سينماي ايران قرباني مي‌شود؟

ايسنا گزارش مي‌دهد: 16 درصد فروش سينماهاي پايتخت براي سينماي تحريم‌شده «آزادي»

سينما «آزادي» كه اين روز‌ها با تحريم شوراي صنفي نمايش براي اكران فيلم‌هاي جديد روبرو شده است، در فصل بهار گذشته توانسته 16.6 درصد از كل فروش سينماهاي پايتخت را به خود اختصاص دهد و اين درحالي است كه اين پرديس سينمايي تنها 6.2 درصد از كل فضاي سينمايي پايتخت را تشكيل داده است.

سينما «آزادي» كه اين روز‌ها با تحريم شوراي صنفي نمايش براي اكران فيلم‌هاي جديد روبرو شده است، در فصل بهار گذشته توانسته 16.6 درصد از كل فروش سينماهاي پايتخت را به خود اختصاص دهد و اين درحالي است كه اين پرديس سينمايي تنها 6.2 درصد از كل فضاي سينمايي پايتخت را تشكيل داده است.

به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حوزه هنري پس از برخي اعتراض‌ها و حواشي دو فيلم (گشت ارشاد و زندگي خصوصي) را كه مجوز نمايش از وزارت ارشاد دريافت كرده بودند، در اكران نوروزي ‌از پرده تمامي سالن‌هاي تحت مديريتش در تهران و شهرستان‌ها پايين آورد و اعلام كرد كه از اين پس در راستاي سياست‌هاي جديدش براي اكران فيلم‌هاي سينمايي، تعدادي از آثار را اكران نخواهد كرد.

در ادامه همين سياست‌ها كه موجب اعتراض بسياري از تهيه‌كنندگان، شوراي صنفي نمايش و سازمان سينمايي شد، حوزه هنري اعلام كرد كه «پس كوچه‌هاي شمرون» را اكران نمي‌كند و همين امر، اختلاف نظر‌ها را در ميان شوراي صنفي نمايش و حوزه هنري شديدتر كرد. به همين دليل و براي مقابله با اين اقدام، شوراي صنفي اعلام كرد كه ديگر به سينماهاي متعلق به حوزه هنري حواله اكران نمي‌دهد.

اما از ابتدايي كه بحث تحريم سينما «آزادي» به عنوان شاخص‌ترين سينماي حوزه هنري مطرح شد، بسياري از كارشناسان بر اين باور بودند كه اين اقدام بيش از آنكه به حوزه هنري ضربه بزند، باعث خسارت تهيه‌كنندگان فيلم‌هايي مي‌شود كه در اين وانفساي اكران، دل به دريا زده و فيلم خود را روي پرده فرستاده‌اند.

اما شوراي صنفي نمايش نه تنها بر تصميم خود مبني بر محروميت اين سينما از دريافت حواله فيلم‌هاي جديد اصرار ورزيد بلكه حتي در هنگام نمايش «شور شيرين» بحث تغيير سرگروهي از اين سينما به پرديس «اريكه ايرانيان» را هم مطرح كرد تا عمق اختلافات ايجاد شده، بيش از پيش نمايان شود.

سينما «آزادي»، 6.2 درصد از فضاي سينمايي پايتخت را دراختيار دارد و توانسته است در فصل بهار امسال 16.6 درصد از كل فروش سينماهاي تهران، حدود 10 درصد از فروش سينماهاي كل كشور و حدود 15 درصد از تعداد مخاطبان بهاره پايتخت را به خود اختصاص دهد

×× 17 درصد فروش در 6 درصد از فضاي سينمايي تهران!

خبرنگار ايسنا براي روشن شدن ميزان تاثير فروش اين سينما بر مجموع فروش فيلم‌ها در پايتخت و كل كشور، گزارش پيش‌رو را با استفاده از آمار‌هاي دريافت شده از سينما و همچنين مقايسه اين آمار با مجموع فروش فصل بهار كه چندي قبل در اين خبرگزاري منتشر شده بود، تنظيم و به اميد آنكه اين گزارش بتواند كمكي به تصميم‌گيري بهتر درباره پرفروش‌ترين سينماي كشور كند، آن را منتشر مي‌كند.

بر اساس اطلاعات موجود، حدود 80 سالن سينمايي در تهران فعاليت مي‌كنند كه البته بخشي از آنها فروش بسيار ضعيفي دارند. در اين ميان سينما «آزادي» با در اختيار داشتن پنج سالن سينمايي، حدود ـ 6.2 درصد از كل فضاي سينمايي پايتخت ـ را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش چند روز قبل ايسنا، سينماهاي تهران با احتساب افزايش قيمت بليت در فصل بهار، توانسته بودند حدود شش ميليارد تومان فروش داشته باشند و اين در حالي است كه يك ششم اين رقم يعني يك ميليارد تومان از فروش كل آنها، متعلق به پرديس سينمايي «آزادي» بوده است!

بنابراين مي‌توان گفت، سينما همين فروش اندكش را هم تا ميزان زيادي در سينما «آزادي» دارد؛ چرا كه حدود ـ 16.6 درصد از كل فروش پايتخت ـ در فصل بهار متعلق به اين مجموعه سينمايي بوده است.

ضمن آنكه اگر فرض كنيم، سينماهاي شهرستان در فصل بهار توانسته باشند فروشي معادل 65 تا 70 درصد سينماهاي تهران داشته باشند (كه البته خيلي خوش‌بينانه به نظر مي‌رسد)، در پايان مي‌توان نتيجه گرفت كه سينما «آزادي» حدود ـ 10 درصد از كل فروش سينماي ايران ـ را در بهار گذشته تامين كرده است!

همچنين نگاهي در آمار فروش سال گذشته نشان مي‌دهد فروش سينما «آزادي» در سال گذشته 4.5 ميليارد تومان بوده و فروش كل سينماي ايران 35 ميليارد تومان. در واقع در سال 90 هم ـ 12.5 درصد از فروش كل كشور ـ متعلق به اين مجموعه سينمايي بوده است.

×× 15 درصد از مخاطبان تهراني در سينما «آزادي»

در تعداد مخاطبان هم وضعيت به همين شكل است. حدود 210 هزار نفر در طول سه ماهه بهار از پنج سالن سينما «آزادي» استفاده كرده‌اند كه اين تعداد معادل حدود ـ 15 درصد از كل مخاطبين ـ سينماهاي تهران است!

×× كسي به فكر مخاطب هست؟

در سال‌هاي اخير در تهران، چندين پرديس سينمايي ساخته شده است كه از جمله آن مي‌توان به «ملت»، «زندگي»، «اريكه ايرانيان»، «شاهد» و ... اشاره كرد اما «آزادي» تنها پرديس سينمايي است كه در مركز پايتخت واقع شده است. همچنين اين سينما، تنها پرديس سينمايي مدرني است كه يكي از سرگروه‌هاي سينمايي را هم دارد.

سينما «آزادي» تنها پرديس سينمايي مدرن مركز تهران است و با هزينه‌هاي زندگي شهري،‌ ترافيك سنگين در خيابان‌ها و ... چگونه مي‌توان انتظار داشت كه مخاطب براي ديدن فيلم‌هايي كه كيفيت بسيار بالايي ندارند، فاصله طولاني‌اي را تا استفاده از پرديس سينمايي در شمال، جنوب، شرق يا غرب تهران طي كند؟

نكته قابل توجه در اين ميان، توجه به مخاطبان سينماست كه روز به روز تعدادشان كاهش مي‌يابد. طبيعتا بخش عمده‌اي از مخاطبان كه محل كار يا زندگي آنها در مركز شهر چند ميليون نفري تهران است، ترجيح مي‌دهند از سينمايي مدرن آن هم در همين محدوده جغرافيايي استفاده كنند و اين در حالي است كه اغلب (و شايد تمامي) سينماهاي مركز تهران، سالن‌هايي به خوبي يك پرديس مدرن نداشته و البته به دليل تك يا دو سالنه بودن‌شان توانايي نمايش همزمان چند فيلم را براي انتخاب مخاطب ندارند. دقيقا به همين دليل است كه پرديس‌هاي سينمايي در چند سال گذشته، درصد زيادي از مخاطبان را جذب كرده‌اند.

حال در شرايطي كه مخاطبان سينما در ايران، مخاطباني هستند كه بيشتر اين مديوم هنري را به عنوان سرگرمي دنبال مي‌كنند و البته فيلم‌ها هم كيفيت آنچناني ندارند، آيا مي‌توان انتظار داشت كه مخاطب براي ديدن يك فيلم، فاصله طولاني‌اي را تا استفاده از پرديس سينمايي در شمال، جنوب، شرق يا غرب تهران طي كند؟

×× چه خواهد شد؟

به گزارش ايسنا، در روز‌هاي گذشته بحث تنبيه سينما «آزادي» وارد فاز جديدي شده است. اين سينما كه پيش از شديد شدن كشمكش‌ها، به عنوان سرگروه با «شور شيرين» قرارداد بسته بود، نتوانست مجوز اكران را دريافت كند و به صورت سرخود اين فيلم كه روايتي از زندگي شهيد كاوه است را روي پرده برده است.

اما در اين شرايط نابسامان اكران كه عموم فيلم‌ها فروش بسيار نامناسبي دارند، چه كسي از ادامه تحريم سينما «آزادي» براي نمايش فيلم‌هاي جديد، تنبيه مي‌شود؟ حوزه هنري‌ كه هزينه‌هاي اين سينما را از محل بودجه عمومي كشور تامين مي‌كند يا تهيه‌كنندگاني كه فيلم‌هايي را با هزاران اميد و آرزو مي‌سازند؟!

انتهاي پيام

  • دوشنبه/ ۱۲ تیر ۱۳۹۱ / ۱۲:۱۰
  • دسته‌بندی: سینما و تئاتر
  • کد خبر: 91041207251
  • خبرنگار : 71408