رايزنان فرهنگي برنامه و بودجه‌اي براي تبليغ ايران ندارند

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: رايزنان فرهنگي ايران هيچ برنامه و بودجه‌اي براي معرفي و تبليغ ايران به‌عنوان مقصد گردشگري ندارند.

رييس جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: رايزنان فرهنگي ايران هيچ برنامه و بودجه‌اي براي معرفي و تبليغ ايران به‌عنوان مقصد گردشگري ندارند.

ابراهيم پورفرج در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد:‌ شايد به‌دليل آن‌كه صنعت گردشگري هم‌چنان در قالب فرهنگ مطرح است، رايزنان فرهنگي در نمايندگي‌هاي خارج از كشور بايد به اين موضوع بپردازند؛ ولي براساس اظهار نظر برخي از آن‌ها، هيچ بودجه و برنامه‌ي مشخصي در رايزني‌هاي فرهنگي ايران براي معرفي و تبليغ كشور تعريف نشده و اگر آن‌ها كاري انجام مي‌دهند از روي علاقه‌ي شخصي است.

او تأكيد كرد: با توجه به سفرها و ديدارهاي زيادي كه با رايزنان فرهنگي ايران در خارج از كشور داشتم، متوجه شدم تبليغ و معرفي ايران به‌عنوان مقصد گردشگري در مأموريت و مسؤوليت اين افراد نيست. براي همين به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري پيشنهاد كرديم تا ايجاد رايزني‌هاي گردشگري را در نمايندگي‌هاي ايران در خارج از كشور پيگيري كند، چون اين افراد مي‌توانند نقش مهم‌تري داشته باشند. آقاي موسوي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ـ نيز اين پيشنهاد را در شوراي مشورتي گردشگري كه نماينده‌ي وزارت امور خارجه در آن حضور داشت، مطرح كرد.

وي يادآوري كرد: معمولا كشورهاي ديگر در بازارهاي هدف خود دفاتر گردشگري ايجاد مي‌كنند و ما مي‌توانيم تا زمان راه‌اندازي اين دفاتر، رايزن گردشگري در سفارتخانه‌ها داشته باشيم. در هر صورت، ايجاد دفاتر گردشگري نيروي انساني و هزينه‌ي زيادي مي‌خواهد و بهتر است با وجود اين شرايط، نماينده‌اي در سفارتخانه‌هاي ايران داشته باشيم تا مسؤوليت تبليغ ايران را برعهده بگيرد.

پورفرج با بيان اين‌كه ايجاد رايزني‌هاي گردشگري در خارج از كشور فعلا در حد يك پيشنهاد است‌، گفت: اگر اين اتفاق رخ دهد، بودجه و مأموريت براي اين كار مشخص مي‌شود و اين نمايندگي‌ها مي‌توانند با بخش خصوصي تعامل داشته باشند تا كارها بهتر انجام شود.

اين تورگردان ادامه داد: ما در حال حاضر تورهاي آشناسازي را براي تورگردانان برخي كشورها اجرا مي‌كنيم و اگر رايزن گردشگري داشته باشيم، شركت‌هاي واقعي را كه گردشگر مي‌فرستند شناسايي مي‌كنند‌. اين درحالي است كه گاهي ما در تورهاي آشناسازي با شركت‌هايي مواجه مي‌شويم كه يا خيلي قوي نيستند و يا اصلا گردشگر نمي‌فرستند.

او همچنين اضافه كرد: رايزنان گردشگري حتا مي‌توانند تقاضا و خواسته‌هاي كشورهاي ديگر را به ما انتقال دهند و به‌راحتي روي نيازهاي بازارهاي هدف ما مطالعه كنند.

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91041911046
  • خبرنگار : 71021