مدير پيشين پايگاه شهر تاريخي اصفهان:

عبور مترو از زير ميدان نقش جهان به تعامل نياز دارد

مدير پيشين پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي اصفهان گفت: عبور مترو از زير ميدان نقش جهان به تعامل نياز دارد و بايد يكسري بحث‌هاي كارشناسي بين ايران و يونسكو انجام شود.

مدير پيشين پايگاه ميراث فرهنگي شهر تاريخي اصفهان گفت: عبور مترو از زير ميدان نقش جهان به تعامل نياز دارد و بايد يكسري بحث‌هاي كارشناسي بين ايران و يونسكو انجام شود.

عباس صنيع‌زاده كه از ابتداي سال 1386 تا سال 1388 در اين سمت بود، در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: مترو در اصفهان براساس يك محور متقاطع شمالي ـ جنوبي و شرقي ـ غربي طراحي شده است. نظرهاي متفاوتي در اين زمينه مطرح شد و جاي بحث زيادي داشت، به‌گونه‌اي كه عده‌اي معتقد بودند براي جلوگيري از بروز هرگونه آسيب به شهر تاريخي اصفهان، يك رينگ در اطراف شهر ايجاد شود، ولي سرانجام ايجاد دو خط متقاطع تصويب شد.

او با تأكيد بر كامل بودن اين پروژه در صورت تكميل دو خط متقاطع شرقي ـ غربي و شمالي ـ جنوبي، اظهار كرد: تا جايي كه مي‌دانم در گذشته مذاكره‌اي با كارشناسان يونسكو صورت گرفت و بازديدهايي از محور انجام شد و نقاط دقيق عبور مترو چك و قرار شد با تمهيدات مناسب، قطار از محل عبور كند. در آن زمان، وضعيت آنقدر مناسب و قابل تأمل بود كه حتا شنيده مي‌شد، كارشناسان يونسكو اعلام كرده‌اند مي‌توانند براي اجراي طرح، به مسؤولان كمك مالي كنند.

اين مدرس دانشگاه و معمار ادامه داد: براساس طرحي كه در آن زمان بحث مي‌شد، آسيبي به بناهاي تاريخي نمي‌رسيد، چون يكي از مهم‌ترين گزينه‌ها براي مترو، دسترسي به بناهاي تاريخي است. به همين دليل، اگر تعاملي بين دو نهاد صورت گيرد و درباره‌ي عمق عبور قطار از زير ميدان، باز هم بررسي انجام شود، قطعا به نتيجه مي‌رسند.

صنيع‌زاده با اشاره به طراحي مترو اصفهان در حدود 12 سال پيش توسط يك مشاور فرانسوي، گفت: حفاظت از ميدان نقش جهان وظيفه‌ي همه‌ي ماست، پس بايد دقت و توجه بيشتري در اين زمينه وجود داشته باشد.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91032313109
  • خبرنگار : 71191