ارسال تصاوير رنگي از سيارك «وستا»

تصاوير جديد ارسال شده كاوشگر ناسا از «وستا»، سطح اين سيارك را با پيچيدگي‌هاي موجود نشان مي‌دهد.

تصاوير جديد ارسال شده كاوشگر ناسا از «وستا»، سطح اين سيارك را با پيچيدگي‌هاي موجود نشان مي‌دهد.

به گزارش سرويس فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصاوير ارسال شده از سفينه فضايي ناسا سطح پيچيده سيارك عظيم «وستا» را با جزئيات رنگي و خيره‌كننده نشان مي‌دهد.

كاوشگر Dawn در اين تصوير از رنگ‌هاي مجازي با كيفيت بالا بر روي مدل سه بعدي وستا كه توسط مشاهدات قبلي سفينه خلق شده، بهره برده است.

رنگ‌هاي موجود در تصاوير به منظور برجسته‌سازي تفاوت‌هاي بسيار ظريف موجود در تركيب سطح سيارك مزبور انتخاب شده‌اند. رويت اين تفاوت‌ها به دليل ظرافت بالاي آن‌ها توسط چشم انسان ممكن نيست.

محققان در تلاش براي تفسير تعدادي از اين رنگ‌ها هستند. اين در حالي است كه معناي ساير رنگ‌ها واضح‌تر است. براي نمونه، رنگ سبز نشان‌دهنده فراواني نسبي آهن است و نارنجي نشان مي‌دهد كه مواد مذاب فوران شده از تعدادي از دهانه‌هاي آتشفشاني متفاوت از مواد سطح اطراف است.

وستا دومين شي بزرگ در كمربند اصلي سيارك‌هاي واقع در بين مريخ و مشتري است و كاوشگر Dawn از ماه جولاي گذشته در حال چرخش به دور اين سيارك است.

بر اساس يافته‌هاي اين فضاپيما، اين صخره بزرگ فضايي در واقع يك «پروتوپلانت»( protoplanet) باستاني است. پروتوپلانت يك بلوك سازنده سياره‌يي است كه از روزهاي ابتدايي منظومه شمسي به جاي مانده است.

چنانچه وستا به جاي استقرار در كمربند سيارك‌هاي نزديك مشتري در مكاني نزديك‌تر به خورشيد شكل مي‌گرفت، ممكن بود به يك سياره صخره‌يي چون زمين يا زهره تبديل شود؛ اما نيروي گرانش مشتري بودن اين سيارك در كنار صخره‌هاي همنوع خود را دشوار كرد و بنابراين گسترش اين صخره فضايي در راستاي مسير تشكيل سياره‌ها متوقف شد.

كاوشگر ناسا از بخش اعظم سطح وستا توسط دوربين خود در ماه‌‌‌هاي سپتامبر و اكتبر 2011 با هدف ارائه نقشه سه بعدي از آن تصويربرداري كرد.

تعدادي از مناطق شمال سيارك در آن زمان در سايه قرار داشتند اما تيم Dawn اميدوار است اين شكاف را با استفاده از مشاهدات بيشتر همزمان با حركت نور خورشيد به سمت قطب شمال سيارك پر كند.

كاوشگر Dawn قرار است در 26 آگوست وستا را ترك گفته و سفر طولاني خود را به سياره كوتوله سرس آغاز كند. سرس عظيم‌ترين شئ در كمربند سيارك‌هاست.

گفته مي‌شود، Dawn در فوريه 2015 به مقصد مي‌رسد.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 91041005932
  • خبرنگار :