تا كمتر از دو ماه ديگر محقق مي‌شود

پايان خوشي اماراتي‌ها با انتقال گاز سلمان "فارسي" به عسلويه

كمتر از دو ماه ديگر با تكميل خط لوله سيري ـ عسلويه بعد از 11 سال از آغاز طرح توسعه يك ميدان مشترك با امارات متحده عربي، ايران هم برداشت گاز از آن را آغاز مي‌كند.

كمتر از دو ماه ديگر با تكميل خط لوله سيري ـ عسلويه بعد از 11 سال از آغاز طرح توسعه يك ميدان مشترك با امارات متحده عربي، ايران هم برداشت گاز از آن را آغاز مي‌كند.

به گزارش خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گاز توليدي از ميدان سلمان در ابتدا قرار بود به امارات صادر شود. به همين منظور با شركت كرسنت (يكي از سهامداران اصلي شركت دانا گاز امارات) قراردادي امضا شد كه طبق آن صادرات گاز سلمان از شهريورماه سال 1384 بايد آغاز مي‌شد.

البته بعد از مدتي اين قرارداد به دليل تعيين قيمت پايين گاز متوقف و صادرات آن منوط به تغيير قيمت گاز شد. با توجه به طولاني شدن مذاكرات درباره قيمت گاز، دستور ساخت خط لوله‌اي‌ 300 كيلومتري از سيري به عسلويه در تابستان سال 87 به‌صورت يك طرح استراتژيك صادر شد.

ساخت اين خط لوله، يک طرح دومنظوره است که در صورت توافق با امارات براي صادرات گاز، علاوه بر تحويل گاز ميدان سلمان مي‌توان درصورت نياز به گاز بيشتر در تابستان، از گاز توليدي عسلويه استفاده كرده و به‌وسيله اين خط لوله آن را به سمت امارات منتقل كرد.

از سوي ديگر در صورتي که ايران و امارات در اين زمينه به نتيجه نرسند، گاز پروژه سلمان به عسلويه منتقل مي‌شود و براي جبران بخشي از کمبود گاز ايران در فصل زمستان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

ناجي سعدوني ـ مشاور مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در مورد آخرين وضعيت خط لوله سيري ـ عسلويه از تكميل آن خبر داد و گفت: در حال حاضر با تزريق آب و هوا به اين خط لوله 300 كيلومتري در حال انجام فلشينگ هستيم.

به گفته‌ وي فلشينگ خط لوله سيري ـ عسلويه تا يك‌ماه و نيم ديگر به طول خواهد انجاميد.

هم‌چنين سعيد حافظي ـ مديرعامل شركت توسعه‌ پترو ايران و پيمانكار ساخت خط لوله سيري عسلويه ـ به خبرنگار ايسنا در مورد آخرين وضعيت پيشرفت اين خط لوله گفت: خط لوله سيري ـ عسلويه هم‌اكنون 98 درصد پيشرفت داشته است و به زودي تكميل خواهد شد.

وي در مورد وضعيت حضور شركت پترو ايران در طرح توسعه‌ ميدان مشترك سلمان نيز ياد‌آور شد: 1.5 سال پيش كل طرح توسعه‌ اين ميدان به شركت نفت فلات قاره واگذار شد.

او در مورد خط لوله سكوي سيري اين ميدان به طول 150 كيلومتر نيز توضيح داد: شركت نفت فلات قاره با انتخاب يك پيمانكار وضعيت خط لوله اين طرح را ارزيابي كرد و هم‌اكنون در حال تعمير آن هستند.

حافظي با رد عملكرد ضعيف شركت متبوعش در حال توسعه سلمان اظهار كرد: كارهاي خوبي در سلمان انجام شد و توسعه‌ بخش نفتي سلمان به نتيجه رسيد، به‌طوري كه شش ميليارد دلار درآمد حاصل از نفت آن است.

وي با اشاره به اين‌كه توليد گاز از اين ميدان نيز با حجم 185 ميليون مترمكعب در روز به طول سه ماه از اين ميدان انجام شد، اذعان كرد: اما متاسفانه به دليل برخي نواقص فني اين توليد متوقف شد.

مديرعامل شركت توسعه پتروايران با اشاره به نشت نفت در خليج مكزيك وجود نقص فني در صنعت را طبيعي دانست و توضيح داد: در طرح توسعه‌ يك ميدان 20هزار فعاليت انجام مي‌شود كه در صورت نقص فني در يكي از اين موارد دسترسي به هدف اصلي ميسر نخواهد بود. سوراخ‌شدن خط لوله انتقال گاز ميدان مشترك سلمان يكي از اين نواقص بود.

به گزارش ايسنا، توسعه ميدان سلمان در سال 1379 به شركت پتروايران واگذار شد و قرار بود كه تا سال 84 اين طرح تكميل شود و در نتيجه آن، توليد كشور در نفت خام 50 هزار بشكه و در گاز حدود 540 ميليون فوت مكعب افزايش يابد.

اگر چه برداشت نفت از سلمان توسط ايران پيش از اين آغاز شده است اما بعد از گذشت 11 سال از شروع توسعه اين ميدان سهم ايران از برداشت گاز صفر است. اين در حالي است كه هم اكنون امارات روزانه 640 ميليون فوت مكعب گاز از اين ميدان مشترك برداشت مي‌كند.

از سوي ديگر در حالي توليد گاز از ميدان سلمان با تاخير روبه رو است كه سه چهارم از مخزن ميدان سلمان متعلق به ايران و يک چهارم آن در اختيار امارات است.

البته تا پايان خوشي عرب‌ها با ابوالبوخوش(نام ميدان سلمان در امارات) و برداشت گاز از "سلمان فارسي" توسط ايران دو ماه ديگر بيشتر باقي نمانده است.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۹ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۰
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91040905051
  • خبرنگار :