مدير موسسه سياست خاورنزديك در واشنگتن: 1+5 به مصالحه با ايران نياز دارد

مدير موسسه سياست خاورنزديك در واشنگتن تاكيد كرد كه تحريم‌ها براي بازداشتن ايران از برنامه هسته‌يي كافي نيست و با توجه به ادامه برنامه‌ي هسته‌يي ايران در واقع 1+5 است كه به مصالحه با تهران نياز دارد.

مدير موسسه سياست خاورنزديك در واشنگتن تاكيد كرد كه تحريم‌ها براي بازداشتن ايران از برنامه هسته‌يي كافي نيست و با توجه به ادامه برنامه‌ي هسته‌يي ايران در واقع 1+5 است كه به مصالحه با تهران نياز دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روزنامه واشنگتن پست در گزارشي به قلم مايكل سينگ، مدير "موسسه سياست خاور نزديك" در واشگتن با اشاره به تحريم‌هاي اعمال شده توسط غرب عليه ايران نوشت: تصميم‌گيران سياسي در غرب بيش‌تر بر اين موضوع تمركز مي‌كنند كه ايران (در پي تحريم‌ها) چه چيزهايي از دست داده است نه اين كه چه چيزي به دست آورده است. اين براي يك مجادله سياسي خوب است اما براي اتخاذ يك تصميم سنجيده خوب نيست.

در ادامه با اشاره به اين كه صادرات نفت ايران كاهش داشته، آمده است: با اين حال ايران هم‌چنان يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان نفت جهان است و از طريق آن ميليارد‌ها دلار ارز را به دست مي‌آورد و هيچ چيزي نشان نمي‌دهد كه اين كاهش درآمد مانع برنامه‌ي هسته‌يي ايران شده است؛ ايران اورانيوم را سريع‌تر و حتي با خلوص بيش‌تري نسبت به گذشته غني‌سازي مي‌كند.

اين گزارش حاكي است: اگر قرار باشد طرفي احساس نياز به مصالحه داشته باشد. آن طرف، 1+5 (آمريكا، روسيه، چين، انگليس، فرانسه، آلمان) است. آن‌ها درخواست توقف كامل غني‌سازي را كاهش داده و تعيين سقف غني‌سازي در سطحي پايين را خواستار شده‌اند.

بر اساس اين گزارش شواهد تاريخي هم نشان نمي‌دهد كه تحريم‌ها با گذر زمان تاثيرشان افزايش يابد و كشورها مي‌توانند خود را با آن تطابق دهند و تحريم‌ها را دور بزنند.

اين گزارش حاكي است: دليل خوبي وجود دارد كه باور كنيم دولت‌هايي كه با اكراه به تحريم نفتي تن داده‌اند، واردات‌شان را بيش از اين كاهش نخواهد داد و حتي ممكن است واردات نفت را با احياي فعاليت‌هاي اقتصادي كه نيازمند نفت است افزايش دهند. اطلاعات اخير نشان مي‌دهد كه خريد نفت توسط چين با وجود كاهش در سه ماهه اول سال جاري، با افزايش روبه رو بوده است.

نويسنده اين گزارش مي‌افزايد كه براي افزايش فشار بر ايران بايد تهديد نظامي عليه اين كشور تقويت شود و تقويت حضورنظامي در خليج فارس را شروع خوبي براي اين كار مي‌داند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۵:۳۶
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91041911545
  • خبرنگار :