تشريح آخرين وضعيت زائراني كه صدور رواديد آن‌ها متوقف شده بود

مديركل حوزه‌ي رياست سازمان حج و زيارت اعلام كرد: زائراني كه در اين مدت، صدور رواديد آن‌ها متوقف شده بود با كم‌ترين جابه‌جايي زماني به عربستان اعزام مي‌شوند.

مديركل حوزه‌ي رياست سازمان حج و زيارت اعلام كرد: زائراني كه در اين مدت، صدور رواديد آن‌ها متوقف شده بود با كم‌ترين جابه‌جايي زماني به عربستان اعزام مي‌شوند.

بنيامين شكوه‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در تشريح آخرين وضعيت زائراني كه رواديد آن‌ها از سوي عربستان صادر نشده بود، توضيح داد: تلاش ما اين است كه با كم‌ترين جابه‌جايي زماني، افرادي كه سفر عمره در سال 91 به آن‌ها تعهد داده شده بود، به عربستان اعزام شوند و هيچ‌يك از اين زائران امسال از اين سفر باز نماند.

او ادامه داد: از ابتدا، ما و عربستان قرارداد مكتوبي درباره‌ي تعيين جمعيت زائران اعزامي در عمره‌ي امسال نداشتيم، چون سعودي‌ها سهميه‌ي عمره را ماهانه اختصاص مي‌دهند؛ اما شركت‌هاي مسؤول عمره‌ي ايراني و سعودي روي عدد 660هزار زائر توافق كرده بودند.

به گفته‌ي شكوه‌فر، پس از رايزني‌هاي رييس سازمان حج و زيارت در عربستان، در يك مرحله 60هزار نفر ظرفيت اضافه اختصاص يافت و در آخرين مذاكرات نيز 30هزار نفر ظرفيت ديگر اضافه شد.

وي درباره‌ي دليل توقف صدور رواديد براي جمعي از زائران ايراني در ماه‌هاي پاياني عمره، اظهار كرد: مشكل اصلي سعودي‌ها گسترش صحن حرم‌ها است كه به تخريب‌ هتل‌ها منجر شده است. بنابراين ميزان سهميه‌ي تمام كشورها را كاهش داده‌اند، چون ظرفيت اقامتي در شهرهاي مدينه و مكه كم است.

مدير روابط عمومي سازمان حج و زيارت همچنين با بيان اين‌كه اعزام زائران براي عمره تا 29 تيرماه برابر با 29 شعبان ادامه دارد، افزود: روند اعزام براساس مدل قبل انجام مي‌شود و تلاش ما بر اعزام زائران جامانده با كم‌ترين تأخير زماني است.

شكوه‌فر با اشاره به آغاز صدور رواديد براي زائران ايراني از پنج‌شنبه‌ي گذشته (15 تيرماه) به خبرنگار ايسنا گفت: در حال حاضر برخي گذرنامه‌هايي كه رواديد آن‌ها صادر شده، در اختيار مديران كاروان‌ها قرار گرفته است و صدور رواديد براساس نوبت تحويل گذرنامه به سفارت عربستان انجام مي‌شود.

اوايل هفته‌ي گذشته سازمان حج و زيارت در اطلاعيه‌اي اعلام كرد: سفارت عربستان از ابتداي ماه شعبان صدور رواديد براي جمعي از زائران كشور ايران و همچنين برخي از كشورها را متوقف كرده است. سرانجام پس از رايزني‌هاي مسؤولان سازمان حج و زيارت با طرف سعودي، مشكل توقف صدور رواديد در اواخر هفته‌ي پيش حل شد.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91041810492
  • خبرنگار : 71021