ايران منتظر برداشتن گام اعتمادسازي از سوي 1+5 است

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد كه نظام جمهوري اسلامي در ادامه مذاكرات منتظر برداشتن گام اعتمادسازي از سوي گروه 1+5 است.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد كه نظام جمهوري اسلامي در ادامه مذاكرات منتظر برداشتن گام اعتمادسازي از سوي گروه 1+5 است.

سيدحسين نقوي حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: تنها راه‌ حل پرونده هسته‌يي ايران، ادامه مذاكرات است از اين رو ما هيچگاه به دنبال خط پايان مذاكرات نيستيم، البته در اين راه فعاليت‌هاي خود را ادامه مي‌دهيم.

وي با بيان اينكه در حال حاضر نوبت گروه 1+5 براي برداشتن گام‌هاي اعتمادسازي است، گفت: جمهوري اسلامي علاوه بر دادن اجازه براي بازرسي‌هاي مختلف، تمامي سوالات و ابهامات را به صورت شفاف پاسخ داده و همواره از پيشنهاد مذاكره استقبال كرده است، از اين رو اكنون 1+5 بايد گام اعتمادسازي را بردارد.

وي ادامه داد: اينكه از يك طرف صحبت از مذاكره شود و از سوي ديگر تحريم‌ها افزايش يابد، رويكرد درستي نيست و نمي‌توان سياست چماق و هويج و يك بام و دو هوا را در مورد پرونده ايران درست تلقي كرد، مطمئنا ملت ايران به اين رويكردها اعتماد نمي‌كند از اين رو گروه 1+5 بايد در اولين گام براي ايجاد اعتماد، تحريم‌ها را حذف كند.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در ادامه با بيان اينكه آمريكايي‌ها هيچگاه به دنبال به نتيجه رسيدن مذاكرات نبوده‌اند، گفت: هرگاه گروه 1+5 به نقطه قابل توافق با جمهوري اسلامي نزديك مي‌شد، آمريكايي‌ها با دخالت‌هايي در اين رابطه به جنجال‌سازي، خبرسازي و حادثه‌آفريني مي‌پردازند كه نمونه آن طرح ادعاهايي در مورد وجود اورانيوم 27 درصد در فردو است.

نقوي‌حسيني افزود: آمريكايي‌ها همواره تلاش كرده‌اند تا با ايجاد دخالت‌ها و حادثه‌سازي‌هايي، مانع توافق گروه 1+5 با جمهوري اسلامي بشوند. در اين نقش تفرقه‌انگيز هيچ ترديدي نيست ولي با اين وجود ايران همواره بر ادامه مذاكرات اعتقاد داشته است چرا كه اين روند به نفع طرفين مي‌باشد.

وي با تاكيد به اينكه تنها راه‌ حل پروند هسته‌يي ايران، ادامه مذاكرات است، گفت: ايران هيچگاه به دنبال خط پايان مذاكرات نبوده البته اگر غربي‌ها به دنبال به پايان رسيدن مذاكرات باشند و نشان دهند كه اهل منطق و گفت‌وگو نيستند موضوع ديگري است كه مطمئنا تصميمات لازم در اين رابطه گرفته مي‌شود ولي ما پاي كار مذاكره هستيم و در خلال آن فعاليت‌هاي خود را ادامه مي‌دهيم.

نماينده مردم ورامين با بيان اينكه براي درك مسائل، مذاكرات بايد ادامه پيدا كند، گفت: مذاكرات هسته‌يي 10 سال است كه به طول انجاميده چون اين مذاكرات اختلاف بين دو كشور و يا اختلاف مرزي نيست كه با توافقاتي به اتمام برسد، بايد اينقدر مذاكرات ادامه پيدا كند تا دو طرف به هم نزديك شده و با درك مسائل يكديگر به توافق خوبي برسند.

نقوي‌حسيني، همچنين با اشاره به پيشنهادات پنج‌گانه جمهوري اسلامي ايران در دور سوم مذاكرات در مسكو، گفت: محورهاي پنج‌گانه ايران به گروه 1+5 هيچ كمبود و كاستي ندارد، جمهوري اسلامي اين بسته را در چارچوب مقررات بين‌المللي و منطق با قوانين ان‌.پي‌.تي تهيه كرده است كه اولين محور آن، پذيرش حق مسلم جمهوري اسلامي از طرف گروه 1+5 است چرا كه تا زماني كه اين حق به رسميت شناخته نشود، ادامه گفت‌وگوها معنايي ندارد.

سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: جمهوري اسلامي اين بسته را در راستاي اعتمادسازي ارائه كرده است كه در آن تمامي موارد در مورد غني‌سازي، درجه‌ غني‌سازي و ذخيره‌سازي اورانيوم غني شده مطرح شده است، همچنين در اين بسته در خصوص مسائل ديگري شامل همكاري‌هاي بين‌المللي ايران با كشورهاي داراي فناوري هسته‌يي،‌گفت‌وگو پيرامون مسائل غيرهسته‌يي در منطق خاورميانه و مسائل ديگر تاكيد شده است.

وي در عين حال تاكيد كرد: اگر گروه 1+5 نتواند و نخواهد در رابطه با پيشنهادات پنج‌گانه ايران به توافق برسد، بايد در روند ديدگاهش تجديدنظر نمايد چرا كه ايران هيچ نقطه ضعفي ندارد كه بخواهد مذاكرات را متوقف نمايد و تمام فعاليت‌هايش را در چارچوب مقررات بين‌المللي انجام مي‌دهد. ما همچنان بر گفت‌وگو و مذاكره اصرار داريم.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91041911338
  • خبرنگار : 71234