در گفت‌وگو با ايسنا مطرح شد؛

بروجردي: تيم مذاكره‌كننده با هدف رفع تحريم‌ها در مورد غني‌سازي 20 درصد، مذاكره كند

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه ايران در مقطعي به دليل كم‌كاري و تخلف غربي‌ها در تامين سوخت 20 درصد راكتور تهران، غني‌سازي 20 درصد را انجام داد، گفت: مطمئنا تيم مذاكره‌كننده مي‌تواند در اين رابطه و در جهت احقاق حقوق ملت ايران و برداشتن تحريم‌ها در خصوص غني‌سازي 20 درصد، مذاكرات را انجام دهد.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي، با بيان اينكه ايران در مقطعي به دليل كم‌كاري و تخلف غربي‌ها در تامين سوخت 20 درصد راكتور تهران، غني‌سازي 20 درصد را انجام داد، گفت: مطمئنا تيم مذاكره‌كننده مي‌تواند در اين رابطه و در جهت احقاق حقوق ملت ايران و برداشتن تحريم‌ها در خصوص غني‌سازي 20 درصد، مذاكرات را انجام دهد.

علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به دور سوم مذاكرات ايران با گروه 1+5 در مسكو، گفت: ايران به دليل عدم ايفاي مسئوليت غربي‌ها در تامين سوخت 20 درصد راكتور تهران براي توليد دارو مجبور شد كه براي حفظ جان صدها هزار انسان، ‌غني‌سازي 20 درصد را انجام دهد و نياز مقطعي خود را تامين نمايد.

وي افزود: سلامتي صدها هزار انسان با محصولات راكتور تهران گره خورده است كه اگر ايران در آن مقطع سوخت 20 درصد را توليد نمي‌كرد مطمئنا جان انسان‌هاي بسياري به خطر مي‌افتاد.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اضافه كرد: بر اين اساس تيم مذاكره‌كننده مي‌تواند در راستاي احقاق ملت ايران و برداشتن تحريم‌ها در مورد غني‌سازي 20 درصد مذاكرات لازم را انجام دهد، البته با توجه به اينكه جمهوري اسلامي به لحاظ توانمندي هسته‌يي در موقعيت بسيار خوبي قرار دارد مطمئنا دير يا زود چنين واقعيتي را خواهند پذيرفت.

بروجردي با بيان اينكه كشورهاي اروپايي و حتي آمريكايي‌ها اعتقادي به توقف كامل غني‌سازي ايران ندارند، گفت: آمريكايي‌ها حتي اعلام كردند كه اصل غني‌سازي ايران را قبول دارند و تنها با غني‌سازي 20 درصد مشكل دارند كه البته ايران به دليل ضرورت مقطعي، اورانيوم 20 درصد را توليد كرد.

وي در عين حال تاكيد كرد كه غربي‌ها براي رفع نگراني‌شان از دستيابي ايران به اورانيوم 20 درصد بايد بهايي بپردازند.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس همچنين پيش‌بيني كرد كه طرف‌هاي مذاكره‌كننده در نهايت به توافق مي‌رسند ولي نمي‌توان زمان آن را دقيقا مشخص كرد كه در اين دوره از مذاكرات خواهد بود و يا بعد از آن رخ مي‌دهد.

بروجردي در ادامه با تاكيد بر اينكه مجلس، دولت و كليت نظام جمهوري اسلامي، اصل غني‌سازي را به عنوان يك حق ملي و تغييرناپذير قبول دارند، گفت: البته ايران با عضويت در عهدنامه ان‌.‌پي‌.تي به لحاظ بين‌المللي براي عدم دستيابي به تسليحات هسته‌يي متعهد شده است و چنين محدوديتي را پذيرفته است.

وي افزود: طبق ماده 4 عهدنامه ان‌.پي‌.تي، كشورهايي كه چنين محدوديتي را مي‌پذيرند در مقابل از حق در اختيار داشتن دانش صلح‌آميز هسته‌يي برخوردار هستند و به دنبال آن، كشورهاي عضو برخوردار از اين دانش نيز موظفند كه چنين دانشي را در اختيار ديگر كشورها قرار دهند بنابراين ايران در چنين عرصه‌اي طلبكار و غربي‌ها بدهكار و متخلف هستند.

نماينده مردم بروجرد در مجلس شوراي اسلامي همچنين تاكيد كرد كه گروه 1+5 به دليل صدور قطعنامه‌هاي غيرقانوني عليه جمهوري اسلامي و اعمال تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي، بايد در دور سوم مذاكرات اين تحريم‌ها و قطعنامه‌ها را بردارد چرا كه آنها غيرقانوني و بر خلاف موازين بين‌المللي است.

رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي در پايان تاكيد كرد: كشورهاي اروپايي و آمريكايي‌ها با استفاده از قدرتي كه شوراي امنيت به اين كشورها داده، قطعنامه‌هاي غيرقانوني و تحريم‌هاي فراقطعنامه‌اي را عليه ايران اعمال كرده‌اند كه حتي برخي از كشورهاي عضو دائم شوراي امنيت همچون روسيه و چين با اين اقدامات مخالفند و معتقدند كه بايد تغييري در اين رويه حاصل شود.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 91033017123
  • خبرنگار : 71234