تحليل يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس از بازار ارز

يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: كساني كه ارز را مصرف مي‌كنند هيچ‌وقت در بازار ارز ضرر نخواهند كرد و كساني كه به ارز به عنوان ابزار سرمايه‌گذاري نگاه مي‌كنند بايد متوجه اين مساله باشند كه سرمايه‌گذاري در هر بازاري ريسك‌هاي خودش را دارد.

يك عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: كساني كه ارز را مصرف مي‌كنند هيچ‌وقت در بازار ارز ضرر نخواهند كرد و كساني كه به ارز به عنوان ابزار سرمايه‌گذاري نگاه مي‌كنند بايد متوجه اين مساله باشند كه سرمايه‌گذاري در هر بازاري ريسك‌هاي خودش را دارد.

محمد حسن‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مورد بروز نوسان‌ها در بازار ارز گفت: در مورد بازار ارز نمي‌توان از كنترل صحبت كرد در حال حاضر افزايش قيمت سكه نيز متاثر از افزايش قيمت ارز است و نمي‌توان آن را به صورت مستقل بررسي كرد.

اين عضو كميسيون اقتصادي در تشريح وضعيت‌هاي مختلف نرخ ارز در بازار گفت: نرخ ارز يا شناور است يا كنترل شده، در حال حاضر دو نرخ ارز در كشور ما وجود دارد. بانك‌ها نرخ ارز را به صورت كنترل شده نگه مي‌دارند در حالي كه بازار منطق خودش را دارد و نرخ ارز در آن شناور است.

حسن‌نژاد با بيان اينكه بهترين شيوه براي مديريت بازار ارز در كشوري مانند ايران شرايط شناور كنترل شده است گفت: در حال حاضر نرخ ارزي كه دولت براي بانك‌ها مصوب كرده بود تغيير نكرده است. پس اگر دولت صحبت از كنترل مي‌كند حرف گزافي نيست اما در بازار افراد ديگري كار مي‌كنند و قيمت ارز شناور هم متاثر از اقدامات آنها است.

وي با اشاره به تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران گفت: تحريم‌ها باعث مي‌شود ارز وارد شده به كشور كاهش پيدا كند در چنين وضعيتي دولت ترجيحش اين است كه ارز را براي كالاهاي ضروري در اختيار خودش نگه دارد. به همين دليل بانك مركزي در حال حاضر در مورد فروش ارز و عرضه آن به بازار اكراه دارد.

اين عضو كميسيون اقتصادي گفت: دلال‌ها كه در بازار آزاد فعاليت مي‌كنند پيش‌بيني كرده‌اند كه ارز در بازار كم مي‌شود به همين دليل قيمت ارز بالا رفته است.

نماينده مردم مرند در مجلس با تاكيد بر اينكه به هر حال مردمي هستند كه از بازار آزاد ارز تهيه مي‌كنند گفت: عده‌اي هستند كه ارز را براي بستگانشان در خارج از كشور مي‌فرستند، عده‌اي ديگر هستند كه وارد كننده‌اند و به ارز احتياج دارند در چنين وضعيتي بهترين راهكار اين است كه نرخ ارز به صورت شناور مديريت شده در بيايد يعني اينكه محدوديت‌ها را كاهش دهيم و بانك اجازه دخالت در بازار ارز را داشته باشد.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس در پاسخ به اين سوال كه چنين اقدامي مي‌تواند تبعات درآمدزايي براي دولت داشته باشد يا خير؟ گفت: كساني كه ارز را مصرف مي‌كنند هيچ‌وقت در بازار ارز ضرر نخواهند كرد و كساني كه به ارز به عنوان ابزار سرمايه‌گذاري نگاه مي‌كنند بايد متوجه اين مساله باشند كه سرمايه‌گذاري در هر بازاري ريسك‌هاي خودش را دارد و بنابراين اگر قبول مي‌كنند كه در بازار ارز سرمايه‌گذاري كنند بايد بپذيرند كه ممكن است دولت تصميم به ورود به بازار ارز بگيرد و قيمت ارز در بازار را كاهش دهد.

وي با بيان اينكه بايد براي دخالت دولت در بازار هم محدوده‌اي تعيين شود گفت: نمي‌شود دست دولت را براي دخالت در بازار كاملا باز گذاشت اما در صورتي كه بانك مركزي هم در مديريت بازار دخالت كند مي‌توانيم اميدواريم باشيم كه مصرف‌كنندگان واقعي ارز بتوانند نيازهايشان را با قيمت منطقي برطرف كنند و از طرفي دست دلال‌ها در بازار كمرنگ شود.

اين عضو كميسيون اقتصادي مجلس با تاكيد بر اينكه قيمت ارز نمي‌تواند نقش درآمدزايي براي دولت داشته باشد، گفت: حجم نقدينگي در كشور رقمي حدود 600 هزار ميليارد است با چنين شرايطي رقم گردش مالي معاملات ارزي هرچقدر هم كه باشد حتي يك درصد حجم نقدينگي كشور هم نخواهد بود و نگراني در اين مورد چندان قابل توجيه نيست.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۱۸ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91041810307
  • خبرنگار : 71359