رايزني‌هاي وزيران خارجه ايران و روسيه درباره مذاكرات مسكو

وزيران امور خارجه ايران و روسيه بر گسترش و تحكيم مناسبات دوجانبه، همكاري‌هاي چندجانبه و منطقه‌يي و رايزني و هماهنگي در عرصه‌هاي بين‌المللي تاكيد كردند.

وزيران امور خارجه ايران و روسيه بر گسترش و تحكيم مناسبات دوجانبه، همكاري‌هاي چندجانبه و منطقه‌يي و رايزني و هماهنگي در عرصه‌هاي بين‌المللي تاكيد كردند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي‌اكبر صالحي و سرگئي لاوروف روز چهارشنبه در مذاكراتي در تهران، پيرامون نحوه پيگيري توافقات حاصله از مذاكرات رييسان‌جمهور دو كشور در حاشيه اجلاس اخير سران شانگهاي در پكن تبادل نظر كرده، درباره تحولات مختلف منطقه‌يي از جمله اوضاع سوريه رايزني كردند.

وزير امور خارجه كشورمان در اين ديدار با اشاره به پيشينه طولاني و سازنده تماس‌ها و رايزني‌هاي طولاني دو كشور درباره موضوعات مورد علاقه، سفر رسمي لاوروف به تهران در برهه كنوني را حامل پيام‌هاي مهم بين‌المللي و منطقه‌يي توصيف كرد.

او تصريح كرد كه سرنوشت دو كشور همسايه جغرافيايي به هم گره خورده و از علقه‌هاي مشترك فراواني برخوردار است.

رييس دستگاه ديپلماسي ايران افزود: ايران و روسيه دوست و شريك مطمئن و قابل اعتماد يكديگر هستند و زمينه‌هاي همكاري زيادي بين دو كشور وجود دارد.

وزير امور خارجه روسيه نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از سفر به ايران اعلام كرد كه اين سفر بسيار به‌موقع و در زمان مناسب انجام مي‌شود.

لاوروف با اشاره به تماس‌ها و رايزني‌هاي دو كشور در پايتخت‌هاي يكديگر و مجامع منطقه‌يي و بين‌المللي، نتايج مذاكرات رييسان‌جمهور ايران و روسيه در حاشيه اجلاس سران شانگهاي را مهم و رضايت‌بخش خواند و گفت: ضروري است همكاري‌ها در حوزه‌هاي دوجانبه، منطقه‌يي و بين‌المللي را پيگيري كنيم.

او علاوه بر مناسبات دوجانبه، امنيت منطقه، درياي خزر و سوريه را نيز از ديگر موضوعات مورد علاقه دو طرف براي همكاري خواند و همكاري ايران و روسيه درباره افغانستان را بسيار نزديك توصيف كرد.

لاوروف همكاري‌ها و مذاكرات جاري پيرامون مناسبات اقتصادي دو كشور را سازنده و رو به جلو خواند.

بررسي تحولات منطقه از ديگر دستور مذاكرات صالحي و لاوروف بود و دو طرف با تاكيد بر اهميت مساله سوريه و ضرورت همكاري و تلاش‌هاي مشترك جهت برون رفت از وضعيت موجود مبني بر پايان خشونت و راه حل سياسي با توجه به طرح كوفي عنان و طرح روسيه تبادل نظر كردند.

لاوروف در اين ارتباط تاكيد كرد كه حضور و مشاركت جمهوري اسلامي ايران در اجلاس مسكو درباره سوريه با توجه به نقش موثر آن ضروري است.

صالحي نيز با اشاره به مساله سوريه به عنوان يكي از عوامل مهم امنيت منطقه، بر ضرورت انجام تلاش‌هاي همه جانبه براي برون رفت از وضع موجود تاكيد كرد.

در اين ديدار هم‌چنين درباره مساله هسته‌يي و مذاكرات ايران و 1+5 تبادل نظر شد و صالحي اظهار كرد كه به اعتقاد ما مذاكرات استانبول در مسير صحيحي قرار گرفت، گرچه با فراز و فرودهايي مواجه است.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۲۰:۰۲
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032414436
  • خبرنگار :