ماندگاری: اعتراف به گناه نخستين شرط قبولی توبه است

عضو هيات امنای مؤسسه روايت سيره شهدا گفت: استغفار مايه سعادت و آرامش انسان است، ولی برای رسيدن به شرايط قبولی استغفار، مراحلی بايد طی شود كه نخستين آن، اعتراف به گناه است.

عضو هيات امنای مؤسسه روايت سيره شهدا گفت: استغفار مايه سعادت و آرامش انسان است، ولی برای رسيدن به شرايط قبولی استغفار، مراحلی بايد طی شود كه نخستين آن، اعتراف به گناه است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ايران(ايسنا) منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمين محمدمهدی ماندگاری سه‌شنبه شب در جمع زائران مسجد مقدس جمكران با بيان اين‌كه «توبه، از مهم‌ترين راه‌های سعادت انسان است» اظهار كرد: پيامبر اكرم(ص)، درد تمام انسان‌ها را گناهان و مايه درمان آن‌ها را استغفار ذكر كرده‌اند.

وی افزود: استغفار مايه سعادت و آرامش انسان است، ولی برای رسيدن به شرايط قبولی استغفار مراحلی بايد طی شود كه نخستين آن اعتراف به گناه است؛ كسی كه به گناه خود اعتراف می‌كند و قصد توبه و برگشت به سوی خدا را دارد، انوار رحمت الهی را به سوی خود سرازير می‌كند.

عضو هيات امنای مؤسسه روايت سيره شهدا ادامه داد: اعتراف بنده، نزد خداوند موجب رستگاری انسان می‌شود و نظر لطف خدا را به سوی انسان جلب می‌كند و از اين روی انسان گناه‌كار هميشه بايد به سوی خدا متوجه شده و از او برای رفع مشكلات و پاك شدن مدد بجويد.

وی گفت: اعتراف به بزرگی و جلال خداوند، دومين مرحله از قبولی و پذيرش استغفار است و بايد اين نكته را ذكر كنيم كه هر چه قدر كه گناهان ما بزرگ باشد، به گرد پای رحمت خدا هم نمی‌رسد.

سخنران اين هفته مسجد مقدس جمكران، تصريح كرد: اخباط و شكستن، از ديگر مراحل قبولی استغفار است كه در اين مرحله انسان، خود را با خضوع و خشوع در برابر درگاه الهی، خاضع می‌كند كه كامل‌ترين شيوه شكستن در برابر خالق، حالت سجده است.

وی گفت: تغيير و تلاش برای تغيير حالات و روحيات و اعمال، از مهم‌ترين فعاليت‌ها و مراحلی است كه انسان گناهكار بايد برای قبولی توبه و پذيرش استغفارش آن را انجام دهد؛ اين مراحل همگی در قرآن كريم و روايات، دارای مصاديق بارز هستند كه توجه به آن‌ها می‌تواند نقش مهمی در سعادت انسان داشته باشد.

ماندگاری بيان كرد: جبران گناه چه حق‌الناس و چه حق‌الله، بايد در دستور كار اوليه شخص گناهكار و توبه‌كننده باشد و در مرحله آخر، يافتن واسطه فيض و واسطه رحمت الهی، كليد رمزگشای قبولی توبه و همچنين رستگاری است.

انتهاي پیام

  • چهارشنبه/ ۳۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۹
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 91033117667
  • خبرنگار :