معاون وزير صنعت و تجارت به ايسنا خبر داد:

تدوین استراتژی صنعتی بر مبنای الگوی اسلامی-ایرانی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین استراتژی توسعه صنعتی و تجاری کشور بر مبنای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت خبر داد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از تدوین استراتژی توسعه صنعتی و تجاری کشور بر مبنای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت خبر داد.

محمدرضا فاطمی‌امین در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در پاسخ به این سوال که الگوي تدوين راهبرد توسعه صنعتي كشور چيست؟ توضیح داد: در برنامه پنجم توسعه به الگوي اسلامي- ايراني اشاره شده است. هرچند كه اين الگو هنوز طراحي نشده، ولي پارادايم علمي جديدی را مطرح كرده و الگوي تدوين راهبرد توسعه صنعتي نيز در واقع برگرفته از الگوي اسلامي – ايراني پيشرفت است. در حوزه صنعت، معدن و تجارت ارزشهاي ما در تدوين راهبرد برگرفته از اين الگو است.

او درباره این که برخی اعتقاد دارند تدوين راهبرد صنعتی و تجاری فاقد الگوي مشخص و معتبري است، اظهار کرد: ما هيچ الگويي را پيدا نكرديم كه جامع بوده و تمام بحثهاي صنعت، معدن و تجارت را اعم از بحثهاي پولي و مالي و بحثهاي مربوط به منابع انساني، فناوري و تجارت خارجي را پوشش دهد.

وی اضافه کرد: مدل موردنظر ما تركيبي از اجزاي مدلهاي مختلف است، بنابراين الگوي تدوين راهبرد توسعه صنعتي، معدني و تجاري ايران يك الگوي صرفا كپي‌برداري شده نيست، بلكه تركيبي از اجزاي الگوهاي تجربه شده است.

وی گفت: در بسياري از كشورهاي دنيا الگوي مديريت جامع ليبراليسم دنبال مي‌شود. به هر حال كشورهاي غربي سال سالهاي فرصت داشتند تا به جامعه خود سازمان بدهند كه ما اين همه فرصت نداريم. مثلا آمريكا كه در نقطه‌اي دور از ساير كشورها قرار داشت، 400 سال فرصت داشت تا تمام زيرساختهاي موردنياز خود را ايجاد كند. كشورهايي مانند مالزي، تركيه و كره‌جنوبي نيز از الگوي غربي پيروي كردند. اين يك راه است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: مدل غربي براي ما قابل كپي‌برداري نيست. البته ما از برخي اجزاي آن استفاده مي‌كنيم؛ مثل بحث بيمه كه از غرب وارد ايران شد. ما به دنبال پيروي از الگوي اسلامي- ايراني هستيم. مثلا سيستم منابع انساني در آمريكا Onet است كه سيستم خوبي بوده و به منابع انساني جهت‌دهي مي‌دهد. ما از اين سيستم استفاده كرده و با بومي‌سازي آن قصد داريم آن‌را در راهبرد توسعه صنعتي، معدني و تجاري كشور پياده‌سازي كنيم. در آن سيستم منابع انساني با ديدگاه روانشناسانه غربي آدمها بررسي مي‌شوند، در حالي كه در ايران بايد اين ديدگاه مطابق شرايط كشور باشد.

فاطمی‌امین تصریح کرد: تاكنون در روند صنعتي‌سازي كشور زيرساختهاي صنعتي زيادي ايجاد شده، اما به موازات آن زيرساختهاي نرم شكل نگرفته است. ما هفت سال پيش سيمان به اندازه كافي نداشتيم. در حال حاضر به جز چند حوزه خاص مانند فولاد و پتروشيمي بسياري از محصولات صنعتي در كشور توليد مي‌شوند. در حال حاضر جامعه نيازمند زيرساختهاي نرم است.

این مقام مسئول گفت: زيرساختهايي مانند ايجاد پايگاههاي اطلاعاتي، رتبه‌بندي شركتهاي EPC، ايجاد پايگاههاي بازاريابي و توسعه بخش پژوهش. يكي از اين زيرساختها نيز منابع انساني است كه در حال كار روي آن هستيم. قطعا در مراحل پيشرفته‌تر كار تدوين راهبرد با روانشناسان نيز براي توسعه مباحث مربوط به منابع انساني سروكار خواهيم داشت.

به گزارش ايسنا، مقام معظم رهبري در آذرماه 1389 در جلسه‌ای که با صاحب نظران و کارشناسان خبره اقتصادی داشتند، به موضوع تدوین الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت اشاره و با انتقاد از الگوهای غربی، به طور رسمی از اندیشمندان خواستند تا الگویی اسلامی- ایرانی برای جامعه ایران تدوین کنند.

ايشان تدوين الگوی اسلامی-ايرانی پيشرفت را به عنوان سند بالادستی اسناد راهبردی کشور در دي ماه 1389 در نخستين نشست انديشه‌های راهبردی مطرح فرمودند. براين اساس مرکز الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت تاسيس شد و رئيس و اعضای شورای عالی مرکز براساس حکم مقام معظم رهبري منصوب شدند.

همچنين مرکز الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت تاکنون برنامه‌های متعددی با هدف بهره‌مندی از آرا و ديدگاهها و مشارکت گسترده نخبگان، فرهيختگان و انديشمندان کشور در تدوين الگوی الگوی اسلامی ايرانی پيشرفت برگزار کرده است.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 91033117788
  • خبرنگار :