جشن ثبت جهانی گنبد قابوس برگزار می‌شود

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، با تبریك افتخار ملی، ثبت جهانی برج قابوس در فهرست میراث جهانی گفت: جشن ثبت بلندترین برج آجری جهان چهارشنبه‌ي هفته جاری در جوار این اثر ارزشمند برگزار می‌شود.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، با تبریك افتخار ملی، ثبت جهانی برج قابوس در فهرست میراث جهانی گفت: جشن ثبت بلندترین برج آجری جهان چهارشنبه‌ي هفته جاری در جوار این اثر ارزشمند برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، قربان عباسی عصر سه‌شنبه با اشاره اینكه این اثر ارزشمند تاریخی، به عنوان افتخار بزرگ گردشگری كشور در جهان مطرح شده است، در گرگان اظهار كرد: ثبت جهانی این اثر، زمینه‌های حضور گردشگران خارجی و داخلی را دراستان بیش از پیش فراهم خواهد كرد و شاهد رونق صنعت گردشگری در گلستان سرسبز خواهیم بود.

به گفته او، گنبد قابوس یادگاری از تمدن قرن دهم میلادی است كه به عنوان یك شاهد منحصر به فرد از یك سنت بااهمیت است و این اثر را باید شاهكار معماری و یادمان‌سازی بشر با هندسه منحصر به فرد دانست.

عباسی افزود: با ثبت این اثر ارزشمند، تعداد پرونده‌های ثبت شده ایران در فهرست جهانی یونسكو به 15 پرونده رسید كه می‌توان از آن به عنوان یك موفقیت بزرگ در حوزه میراث فرهنگی كشور نام برد.

وی در ادامه از برپایی جشن ثبت گنبد قابوس با حضور هم استانی‌ها درجوار این اثر تاریخی ارزشمند خبر داد و افزود: رسانه‌های گروهی نیز در این مراسم، جشن و شادی عمومی را پوشش خواهند داد و به طور هم زمان از سراسر دنیا می توان تصاویر جشن ثبت جهانی گنبد قابوس را از سایت گنبد قابوس شاهد بود.

به گفته وی همان گونه كه ثبت این اثر نمادی از تلاش و كوشش سازمان میراث فرهنگی است، تلاش خواهیم كرد در ارتباط با ثبت آثار بی‌بدیل تاریخی استان گام‌های بلندی برداشته شود.

گنبد قابوس بن وشمگیر بلندترین گنبد اجری دنیا و یكی از اثار ارزشمند معماری در دوره اسلامی است، این بنای تاریخی در سده چهارم هجری قمری ساخته شده و هم اكنون در مركز شهر گنبدكاووس و بر فراز تپه ای بزرگ قرار دارد. این بنا به دستور شمس المعالی قابوس بن وشمگیر از پادشاهان آل زیار در سال 397 هجری( 1007ـ 1006 میلادی) ساخته شده است. ارتفاع ساختمان برج قابوس 55 متر با احتساب بلندی تپه 15متری پای بست ان به 70 متر می رسد، این بنا با نقشه ستاره ای شكل و گنبد مخروطی به ارتفاع 18 متر است و بر روی بدن ان 10 ترك دارد و راس هر ترك نیز 60/1 متر و قاعده ان نیز 4/1 متر از هم فاصله دارد و محیط اصلی گنبد نیز 30 متر است.

این بنا به شماره 86 در سال 1310خورشیدی به ثبت آثار ملی رسیده و در تیرماه امسال نیز به عنوان پانزدهمین اثرایران در فهرست میراث جهانی( یونسكو) ثبت شد.

انتهای پیام

.

  • چهارشنبه/ ۱۴ تیر ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91041408571
  • خبرنگار :