ايسنا گزارش مي‌دهد:

تحريم نفت ايران؛ سناريويي كه عملا شكست خورد

تحريم نفت ايران در شرايطي از فردا(يكشنبه) اجرايي خواهد شد كه آمريكا روز پنجشنبه آخرين مشتري بزرگ نفت ايران يعني چين و همچنين سنگاپور را نيز از تحريم‌هاي مالي خود عليه كشورهاي طرف تجاري ايران معاف كرد.

تحريم نفت ايران در شرايطي از فردا(يكشنبه) اجرايي خواهد شد كه آمريكا روز پنجشنبه آخرين مشتري بزرگ نفت ايران يعني چين و همچنين سنگاپور را نيز از تحريم‌هاي مالي خود عليه كشورهاي طرف تجاري ايران معاف كرد.

نگاهي اجمالي به فهرست كشورهاي معاف شده از اين تحريم‌ها نشان مي‌دهد كه هياهوي موجود درباره تحريم نفتي ايران صرفا هجمه رسانه‌اي غرب براي اعمال فشار بر ايران و كسب امتياز احتمالي در جريان مذاكرات هسته‌اي بوده و عملا تمام مشتريان اصلي نفت ايران از تحريم‌ نفتي مستثني شده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) واشنگتن روز پنجشنبه در آخرين لحظه، چين و سنگاپور را نيز از تحريم‌هاي مالي خود به دليل معامله نفتي با ايران مستثني كرد.

هيلاري كلينتون نيز طي اظهاراتي از اين دو كشور به دليل كاهش خريد نفت از ايران تشكر و به آنها اجازه داد كه به مدت شش ماه (تا دسامبر 2012) بدون اينكه با جريمه واشنگتن روبرو شوند، به واردات نفت از ايران ادامه دهند.

اما در اين ميان آنچه جلب توجه مي‌كند اين است كه آيا مقامات آمريكايي در حال فريب دادن خود هستند؟

همگان از اين موضوع مطلعند كه كاهش واردات نفت چين از ايران در ماه‌هاي اخير به دليل اختلاف دو طرف بر سر قيمت بوده، نه تمايل پكن به تبعيت از تحريم‌هاي آمريكا؛ بنابراين حال كه بلندپايه ترين مقام ديپلماتيك آمريكا از پكن به دليل اجابت از خواسته واشنگتن(!) براي كاهش واردات نفت از ايران تشكر مي‌كند، جاي تأمل دارد.

در حالي دولت اوباما چندي پيش با ارائه قانونی يكجانبه سعي داشت ايران را در موضعي تدافعي قرار داده و اين موضوع را القا كند که مشتريان نفت ايران را تحریم خواهد کرد، ولی افزايش قيمت نفت به مرز 128 دلار در ماه مارس كه در بحبوحه وضعيت نابسامان اقتصادي آمريكا و چند ماه قبل از برگزاري انتخابات رياست جمهوري این کشور رخ داد، مقامات آمريكايي را بر آن داشت كه از سياست‌هاي خود عقب نشيني كرده و طي سه مرحله کشورهای خريدار نفت ايران را از قانون جنجالي خود معاف کند به طوري كه از اين قانون عملا فقط هياهو و جنجال رسانه‌ای باقی مانده است.

دولت اوباما تاكنون 20 كشور را از تحريم‌هاي مالي خود عليه طرف‌هاي تجاري ايران معاف كرده است.

واشنگتن ابتدا در ماه مارس 11 كشور شامل بلژيك، انگليس، جمهوري چك، فرانسه،‌ آلمان، يونان، ايتاليا، هلند، لهستان، اسپانيا و ژاپن و سپس در ماه ژوئن هند، كره جنوبي، تركيه، مالزي، آفريقاي جنوبي، سريلانكا و تايوان و در دقيقه 90 چين و سنگاپور را تحريم مالي به دليل تجارت نفتي با ايران معاف كرد.

آنچه مشخص است اين است كه در فاصله سه ماه تا برگزاري انتخابات رياست جمهوري آمريكا، دولت اوباما به دليل ضعف اقتصادي موجود در اين كشور مجبور شده كه براي اجتناب از مشكلات بيشتر، قانون خود را نقض و مشتريان نفت ايران را يكي پس از ديگري از تحريم‌هاي مربوط به ايران معاف كند.

اما از سوي ديگر براساس اعلام آژانس بين‌المللي انرژي كشورهاي يونان، تركيه و آفريقاي و اسپانيا سهم قابل توجهي از نفت مورد نياز خود را از ايران وارد مي‌كنند و اجراي تحريم‌هاي اتحاديه اروپا به ويژه در بحبوحه بحران بدهي منطقه يورو، ضربه جبران ناپذيري بر پيكره اقتصاد آنها وارد خواهد كرد.

با اين تفاسير معلوم نيست فردا كه قرار است تحريم نفت ايران آغاز شود خريد نفت ايران براي كدام كشورها ممنوع خواهد بود در حالي كه هم ايران همه نفت خود را به راحتي به مشتريان پروپا قرصش عرضه مي‌كند و هم متحدان آمريكا توانايي حذف ايران از بازار را ندارند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۱۰ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91041005885
  • خبرنگار : 71121