در گفت‌وگو با ايسنا

سفير اتريش در تهران: مذاكرات مسكو براي طرفين نتايج خوبي به همراه خواهد داشت

سفير اتريش در تهران با تاكيد بر اينكه در حال حاضر طرح اوليه‌ پيشنهادي از سوي آژانس آماده شده است، ابراز اميدواري كرد كه اين توافق‌نامه پيش از برگزاري مذاكرات مسكو از سوي طرفين به امضا برسد.

سفير اتريش در تهران با تاكيد بر اينكه در حال حاضر طرح اوليه‌ پيشنهادي از سوي آژانس آماده شده است، ابراز اميدواري كرد كه اين توافق‌نامه پيش از برگزاري مذاكرات مسكو از سوي طرفين به امضا برسد.

توماس بوچسبام در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با ابراز خشنودي به دليل از سرگيري مذاكرات ايران و 1+5 گفت: عملا از سال 2009 مذاكرات ميان ايران و 1+5 به طور كامل متوقف شده بود، اما اكنون مذاكرات شروع شده و ادامه دارد. مذاكرات استانبول بسيار عالي بود زيرا در اين مذاكرات دو طرف با يكديگر آشنا شدند و در مذاكرات بغداد هر دو طرف وضعيت و موقعيت خود را توضيح دادند، البته همانطور كه ايران، اتحاديه اروپا و در كل 1+5 اعلام كردند مذاكرات بغداد مي‌توانست بازدهي بهتري به همراه داشته باشد.

ايران حق 100 درصد استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي را دارد

مذاكرات مسكو براي طرفين نتايج خوبي به همراه خواهد داشت

وي ادامه داد: اتريش كه همواره ميان شرق و غرب قرار گرفته است، درك مي كند كه اعتماد سازي ميان طرفين نياز به زمان طولاني دارد. در چنين مذاكراتي، وجود اعتماد ميان طرفين مي‌تواند باعث حل مسايل بسياري شود. اكنون با توجه به شواهد موجود در مطبوعات و رسانه‌ها اعتماد سازي ميان ايران و 1+5 روز به روز افزايش مي‌يابد.

سفير اتريش در تهران با ابراز اميدواري گفت: من معتقدم در مسكو به نحو بهتري مذاكرات پيش رفته و نتايج خوبي به همراه خواهد داشت. در روند اعتمادسازي اين نكته بسيار مهم است كه دو طرف به يكديگر ثابت كنند كه طرفين اقدامات مثبتي را انجام مي‌دهند. اتريش همواره اعلام كرده است كه ايران حق 100 درصد استفاده صلح آميز از انرژي هسته‌يي را دارد. البته در اين رابط بايد همه مسايل آشكار و واضح باشد.

اتريش علاقه بسياري دارد كه مذاكرات ايران و 1+5 سريعتر، بهتر و راحت‌تر انجام شود

وي با اشاره به وين به عنوان مركز آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خاطر نشان كرد: اتريش علاقه بسياري دارد كه مذاكرات ايران و 1+5 سريعتر، بهتر و راحت‌تر انجام شود. همانطوركه سعيد جليلي و يوكيا آمانو گفتند ، اميدواريم كه به زودي نتايج خوبي به دست آيد. در زمينه فني ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد به نتيجه برسد و در زمينه سياسي ايران و 1+5 به توافق برسد كه اميد است در هر دو زمينه طرفين به نتايج خوبي دست يابند.

اميدوارم توافق‌نامه آژانس پيش از برگزاري مذاكرات مسكو به امضا برسد

سفير اتريش در تهران با تاكيد بر اينكه شخصا معتقدم مذاكرات مسكو مثبت خواهد بود، افزود: ايران عضو آژانس بين المللي انرژي اتمي است و آژانس چارچوبي دارد كه اكنون درحال بررسي است كه آيا ايران بر اساس اين چارچوب به چه شكل حركت مي‌كند. در حال حاضر طرح اوليه پيشنهادي از سوي آژانس آماده شده است و اميدوارم كه از سوي طرفين امضا شود. البته اميدوارم اين توافق‌نامه پيش از برگزاري مذاكرات مسكو به امضا برسد. زيرا در صورت امضاي اين تفاهم نامه مذاكرات مسكو به شكل بهتري انجام مي شود.

وي درباره سقف مبادلات تجاري ميان ايران و اتريش اضافه كرد: از آنجاييكه زمينه هاي گوناگوني مبناي همكاري ميان دو كشور قرار مي گيرد سطح مبادلات تجاري دو كشور مدام بالا و پايين مي رود و مبادلات تجاري به طور مداوم در حال تغيير است. در حال حاضر شركتهاي اتريشي بسياري در ايران دفتر داشته و به فعاليت مي‌پردازند كه حضور شركتهاي اتريشي در ايران باعث افزايش همكاري هاي اقتصادي و تجاري مي‌شود.

شركت‌هاي اتريشي دائما درخواست همكاري و فعاليت در ايران دارند

سفير اتريش در تهران با اشاره به تحريم‌هاي اعمالي عليه ايران از سوي كشورهاي غربي ادامه داد: در حال حاضر ممكن است درهايي به سوي ايران به دليل تحريم‌ها بسته شده است اما شركتهاي اتريشي به طور دائم در خواست همكاري و فعاليت در زمينه‌هاي غير تحريمي در ايران را مي دهند.

وي با بيان اينكه شركت‌هاي اتريشي فعال در ايران از فعاليت خود در اين كشور راضي هستند، افزود: شركتهاي كوچك و متوسط اتريش محصولاتي را توليد مي‌كنند كه به هيچ وجه به موضوعات نظامي و موشكي مرتبط نيست و اين شركتها بدون هيچ مشكلي مي توانند اين محصولات را در بازار ايران عرضه كنند. از پروژه هاي بزرگ ميان ايران و اتريش مي‌توان به توليد ماالشعير با همكاري يك شركت اتريشي و در زمينه بسته بندي اشاره كرد، به عبارت ديگر همكاري خوبي با شركتهاي اتريشي وجود دارد كه تا كنون بسيار بوده است.

دانش و توان ايرانيان بسيار بالا ست

سفير اتريش در تهران اضافه كرد: بخش اقتصادي اتريش در اتحاديه اروپا يكي از مهمترين و بزرگترين بخش‌ها است و همواره ايرانيان را دعوت به شركت در نمايشگاههاي بين المللي مي‌كنيم. ايران تجربه خوبي در زمينه دانش و فناوري داشته و از جمعيت جوان برخوردار است كه مي‌تواند براي اروپا همكاري با ايران مثمر ثمر باشد.

وي در پايان اظهاراتش درباره رفت و آمد هيت‌هاي اتريشي و ايراني به دو كشور گفت: از گذشته به طور مرتب هيات‌هايي از سوي دو كشور در حال رفت و آمد هستند. ايران و اتريش سوابق طولاني همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي با يكديگر دارند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۲۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91032413708
  • خبرنگار : 71089