع خود و منافع عمومي منطقه دفاع كنند. توانايي نظامي و دفاعي ما در برقراري امنيت جنبه‌ي بازدارندگي دارد و براي دفاع از اين امنيت منطقه‌اي اين توانايي كاملا موثر است.

دستيار ويژه وزير امور خارجه گفت: به نظر مي‌رسد كشورهايي كه سعي مي‌كنند در مسائل منطقه ما مداخله كنند يا تركيباتي را دنبال كنند كه امنيت عرضه انرژي از بين برود و تعادل آن به هم بخورد، تهديدكننده واقعي امنيت منطقه خليج‌فارس و تنگه هرمز هستند.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: وقتي صحنه را به سمت درگيري پيش مي‌برند كه امنيت برخي كشورها در زمينه عرضه انرژي دچار تهديد شود، بايد تبعات تصميمات اشتباه خود را بپذيرند. ما هشدار داده‌ايم و توصيه مي‌كنيم مداخلات خارجي از منطقه قطع شود و مقامات سياسي كشورهاي فرامنطقه‌اي رويكردي را دنبال نكنند كه به ناامني در منطقه ما منجر شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۷ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۵۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91042716340
  • خبرنگار :