اجراي نظام جديد 6-3-3 و در پي آن حذف يك پايه از مقطع راهنمايي و افزوده شدن پايه ششم به مقطع ابتدايي كه اين روزها با جابجايي و ساماندهي فضاهاي آموزشي روبروست، مشكلات و نگرانيهايي را براي اوليا، دانش آموزان و حتي مديران مدارس دولتي ايجاد كرده است.
مدارس دولتي در اين جابجايي و ساماندهي فضا دچار تغييراتي شدهاند، به طوري كه برخي از مديران مدارس راهنمايي مجبورند براي جبران كلاسهاي خالي ناشي از حذف پايه اول راهنمايي كه نصف شدن تعداد دانش آموزان مدرسهشان را به دنبال داشته، با انحلال مقطع راهنمايي و تبديل آن به دبستان اين امر را جبران كنند. حال آنكه اين تغييرات و جابجاييها آن هم در زمان ثبت نامها، اوليا و دانش آموزان را نگران كرده است.
هرچند كه اين تغييرات و جابجايي و ساماندهي فضا در برخي مدارس بعضا منطقي به نظر ميرسد، اما به اقدامي عجولانه و گاه پرتنشي تبدل شده كه تبعات آن دامن دانش آموزان مقطع راهنمايي را گرفته اما آنچه بديهي است اين سريال تا اجراي كامل نظام 6-3-3 و تا شش سال آينده ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاري ايسنا، نمونه چنين اثراتي در همين روزها گريبانگير دانش آموزان و اولياي چندين منطقه از جمله منطقه 14 شده است. طبق بررسي ميداني خبرنگار ايسنا، يكي از مدارس راهنمايي دولتي در اين منطقه با وجود بيش از 500 دانش آموز، درست در زمان ثبت نام به بهانه كنسل شدن تعداد زيادي از كلاسها در راستاي حذف پايه اول راهنمايي و خالي ماندن كلاسها دست به انحلال مقطع راهنمايي و تبديل آن به دبستان كردهاست، لذا دانش آموزان اين مدرسه با پراكنده شدن در مدارس ديگر مجبور به جابجايي هستند كه اين موضوع از منظر خانوادههاي آنها كه عنوان ميكنند اين منطقه جزو مناطق آسيب خيز و ضعيف پايتخت است مشكلاتشان را دو چندان كرده است.
دو هفته از انحلال يكي از مدارس راهنمايي دولتي در منطقه 14 تهران ميگذرد و خانوادهها دلايل آموزش و پرورش در اين رابطه را قانع كننده نميدانند و همچنان در بلاتكليفي به سر ميبرند. يكي از والدين با شرح اين واقعه به ايسنا گفت: اين مدرسه دولتي راهنمايي دخترانه درست در زمان ثبت نام براي سال تحصيلي جديد و با تصميم اداره كل آموزش و پرورش منطقه منحل شده است و بسياري از خانوادهها مخالف رفتن فرزندانشان از اين مدرسه و خواستار برگزاري كلاسها در نوبت دوم هستند.
حال آنكه به گفته يكي از مديران مدارس منطقه 14 تهران ساماندهي دانش آموزان دختر در نوبت بعد از ظهر آن هم در چنين منطقهاي كه بافت مناسبي ندارد و تردد اين دختران تبعات زيادي را براي خانوادهها به دنبال دارد، كار بسيار دشواري است. همه اينها در حالي رخ مي دهد كه وزير آموزش و پرورش اعلام كرده كه مدارس دخترانه نبايد در نوبت بعد از ظهر داير شود.
بنا بر اظهار مسئولان اين مدارس كه از وضعيت دانش آموزان آگاه هستند، حدود 20 درصد دانش آموزان اين مدرسه از قشر محروم بوده و برخي از آنها يا پدر ندارند و يا فرزندان طلاق بوده و يا داراي پدر و مادري معتاد هستند.
يكي از والدين نيز با بيان اينكه دلايل آموزش و پرورش براي ما قانع كننده نيست عنوان كرد: اگر قرار بود چنين برنامهاي اجرا شود چرا در زمان ثبت نام آنرا به اوليا اعلام كردند چرا كه هيچ مدرسه راهنمايي دخترانه ديگري در اين منطقه وجود ندارد.
يكي از والدين در مورد پيگيريهاي خود توضيح داد: اداره كل آموزش و پرورش منطقه موافقت كرده چنانچه دانش آموزي بخواهد براي ادامه تحصيل به منطقه ديگري برود شرايط آن را فراهم كند.
در حالي كه بر اساس آيين نامه ثبتنام در مدارس، امكان جابجايي دانش آموزان بسيار مشكل است و آنها تنها در محدوده محل زندگي خود امكان ثبت نام دارند مگر در موارد استثناء ازجمله جابجايي محل سكونت. براساس همين آييننامه دانشآموزان بايد در نزديكترين مدرسه محل سكونتشان ثبت نام كنند.
اين مادر ادامه داد: چگونه يكباره آيين نامهها تغيير يافته و يا براي اجراي قانون موردنظر اقدام به دور زدن قانون قبلي كردهاند؟ يكي ديگر از والدين نيز در اظهار خود به ايسنا گفت: قبل از امتحانات هيچ اطلاعي درباره انحلال به اوليا ارائه نشد و پس از اتمام امتحانات خرداد ماه خبر انحلال مدرسه به اوليا رسيد كه با اعتراض خانوادهها مواجه شد و زماني كه به مدير مدرسه اعتراض كرديم وي نيز اظهار بي اطلاعي كرد و گفت: مدرسه اخيرا از اين اقدام مطلع شده است.
وي ادامه داد: اگر نوبت بعدازظهر در اين مدرسه داير شود با توجه به مسافت منزل تا مدرسه برخي از دانش آموزان، خانوادهها دچار مشكل ميشوند چرا كه ساعت آموزشي در نوبت دوم از يك تا شش بعد از ظهر است كه همين موضوع باعث نگراني اوليا شده است.
يكي ديگر از والدين اظهار كرد: نوبت دوم مدرسه حضرت معصومه(س) كه در همين منطقه براي دانش آموزان در نظر گرفته شده از لحاظ مسافت بسيار دور است و يكي ديگر از مدارس كه آموزش و پرورش معرفي كرده براي ثبت نام 100 تا 200 هزار تومان شهريه دريافت ميكند كه اين امر خارج از تمكن مالي بسياري از خانوادههاست.
اين در حالي است كه سعيد كاظم نژاد ـ رييس اداره كل آموزش و پرورش منطقه 14 در گفتوگويي با خبرنگار ايسنا، درباره انحلال مدرسه راهنمايي دخترانه رازقنيا گفت: با توجه به اينكه امسال با حذف پايه اول راهنمايي تعداد دانش آموزان اين مقطع كاهش يافته، دو مدرسه ابتدايي 18 كلاسه را در اين مدرسه راهنمايي ساماندهي كرديم تا از فضاها استفاده بهينهاي داشته باشيم.
وي افزود: اين مدرسه راهنمايي دخترانه حدود 20 كلاس دارد كه در سال تحصيلي جديد بيش از نيمي از كلاسهاي آن خالي ميماند چرا كه تعداد كلاسهاي راهنمايي براي سال تحصيلي جديد حدود 9 كلاس ميشود لذا اين اقدام براي استفاده بهينه از فضاي آموزشي صورت گرفته است.
كاظم نژاد عنوان كرد: براي اينكه دانش آموزان دوم و سوم راهنمايي اين مدرسه نيز ساماندهي و جايابي شوند، سه پيشنهاد به اوليا ارائه شد: ثبتنام دانش آموزان پايه دوم در نوبت صبح مدرسه شهيد قاصدي، ثبت نام دانش آموزان پايه سوم در نوبت صبح مدرسه راهنمايي شهيد صالحي و يا استفاده از نوبت بعد از ظهر مدرسه ابتدايي حضرت معصومه (س) از جمله اين پيشنهادها بود كه برخي خانوادهها فرزندان خود را در مدارس معرفي شده ثبتنام كردند اما برخي نيز حاضر به پذيرفتن اين موضوع نيستند.
وي در توضيح بيشتر به ايسنا گفت: آموزش و پرورش منطقه براي همكاري بيشتر با اوليا، نوبت دوم را نيز در نظر گرفته است و به دليل آنكه خانوادهها اظهار ميكنند كادر آموزشي مدرسه تغيير نكند، موافقت كردهايم كه براي تعدادي از دانش آموزان كه در نوبت صبح مدارس جديد ثبت نام نكردهاند، در نوبت دوم كلاس داير كنيم.
وي با بين اينكه مدارس جديد معرفي شده از كيفيت خوبي نسبت به مدرسه قبلي برخوردار است، در عين حال اظهارات اولياء مبني بر دريافت شهريه 100 تا 200 هزار توماني را رد كرد و گفت: چنين موضوعاتي جوسازي برخي از اولياست و اگر چنين مباحثي مطرح است حتي يك مورد آن را به اداره آموزش و پرورش اعلام كنند.
به گزارش ايسنا، در راستاي تحقق اين برنامه كه به نوعي جزو برنامههاي اصلي آموزش و پرورش است، مسئولان مربوطه اقدام به تغيير و تحول و ارائه مجوز از جمله انحلال مقاطع و حتي اجبار دانش آموزان براي ادامه تحصيل در نوبت بعد از ظهر برخي مدارس و يا مدارس همجوار كردهاند اين در حالي است كه وزير آموزش و پرورش و معاونان وي همواره از نبود هيچگونه مشكلي براي آغاز سال تحصيلي جديد و اجراي برنامههاي متنوع آموزش و پرورش و از عدالت آموزشي صحبت ميكنند كه بايد پرسيد آيا در مورد تبعات انحلال چنين مدارسي آن هم در مدارس دولتي كه خواستگاه قشر متوسط و پايين تر جامعه است به درستي انديشيده شده است؟
انتهاي پيام