نماینده سمنان: طرح اخذ عوارض از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز در صحن مطرح می شود

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس نهم از ارائه طرحی مبنی بر اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز به خانه ملت با امضای شماری از نمایندگان خبر داد.

نماینده مردم سمنان و مهدیشهر و عضو کمیسیون عمران مجلس نهم از ارائه طرحی مبنی بر اخذ مالیات و عوارض از کشتی‏‌های عبوری از تنگه هرمز به خانه ملت با امضای شماری از نمایندگان خبر داد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاري دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، برپایه گزارش ارسالی دفتر اطلاع رسانی نماینده مردم سمنان و مهدیشهر، علي رضا خسروي روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: بدون هيچ ترديدي، تنگه هرمز يكي از گذرگاه هاي راهبردي محسوب مي شود و از مهم ترين تنگه هاي بين المللي است.

وي تصريح كرد: تنگه هرمز در رديف حياتي ترين و شاخص ترين تنگه هاي عبور و مرور ناوگان كشتي راني در جهان شناخته مي شود و از اين حيث، جمهوري اسلامي ايران مي تواند از قبل آن امتيارات بي شماري را به دست آورد.

نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه بيش از 100 تنگه بين اقيانوس ها و آب راه هاي موجود در كشورهاي مختلف جهان وجود دارد، افزود: در همه اين تنگه ها، عرض محاسبه شده كمتر از 40 كيلومتر بوده و اگر امكان رتبه بندي و امتيازدهي به اين تنگه ها وجود داشته باشد، تنگه هرمز يكي از شاخص ترين گذرگاه ها در جهان خواهد بود.

وي تصريح كرد: در حقيقت مي توان گفت كه تنگه هرمز در جنوب ايران، تنگه جبل الطارق، تنگه بسفر و داردانل در تركيه و تنگه باب المندب در نزديكي سومالی تنها تنگه هايي هستند كه اهميت شاخصي دارند و به منزله دروازه هاي اصلي ورود به خاورميانه و خروج از آن و شمال آفريقا مي توانند مورد دقت نظر بيشتري قرار گيرند.

نماينده مردم سمنان و مهديشهر با بيان اينكه براي تهيه و تصويب طرح اخذ ماليات و عوارض از كشتي هاي عبوري در مجلس با مسئولان وزارت امور خارجه نيز بايد مذاكراتي انجام شود، از مطرح شدن قريب الوقوع اين طرح در صحن علني مجلس شوراي اسلامي خبر داد.

خسروي افزود: قصد داريم اين طرح را به زودي در صحن مجلس شوراي اسلامي مطرح كنيم تا با رأي بالاي نمايندگان مصوب شود؛ گرچه هم اكنون نيز شماري از نمايندگان در رايزني هاي انجام شده موافقت خود را با اين طرح اعلام كرده اند.

نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس شوراي اسلامي افزود: اعمال حق حاكميت جمهوري اسلامي ايران در آب راه هاي داخلي و ساحلي به ويژه تنگه هرمز يكي از مواردي است كه بايد در برهه كنوني مورد نطر قرار گيرد.

وي تصريح كرد: با تصميم مجلس، دولت جمهوري اسلامي ايران مكلف خواهد شد تا بر اساس حق حاكميت خود، در زمينه عبور به خصوص نفتكش‌هايي كه نفت خود را به مقصد كشورهاي به ويژه طراح تحريم نفتي عليه ايران يعني اتحاديه اروپا، آمريكا و اسرائيل غاصب حمل مي كنند، ماليات و عوارض اخذ كند.

نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس شوراي اسلامي افزود: ماليات و عوارض دريافتي در اين زمينه بايد براي عمران و آباداني مناطق ساحلي و حاشيه تنگه هرمز، پاك سازي سطح آب هاي محل تردد كشتي ها، خدمات رساني بهتر به ناوگان دريايي و ... هزينه شود.

انتهاي پیام

  • سه‌شنبه/ ۱۳ تیر ۱۳۹۱ / ۰۹:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91041307732
  • خبرنگار :