در گفت‌وگو با ايسنا

بهشتي‌پور: محاسبات 1+5 درباره‌ موضوع هسته‌يي ايران اشتباه از آب درآمد

يك كارشناس مسايل بين‌الملل تاكيد كرد: يكي از مسائل راهگشا در مذاكرات ايران و 1+5 مي‌تواند اين باشد كه غرب دست كم بخشي از تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران را لغو كند.

يك كارشناس مسايل بين‌الملل تاكيد كرد: يكي از مسائل راهگشا در مذاكرات ايران و 1+5 مي‌تواند اين باشد كه غرب دست كم بخشي از تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران را لغو كند.

حسن بهشتي‌پور، كارشناس مسايل بين‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي مذاكرات مسكو و تاكيد بر برگزاري جلسات كارشناسي از سوي طرفين گفت: در بدترين حالت مي‌توان در نظر گرفت كه 1+5 به دنبال وقت‌كشي بوده و نمي‌خواهد اين مذاكرات به نتيجه برسد كه اين مساله به كارشكني‌هاي انجام شده توسط اسراييلي‌ها و صهيونيست‌ها در ميان انگليس، فرانسه و آمريكا بازمي‌گردد و اين كارشكني‌ها باعث مي‌شود كه در عمل توافقات احتمالي در مذاكرات مسكو به دست نيايد.

وي ادامه داد: در حالت خوش‌بينانه نيز اصولا كشورهاي غربي عادت كرده‌اند كه از موضع بالا با ايران صحبت كنند و چون آنها مشخص كردند كه در مذاكرات بغداد بر سه بند از قبيل لزوم توقف غني‌سازي اورانيوم به ميزان 20 درصد و تعطيلي فردو مذاكره كنند به همين دليل نيازي به برگزاري بحث‌هاي كارشناسي احساس نمي‌كردند اما وقتي وارد عمل شدند، مشاهده كردند اين مساله به همين سادگي نيست.

بهشتي‌پور با بيان اين‌كه محاسبات 1+5 درباره‌ موضوع هسته‌يي ايران اشتباه از آب درآمد، اضافه كرد: آنها تصور مي‌كردند كه تحريم‌ها باعث شده است كه ايران پشت ميز مذاكره بنشيند و هر شرايطي را كه انها اعلام كنند، مي‌پذيرد اما اكنون كه در مذاكرات مسكو دانسته‌اند اين محاسبات اشتباه بوده است تصميم گرفته‌اند جلسات كارشناسي را برگزار كنند.

اين كارشناس مسائل بين‌الملل افزود: در جلسات كارشناسي شركت‌كنندگان مسائل را از لحاظ حقوقي و كارشناسي بررسي مي‌كنند. نشست كارشناسي در استانبول در شرايطي مي‌تواند موفقيت‌آميز باشد كه واقعا جنبه‌هاي فني و حقوقي موضوعات در اين نشست با جزييات مورد بررسي قرار گيرد و دو طرف بتوانند به راهكارهاي دوطرفه دست يابند. قطعا دو طرف بايد به حدود ميانه توجه كرده اين بدين معناست كه با راهكارهاي مشترك براي دستيابي به ديدگاه مشترك تلاش كنند.

وي با اشاره به تاثير تحريم‌ها بر مذاكرات ايران و 1+5 تصريح كرد: به هر حال ايران پذيرفته است كه در شرايط اعمال تحريم نيز به مذاكرات ادامه دهد و در مقابل 1+5 نيز پذيرفته است با وجود ادامه‌ي غني‌سازي اورانيوم مذاكرات ادامه يابد. اين يك پذيرش دوطرفه است. اين يك نكته‌ي مثبت است. اما يكي از مسائل راهگشا در مذاكرات اين موضوع مي‌تواند باشد كه غرب دست كم بخشي از تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران را لغو كند.

انتهاي پيام

  • یکشنبه/ ۴ تیر ۱۳۹۱ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91040401726
  • خبرنگار : 71089