غربي‌ها براي جلب اعتماد ايران، ابتدا تحريم بانك مركزي و صنعت نفت را لغو كنند

يك عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شواي اسلامي، با مثبت ارزيابي كردن دور سوم مذاكرات، مهم‌ترين موضوع مطرح شده در نشست پيش‌رو كارشناسان ايران و گروه 1+5 را بحث غني‌سازي 20 درصد اورانيوم دانست و تاكيد كرد: كارشناسان ‌در اين نشست بايد با تفاهم و درك متقابل به مبناي مشتركي برسند.

يك عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شواي اسلامي، با مثبت ارزيابي كردن دور سوم مذاكرات، مهم‌ترين موضوع مطرح شده در نشست پيش‌رو كارشناسان ايران و گروه 1+5 را بحث غني‌سازي 20 درصد اورانيوم دانست و تاكيد كرد: كارشناسان ‌در اين نشست بايد با تفاهم و درك متقابل به مبناي مشتركي برسند.

احمد بخشايش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به به دور سوم مذاكرات ايران و گروه 1+5 در مسكو، با بيان اينكه اين مذاكرات مثبت بود، گفت: پرونده هسته‌يي ايران حدود 10 سال است كه به گروگان گرفته شده، از اين رو با برگزاري چندين نشستي قابل حل نيست، بايد نشست‌هاي متعددي برگزار شود تا حاصل جمع آن براي طرفين برد ـ برد باشد.

وي افزود: اينكه برخي ادعا مي‌كنند كه نتيجه دور سوم مذاكرات به شكست منجر شده، ظاهر قضيه است و واقعيت آن است كه ادامه روند مذاكرات موضوع پرونده هسته‌يي ايران را به نقطه مثبتي خواهد رساند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس شواي اسلامي، با اشاره به درخواست غربي‌ها از ايران براي توقف غني‌سازي 20 درصد، تعطيلي سايت فردو و تحويل اورانيوم غني‌سازي بالاتر از پنج درصد،‌ گفت: معناي اين درخواست آن است كه طرف‌هاي غربي پذيرفته‌اند كه ايران غني سازي كمتر از پنج درصد را انجام دهد كه اين به دليل به رسميت شناختن حق ايران در غني‌سازي يك پيروزي قلمداد مي‌شود.

بخشايش ادامه داد: در چنين شرايطي آمريكايي‌ها نيز ادعا مي‌كنند كه توقف غني‌سازي 20 درصد از سوي ايران يك پيروزي براي آنها است، موضوعي كه در مقابل آن واكنش ايران آن است كه براي توقف غني‌سازي 20 درصد امتيازاتي بايد دريافت كند كه مهم‌‌ترين آن، لغو گام به گام تحريم‌ها به خصوص تحريم‌هاي بانك مركزي و صنعت نفت است يعني غربي‌ها براي جلب اعتماد ايران، خوب است كه ابتدا تحريم بانك مركزي و صنعت نفت را لغو كنند.

اين عضو كميسيون امنيت ملي وسياست خارجي مجلس با اشاره به ادعاي آمريكايي‌ها براي دادن سوخت و قطعات هواپيما در مقابل توقف غني‌سازي 20 درصد در ايران، گفت: در اينجا اين سوال پيش مي‌آيد كه چرا آمريكايي‌ها قبل از دستيابي ايران به چنين دانشي،‌ ميله‌هاي سوخت براي راكتور تهران را به ما نفروختند! پاسخ اين پرسش اين موضوع را روشن مي‌كند كه ايران مي‌خواهد مقاومت همراه با تعامل را دنبال كند.

وي در توضيح گفت: روش ايران آن است در صورتي غني‌سازي 20 درصد را متوقف مي‌كند كه در مقابل آن امتيازاتي همچون لغو تحريم‌ها و قطعنامه‌هاي صادر شده بگيرد و بعد از آن موضوع خاورميانه‌‌اي عاري از سلاح هسته‌يي را دنبال كند و در نهايت با ورود در مسائل كشورهاي بحرين و يمن، ايفاگر نقش بيشتري در خاورميانه باشد.

نماينده مردم اردستان ادامه داد: مطمئنا با تعيين تكليف پرونده هسته‌يي ايران و به دنبال آن موضوع غني‌سازي 20 درصد در كنار اشاعه بيشتر بيداري اسلامي در كل منطقه بعد از كشورهاي مصر و يمن، خود به خود ايران پيروز ميدان خواهد شد.

بخشايش با بيان اينكه اكنون زمان به نفع ايران است، يادآور شد: در سال 82 و همزمان با مذاكرات ايران با كشورهاي انگليس، فرانسه و آلمان قرار شد غني‌سازي 3 درصد شش ماه متوقف شود كه اين مدت به دو سال تبديل شد، آن موقع زمان به نفع كشورهاي غربي بود اما اكنون زمان به نفع ايران است و بايد در اين راه هزينه‌هايي همچون تورم و بيكاري را بپردازد.

وي با اشاره به تعيين زمان برگزاري نشست كارشناسان ايران و گروه 1+5 در 13 تير گفت: ‌اين زمان يعني دو روز بعد از ادعاي غربي‌ها براي شروع تحريم‌هاي ايران بدان معناست كه آنها مي‌خواهند مشكل پرونده هسته‌يي ايران حل شود.

بخشايش همچنين تاكيد كرد كه لغو تحريم‌هاي نفتي ايران براي 10 كشور اروپايي و هفت كشور آسيايي از سوي آمريكا مقدمه لغو تحريم‌ها است.

وي ادامه داد: در صورت اعمال تحريم‌ها، قيمت نفت بالا مي‌رود و غربي‌ها مجبورند نفت خود را از عربستان سعودي تامين كنند كه اين خود مشكلي براي آنها خواهد بود.

بخشايش افزود: عربستان سعودي نيز براي انتقال نفت به كشورهاي اروپايي بايد از تنگه هرمز رد شود و تنگه هرمز نيز در كنترل ايران است، در مقابل نيز ظاهرا سعودي‌ها رادار جديدي براي رصد كشتي هاي ايراني خريداري كردند كه اين نشان دهنده تقابل دو جبهه مقاومت و سازش است.

وي همچنين تاكيد كرد كه آمريكا بايد به حق ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌يي اعتراف كند.

نماينده مردم اردستان، با بيان اينكه در پرونده هسته‌يي ايران دو بازيگر پنهان و آشكار دخيل هستند، گفت: عربستان سعودي و اسرائيل بازيگران پنهان و آمريكا بازيگر آشكار اين پرونده است و با اين تصور كه ابرقدرت جهاني هستند، مي‌خواهند در پرونده هسته‌يي ايران را تحت فشار قرار دهند، اين در حالي است كه ايران خود را رهبر جبهه مقاومت و عربستان نيز خود را رهبر جبهه سازش در خاورميانه مي‌داند و با اين تصور مي‌خواهد تعادلي بين اين دو قدرت حفظ شود.

بخشايش افزود: عربستان براي حفظ خود در منطقه به آمريكا فشار مي‌آورد تا ايران را ضعيف نگه دارد اين در حالي است كه آنها هيچگاه موفق نمي‌شوند چون ايران همواره در طول ساليان گذشته موضوع مقاومت را در پيش گرفته و در اين راه موفق بوده است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۳۸
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91033117962
  • خبرنگار : 71234