سال توليد ملي ـ كشاورزي محور توسعه/5

سالن‌هاي مرغداري مكانيزه ايراني در انتظار حمايت مسئولان

متخصصان كشور پس از يك دهه تحقيق و پژوهش و ساخت نسل‌هاي مختلف اتوماسيون موفق به دستيابي به دانش طراحي و ساخت كليه‌ ماشين‌آلات و لوازم سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نسل هفتم سيستم جامع اتوماسيون صنعت مرغداري شده و هم‌اكنون ايران پيشگام و پيشرو در توليد اين دستاورد در جهان شده است.

متخصصان كشور پس از يك دهه تحقيق و پژوهش و ساخت نسل‌هاي مختلف اتوماسيون موفق به دستيابي به دانش طراحي و ساخت كليه‌ ماشين‌آلات و لوازم سخت‌افزاري و نرم‌افزاري نسل هفتم سيستم جامع اتوماسيون صنعت مرغداري شده و هم‌اكنون ايران پيشگام و پيشرو در توليد اين دستاورد در جهان شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اين دستگاه‌هاي توليدي كشورمان جايگزين نمونه‌هاي خارجي در سالن‌هاي مرغداري كشور مي‌شود.

بر اساس گزارش ميداني هوشمند ‌سازي قريب به 200 مرغداري در اقصي نقاط كشورمان باعث شده مصرف سوخت و انرژي با اصلاح ساختار تهويه و كنترل هوشمند (اتوماسيون) واحد‌هاي مرغداري و انجام حداقل تهويه، مصرف سوخت و انرژي به يك سوم كاهش يابد.

به‌طور متوسط مصرف سوخت به يك ليتر در يك دوره‌ پرورش رسيده است. اين امر بيانگر آن است كه با توجه به مصرف قريب به سه ميليارد ليتر گازوئيل در سال در صنعت مرغداري، امكان صرفه‌جويي يك ميليارد در سال فراهم شده است.

به‌طور ميانگين بين 50 الي 70 درصد كاهش در سطح مرغداري‌ها مشهود بوده و تاثيرات شگرفي در كاهش قيمت تمام‌شده‌ محصول داشته و منافع آن به توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان خواهد رسيد.

همچنين اين اصلاح ساختار عامل افزايش بهره‌وري در واحد سطح شده چراكه با توجه به بستر‌سازي مناسب و كنترل هوشمند در سطح مزارع ميزان جوجه‌ريزي در واحد‌ها به‌طور ميانگين از 10 قطعه به 16 الي 18 قطعه افزايش يافته و زمينه‌ توليد اقتصادي مرغ فراهم شده است.

بدين معنا كه با ظرفيت‌هاي فعلي امكان افزايش توليد بيش از 800 هزار تن گوشت مرغ فراهم شده و قيمت تمام‌شده‌ محصول حداقل 5000 ريال كاهش مي‌يابد و توليد مرغ در كشور از نظر قيمت قابل رقابت با ساير كشور‌ها خواهد بود.

اين سيستم كاهش تلفات، كاهش مصرف دان و دارو و ... را دربر دارد؛ با توجه به اين‌‌كه در اكثر واحد‌ها تلفات بعد از هفته‌ چهارم (به علت تهويه نامناسب) به اوج خود رسيده و ضرر و زيان شديدي به مرغدار وارد مي‌شود.

با هوشمند‌سازي سالن‌هاي مرغداري و تهويه‌ مطلوب، بستر مناسب براي پرورش فراهم شده و دراين زمينه علاوه بر كاهش 50 درصدي تلفات نسبت به دوره‌هاي قبل، كاهش مصرف حداقل 200 گرم دان براي هر قطعه در هر دوره و كاهش چشم‌گير مصرف دارو و ... نيز مشهود بوده و در بهبود كيفيت گوشت مرغ نيز تاثير بسزايي داشته و از نظر توليد بهداشتي و رسيدن به استاندارد‌هاي جهاني نيز مي‌توان گام‌هاي زيربنايي برداشت، اين امر خود نماينگر موفقيت طرح بوده و بدين معنا است كه وابستگي كشور به واردات نهادها نيز كاهش چشم‌گيري خواهد داشت.

همچنين علاوه بر سود مرغدار حداقل 200 ريال در كاهش قيمت تمام‌شده‌ي محصول تاثير خواهد گذاشت.

آنچه مسلم است انجام اين مهم در سطح ملي نيازمند حمايت، هدايت و پشتيباني مسئولان دولتي به ويژه وزارت جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت است.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۲۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91042615755
  • خبرنگار : 71251