سفر وزير خارجه به قبرس

صالحي با رييس‌جمهور قبرس ديدار كرد

وزير امور خارجه كشورمان پيام شفاهي دكتر احمدي نژاد، رييس جمهور ايران را به كريستو سياس، رييس جمهور قبرس ابلاغ كرد.

وزير امور خارجه كشورمان پيام شفاهي دكتر احمدي نژاد، رييس جمهور ايران را به كريستو سياس، رييس جمهور قبرس ابلاغ كرد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به قبرس، علي اكبر صالحي در اين ديدار كه در كاخ رياست جمهوري انجام شد روابط سياسي تهران- نيكوزيا را بسيار خوب و همواره رو به پيشرفت توصيف كرد و افزود: ايران از اولين كشورهايي بود كه استقلال قبرس را به رسميت شناخت.

وي با اشاره به موقعيت راهبردي ايران از جنبه‌هاي جغرافيايي، ارتباطي، جمعيت و بازار 75 ميليوني، ذخايرعظيم نفت و گاز، تجربيات و توانمندي هاي اقتصادي، علمي و صنعتي افزود: بايد با كشف و بسيج ظرفيت هاي فراوان اقتصادي و تجاري روابط و همكاري هاي اقتصادي دو كشور را ارتقا بخشيد.

وي با اشاره به اينكه قبرس از نزديكترين كشورهاي اتحاديه اروپا به خاورميانه است و ايران نيز كشوري مهم در منطقه مي باشد اين امر را نيز از ديگر زمينه هاي رايزني و همكاري دو كشور در جهت منافع منطقه اي خواند.

صالحي با اشاره به رياست آتي قبرس در اتحاديه اروپا و از سويي روابط خوب تهران - نيكوزيا اظهار داشت: با عقلانيت و تدبير زمينه و آمادگي براي رفع موانع و سوء تفاهمات ميان ايران و اتحاديه وجود دارد.

رييس جهمور قبرس نيز در اين ديدار ضمن تشكر از پيام دكتر احمدي نژاد از صالحي خواست احترام و درودهاي گرم وي را به ملت و رئيس جمهور ايران تقديم نمايد.

وي تأكيد كرد نيت و ديدگاه ما نسبت به ايران مثبت بوده و اين نگرش ادامه خواهد يافت.

كريستف سياس با اشاره به مذاكرات و رايزني هاي سازنده خود با رييس‌جمهور و ديگر مقامات عالي رتبه كشورمان از مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران در مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي تقدير كرد.

رييس‌جمهور قبرس تصريح كرد كه كشورش در دوره رياست بر اتحاديه اروپايي حداكثر تلاش خود را براي بهبود روابط ايران و اتحاديه اروپا به كار خواهد بست و اميدوار است با رفع موانع و سوءتفاهمات فصل جديدي از روابط ميان طرفين آغاز شود .

وي با تشريح تحولات منجر به استقلال قبرس و اهتمام رهبران اين كشور براي تشكيل جنبش عدم تعهد به سياستهاي كشورش در جهت توسعه صلح و ثبات و دوستي با كشورهاي همسايه و منطقه از جمله آمادگي براي گسترش مناسبات با جمهوري اسلامي ايران اشاره كرد.

رييس جمهور قبرس در ادامه افزود كه كشورش درسطح بالايي در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران شركت خواهد كرد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۶ تیر ۱۳۹۱ / ۱۴:۴۸
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91040603635
  • خبرنگار : 90068