مسعود بهبهانينيا كه نگارش سريالهايي چون «فاصلهها»، «نرگس» و «ترانه مادري» را در پروندهي كارياش دارد، در حال حاظر مشغول نگارش يك سريال 40 قسمتي با عنوان «بازي دوگانه» براي شبكه يك سيماست.
او به ايسنا گفت: مشكل بودجه در حال حاضر خيلي آزاردهنده است، به همين خاطر گاهي در سريالسازي با كمبود بودجه مواجه ميشويم و گاهي هم دچار ترافيك ميشويم.
مسعود بهبهانينيا در گفتوگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دربارهي عجله و شتاب در ساخت سريالهاي مناسبتي كه در نگارش هم ديده ميشود، خاطرنشان كرد: عجله و شتابي كه در ساخت سريالهاي مناسبتي ديده ميشود در نگارش هم معمولا به چشم ميخورد كه من فكر ميكنم دليل اين امر به مديران سازمان صداوسيما برميگردد كه البته آنها هم دستشان بسته است و مشكل بودجه در حال حاضر خيلي آزاردهنده است. به همين خاطر نميتوانند به عنوان مثال از يك سال قبل براي ساخت يك سريال در مناسبت سال آينده تدارك ببينند.
وي افزود: مساله بودجه باعث ايجاد يكسري گرفتاريهاي مالي ميشود و مديران مجبورند به شكل دست به نقد و بهروز عمل كنند و مناسبتها و تاريخهاي نزديك را لحاظ ميكنند تا دربارهي آنها فيلم تلويزيوني يا سريال ساخته شود؛ همين امر موجب ميشود يك دفعه در تكاپوي توليد بيفتند و گاهي در سريالسازي ترافيك ايجاد ميشود و برخي كارها روي دستشان ميماند و مجبور ميشوند تا در موقعيتهاي ديگري آنها را پخش كنند و بر عكس گاهي اوقات هم با كمبود سريال مواجه ميشويم.
او گفت: در نگارش بحث زمان خيلي مهم است اما معمولا ما در ارتباط با سريالهاي مناسبتي با برنامهريزي پيش نميرويم و زمان را كمتر لحاظ ميكنيم، در نتيجه شتابزدگي در كارهايمان ديده ميشود.
بهبهانينيا در ادامه با اشاره به مضمون و محتواي متنهاي مناسبتي يادآور شد: ما گاهي اوقات در متنهاي مناسبتي قصههايي را كه هيچ ربطي به مناسبت ندارد طراحي ميكنيم؛ به عنوان مثال يك مراسم سوگواري يا جشن را در قصه قرار ميدهيم تا به موضوع مورد نظر ربط پيدا كند در حالي كه در مناسبتها ما بايد وارد محتواي مناسبت مورد نظر شويم تا هدف و درونمايه شادي يا غم را به مخاطب منتقل كنيم و موضوع را بر اساس شخصيتها و مناسبت مورد نظر طراحي كنيم؛ به نظر من اين مساله كمي كار بيشتري ميطلبد و ما بايد با دست بازتر عمل كنيم؛ به عنوان مثال در سالروز ميلاد امام رضا(ع) همه فيلمها و سريالها معمولا به يك سمت و سو و سوژه سوق پيدا ميكنند و مسائل تكراري توليد ميشود.
نويسنده سريال «بازي دوگانه» توضيح كوتاهي دربارهي اين مجموعه كه در حال نگارش است داد و گفت: نگارش اين مجموعه را از اسفند سال 90 آغاز كرديم و به احتمال قوي تا پايان تابستان امسال به پايان برسد و توليدش هم احتمالا پاييز 91 آغاز شود.
وي با اشاره به داستان سريال «بازي دوگانه» خاطرنشان كرد: داستان اين سريال مناسبتي است و يك داستان اجتماعي خانوادگي دارد كه در واقع ماجراي يك دختر دانشجو است كه در شهرستان تحصيل ميكند ولي به خاطر پدربزرگش مجبور ميشود به تهران انتقالي بگيرد تا تنها نباشد، زماني كه وارد زندگي پدربزرگ ميشود متوجه رازهايي از زندگياش شده و با ماجراهايي درگير ميشود.
او كه نگارش فيلم تلويزيوني «قدم زدن در بهشت» را نيز بر عهده داشته است، بيان كرد: اين فيلم تلويزيوني به كارگرداني علي بهادر و تهيهكنندگي احمد فراهاني با موضوع شعار سال ساخته ميشود و به مسائل اقصتادي روز و بازار آشفته لوازم پزشكي و واردات چيني بيشتر ميپردازد و در كل يك موضوع خانوادگي و اجتماعي را نيز دنبال ميكند.
بهبهانينيا در ادامهي گفتوگوي خود با ايسنا در پاسخ به اينكه فكر ميكنيد فيلمنامههاي ناقص چقدر بر بازي بازيگران تاثير منفي بگذارد؟ گفت: فيلمنامههاي ناقص و نبود يك خط كلي داستان به بازي بازيگري خيلي لطمه وارد ميكند، حداقل بايد يك قصه كلي را به بازيگر بدهيم حالا ممكن است سناريوي اصلي در حين كار نوشته شود اما زماني كه بازيگر يك خلاصهاي از داستان دارد و ميداند نقشها بايد چه فراز و فرودهايي را طي كنند قاعدتا خودش را بر اساس نقش مورد نظر و ديگر شخصيتها شكل ميدهد و تنظيم ميكند ولي زماني كه چيزي از نقشش نميداند و نميداند دورنماي نقشش چيست، سردرگم ميشود. ايدهآل اين است كه سناريو پيش از توليد آماده باشد ولي زماني كه نميشود حداقل بايد يك خط كلي به بازيگر داده شود.
وي اضافه كرد: در برخي سريالها به شكل فاجعهآميزي همان روز تصويربرداري ديالوگها را در اختيار بازيگر ميگذراند و بازيگر بدون هيچ هماهنگي قبلي فقط ديالوگش را ميخواند و نقشش را ايفا ميكند به همين خاطر حس در اينگونه كارها تداوم ندارد و همه چيز به هم ريخته است و حسي كه بايد به بيننده منتقل شود وجود ندارد.
او در عين حال توضيح داد: راهحل اين مشكل اين است كه ما در ابتدا يك خط كلي از داستان طراحي كنيم و در اختيار بازيگر بگذاريم تا از اتفاقاتي كه قرار است بيفتد مطلع باشد. در كل در ارتباط با سريالهاي بلند ما 15 قسمت از كار را بايد آماده شده داشته باشيم تا گروه مطلع باشند و در حين كار نيز مابقي قسمتها را آماده ميكنيم.
بهبهاني نيا در پايان دربارهي انتخاب بازيگران پيش از شروع نگارش متن سريالها و فيلمهاي تلويزيوني به ايسنا گفت: يكي از امتيازهاي يك سريال يا فيلم تلويزيوني اين است كه وقتي بازيگران زودتر مشخص ميشوند، به نويسنده كمك زيادي ميكند تا كاراكترها را بر اساس لحن بازيگران تنظيم كند كه طبيعتا جذابيتهاي خاص خودش را خواهد داشت.
به گزارش ايسنا، مسعود بهبانينيا تاكنون نويسندگي سريالهايي همچون ترانه مادري، فاصلهها، نرگس، خانه پدري و ... و فيلمهاي تلويزيوني همچون قضاوت، راوي كوچك نسيم باد شمال باد جنوب، قدم زدن در بهشت و ... را در كارنامه كاري خود ثبت كرده است. او در حال حاضر مشغول نگارش سريالي براي شبكه يك سيما با عنوان «بازي دوگانه» به كارگرداني حسين سهيلي زاده و تهيهكنندگي عزيز عليزاده است كه تا پايان تابستان امسال نگارش به پايان ميرسد و به مرحلهي توليد ميرسد.
انتهاي پيام