هشدار نسبت به وضعيت اي‌ميل‌هاي موسوم به ملي

بحث بر سر امنيت پايين اي‌ميل‌هاي خارجي موضوع تازه‌اي نيست و مدت‌هاست كاربران فضاي مجازي با گزارش‌ها و اخباري درباره‌ اي‌ميل‌هاي امن ايراني و خدمات ويژه آن‌ها مواجه مي‌شوند.

بحث بر سر امنيت پايين اي‌ميل‌هاي خارجي موضوع تازه‌اي نيست و مدت‌هاست كاربران فضاي مجازي با گزارش‌ها و اخباري درباره‌ اي‌ميل‌هاي امن ايراني و خدمات ويژه آن‌ها مواجه مي‌شوند.

اما با اين وجود طي سال‌هاي گذشته اگرچه بارها بر راه‌اندازي چندين اي‌ميل ايراني تاكيد شده و حتي تمام بانك‌ها و دستگاه‌هاي دولتي هم به استفاده از اين اي‌ميل‌ها موظف شده‌اند اما با اين حال نكاتي درباره نقاط ضعف و كاستي‌هاي اين نوع پست‌هاي الكترونيكي هم مطرح شده است؛ تاكنون آماري از ميزان كاربران اين اي‌ميل‌ها ارائه نشده و مسوولان به ذكر اين نكته كه چندين اي‌ميل ايراني طراحي شده، اكتفا كرده‌اند.

به گزارش خبرنگار فن‌آوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اگرچه گفته مي‌شود در حال حاضر چندين اي‌ميل ايراني از جمله اي‌ميل‌هاي شركت پست، ايران ميل، ميهن ميل و يا چاپار طراحي و راه‌اندازي شده‌اند، اما با اين وجود به نظر مي‌رسد تمايل كاربران فضاي مجازي استفاده از اي‌ميل‌هاي خارجي مانند جي‌ميل و ياهو باشد و در اين زمينه شرايط سخت ثبت‌نام و اطلاعات بسياري كه به واسطه‌ي اي‌ميل‌هاي داخلي خواسته مي‌شود، علتي بر پررنگ‌تر شدن اين موضوع بوده است. حتي براي راه‌اندازي برخي از اين پست‌هاي الكترونيكي وطني نياز به مراجعات حضوري وجود داشته و گاها براي داشتن چنين اي‌ميل‌هايي هزينه و حق اشتراك هم دريافت مي‌شود.

اما در اين زمينه گروهي از متخصصان فضاي مجازي اطلاعيه‌اي تحت عنوان «هشدار نسبت به وضعيت اي‌ميل‌هاي موسوم به ملي» را برروي وبلاگ خود منتشر كرده و در قالب آن آورده‌اند: «اگرچه در ضرورت راه‌اندازی سرویس‌های ای‌میل داخلی تردیدی برای متخصصان وجود ندارد، اما دستورالعمل جدید وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مبنی بر الزامی بودن استفاده از سه سرویس پست الکترونیک معرفی شده که قطعا نه شایسته عنوان ملی هستند و نه حتی می توان آن‌ها را تولید داخلی محسوب کرد، بسیار نگران کننده و سوال برانگیز است.

بهتر است توضیح داده شود که براساس کدام معیارهای فنی، صلاحیت سرویس‌های دولتی iran.ir، post.ir و chmail.ir (چاپار) بررسی و تائید شده است تا این شائبه در اذهان به وجود نیاید که برخی با علم و آگاهی به مشکلات متعدد کاربری و امنیتی و عدم قابلیت توسعه پذیری این سه سرویس، اصرار دارند دستاوردهای ناقص و فاقد کیفیت خود را با استفاده از تبلیغات سرسام آور و بخشنامه‌های الزام‌آور به کاربران ایرانی تحمیل کنند.

یقیناً وادار کردن مردم به استفاده از سرویس‌های نامطمئن داخلی علاوه بر اینکه اطلاعات خصوصی کاربران را در معرض تهدید جدی قرار می دهد، حاصلی جز سلب اعتماد مردم نسبت به عموم محصولات و خدمات نرم افزاری ایرانی نخواهد داشت.

«گروه بیان» از سیاستگذار حوزه فناوری اطلاعات و نهادهای نظارتی کشور خواسته است اجازه ندهند اقدامات شتابزده و تصمیمات عجولانه، بیش از این به اعتبار متخصصان عرصه فناوری اطلاعات کشور لطمه وارد کند و با اجبار مردم به استفاده از این سرویس‌ها، حریم خصوصی کاربران در معرض خطر قرار بگیرد.

در پایان ضمن قدردانی از حسن ظن مسوولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تشکر بابت ابراز تمایل آن‌ها برای مشارکت و همکاری در دو پروژه موتور جست‌وجو و ای‌میل گروه بیان، ضمن تاکید دوباره بر عدم تمایل به این همکاری، امیدواریم هرچه سریعتر امکان دسترسی به سرویس‌های متعدد و متنوع پست الکترونیک امن و کارآمد داخلی برای عموم مردم فراهم و شرایطی مهیا شود تا کاربران فضای مجازی با میل و رغبت خود، ای‌میل‌های ایرانی را انتخاب کنند.

همچنین در صورت لزوم، مشروح دلایل عدم تمایل به ارائه موتور جست‌وجو و سامانه پست الکترونیک «هد» به سازمان فناوری اطلاعات، در آینده به اطلاع عموم خواهد رسید.»

به گزارش ايسنا اما در اين زمينه معاون توسعه شبكه سازمان فن‌آوري اطلاعات با تاكيد بر اهميت سرمايه‌گذاري و فراهم بودن زيرساخت‌هاي مناسب، در پاسخ به وضعيت اي‌ميل‌هاي ايراني و به ويژه اي‌ميل‌هاي دولتي ايراني كه كاركرد مناسبي نداشته و حتي براي ايجاد آن‌ها نياز به پرداخت هزينه و مراجعه حضوري وجود دارد، مي گويد: اي‌ميل‌هاي دولتي قرار نبود از ابتدا به كاربران عادي اختصاص داده شوند اما بر اساس شرايط قرار بر اين شد كه تا مدتي اين اي‌ميل‌ها از كاربران عادي هم حمايت كنند.

علي‌اصغر انصاري در پاسخ به اين سوال كه چرا براي اي‌ميل‌هايي كه از طريق بخش دولتي ايران راه‌اندازي مي‌شود، زماني 24 ساعته براي ايجاد پست الكترونيكي صرف مي‌شود ادامه مي دهد: اين 24 ساعت زمان براي كاربران عادي است چراكه ممكن است افراد دامنه‌هاي مختلفي را براي آدرس اي‌ميل خود استفاده كنند و در اين ميان گاه از سر كنجكاوي از عباراتي نامفهوم بهره بگيرند. در اين مدت ما جست‌وجو مي‌كنيم تا اگر آدرس انتخاب شده مطابق عرف بود، آن را راه اندازي كنيم.

معاون توسعه شبكه سازمان فن‌آوري در عين حال اظهار اميدواري مي كند كه در آينده نزديك اپراتورهاي ايميل داخلي را داشته باشيم كه اين اپراتورها قادرند بلافاصله آدرس الكترونيكي جديد را ايجاد كرده و خدمات مختلف را ارائه دهند.

انصاري در ارتباط با هزينه‌اي كه بابت راه‌اندازي اين اي‌ميل‌ها دريافت مي‌شود هم توضيح مي دهد: در دنيا بسيار رايج است كه سرويس‌دهندگان اينترنتي هزينه‌اي را بابت خدمات خود دريافت مي‌كنند.

معاون گسترش شبكه سازمان فن‌آوري اطلاعات در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود در پاسخ به اين سوال كه با توجه به مشكلات اي‌ميل‌هاي ايراني چرا وزير ارتباطات در استفاده سازمان‌هاي دولتي از اين اي‌ميل‌ها اصرار داشته است،مي گويد: بخش‌نامه‌اي كه وزير آي.سي.تي ابلاغ كرد، از اين جهت بود كه بسياري از بانك‌ها و اپراتورها براي انتقال صورت حساب و يا اسناد خود از اي‌ميل‌هاي خارجي استفاده مي‌كردند و اين موضوع مخاطرات متعددي به دنبال داشت به همين دليل چنين بخش‌نامه‌اي ابلاغ شد و اكنون بسياري از كاربران بخش‌هاي دولتي ما دو اي‌ميل دارند كه يكي از آن‌ها داخلي و به عبارت ديگر اي‌ميل اداري آن‌هاست و اي‌ميل دوم ايميل خارجي آن‌ها كه مربوط به ارتباطات شخصي آن‌ها مي‌شود و در هر صورت با اين بخش‌نامه مقرر شد كه ادارات دولتي تا حد ممكن از اي‌ميل‌هاي با دامنه .ir استفاده كنند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۲۵ تیر ۱۳۹۱ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 91042514686
  • خبرنگار : 71060