مديرعامل مؤسسهي «تصوير شهر» اظهارات تهيهكنندهي «پسكوچههاي شمرون» و سخنگوي شوراي صنفي نمايش را مبني بر نمايش ندادن اين فيلم در سينماهاي متعلق به شهرداري تهران نادرست دانست و گفت: ما حتا براي اين فيلم قرارداد هم امضا كردهايم.
سيدهادي منبتي در گفتوگو با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در واكنش به سخنان عبدالله عليخاني و حبيب كاوش مبني بر جلوگيري شهرداري تهران از نمايش فيلم «پسكوچههاي شمرون» در تعدادي از سينماها، اظهار كرد: متأسفانه اين مصاحبهها از طرف برخي دوستان نشان از اين دارد كه شايد زندگي برخي در آشوب به سامان ميرسد و اگر محيط آرامش داشته باشد، با مشكل مواجه ميشوند.
وي دربارهي اظهارات حبيب كاوش و عبدالله عليخاني، بيان كرد: روز گذشته دوستاني با من تماس گرفتند و گفتند كه آيا «پسكوچههاي شمرون» را اكران ميكنيد كه من هم پاسخ دادم، اگر مجوز وزارت ارشاد داشته باشد بله. امروز صبح هم قرارداد نمايش فيلم را در پرديس ملت براي ما ارسال كردند كه ما هم آن را امضا كرديم؛ اما واقعا نميفهمم چرا برخي دوستان چنين جوسازيهايي ميكنند.
مديرعامل تصوير شهر با بيان اينكه تمام تلاش ما اين است كه شرايطي آرام در سينما حاكم باشد، اظهار كرد: نميدانم چرا اگر فيلمهايي را نمايش دهيم و يا نمايش ندهيم، در هر دو حالت مورد عتاب برخي قرار ميگيريم كه آرامش را دوست ندارند.
منبتي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به صحبتهاي شما، چرا چنين موضوعاتي دربارهي «پسكوچههاي شمرون» مطرح شده است؟ بيان كرد: برخي مشكلات، صحبتهاي خلاف واقع و غيره را به ميان ميآورند تا اوضاع آشفته و اصل موضوع فراموش شود، چراكه در شرايط آشفته، موضوع اصلي و متهم واقعي اختلال شناخته نميشود. به همين دليل است كه برخي مدام آدرس غلط ميدهند.
وي در ادامهي سخنانش با انتقاد از آنچه آدرس غلط دادن در نمايش معضلات اين روزهاي اكران سينماها ميخواند، گفت: گاهي ميبينيم كه وضعيت نامناسب فعلي اكران سينماها را فقط به گردن حوزهي هنري، شهرداري تهران و حواشي اكران نوروزي مياندازند، اما صراحتا ميگويم كه اين آدرس غلط دادن است.
مديرعامل تصوير شهر خاطرنشان كرد: مدام گفته ميشود كه در شرايط فعلي فيلمساز و تهيهكننده احساس امنيت نميكند، چرا هيچكس نميگويد اگر بخواهيم سينمادار يا فيلمساز احساس امنيت كند، ابتدا مخاطب بايد احساس امنيت داشته باشد. مردم بايد احساس كنند وقتي براي ديدن فيلمي به سينما ميروند، آن فيلم امنيت اخلاقي خانواده را به خطر نمياندازد تا با فراغ بال به سالن سينما پا بگذارند، اما وقتي خانواده احساس كند كه فيلمي در امنيت اخلاقياش تأثيرگذار است مطمئنا نسبت به آن واكنش نشان ميدهد.
منبتي در ادامه سخنانش از كيفيت فيلمها، تبليغات نادرست و ... بهعنوان بخشي ديگر از معضلات فعلي كممخاطب شدن سينما نام برد و توضيح داد: برخي فيلمهايي كه در سينما اكران ميشوند، حتا تلويزيوني هم نيستند. براي بعضي از اين فيلمها اگر از مخاطب حتا پول بليت گرفته نشود و از او پذيرايي رايگان كنند، باز هم پس از بيرون آمدن از سينما از اينكه براي ديدن آن فيلم وقت گذاشته است، افسوس ميخورد. حال چگونه برخي فكر ميكنند مخاطب بايد به سينما بيايد؟! بايد به مردم هم حق دهيم.
وي با اشاره به اينكه برخي توجه نميكنند كه ذائقهي مخاطب تغيير كرده است، عنوان كرد: ديديد در همين شرايطي كه به قول دوستان مخاطب به سينما اقبال ندارد «نارنجيپوش» ميلياردي شد؛ اما در كنار آن، تعدادي از فيلمها حتا هزينهي تبليغات خود را درنياوردند. البته مشكل تبليغات، خود يكي ديگر از معضلات فعلي سينماي ايران است.
مديرعامل تصوير شهر دربارهي معضل تبليغات در سينما نيز توضيح داد: من واقعا ناراحت شدم كه «روزهاي زندگي» كه يك فيلم خوب دفاع مقدسي است، در شرايطي سخت ساخته شد، اما اقبال مخاطب به آن خوب نبود. به نظر من، اين اقبال نامناسب نتيجهي تبليغات و خوب معرفي نشدن فيلم است، البته بايد در كنار اين دو دليل، از اين موضوع كه ما متأاسفانه در طول سالهاي گذشته ذائقهي مردم را تغيير دادهايم، نام ببرم.
منبتي در پايان سخنانش با تأكيد دوباره بر اينكه هيچكس نبايد همهي مشكلات را فراموش كند و به مخاطب و رسانهها آدرس غلط دهد، اضافه كرد: ما در سينما چند مشكل مختلف داريم كه افزايش هزينهي بليت، تبليغات نامناسب، فيلمهاي ضعيف و ... از جملهي آنها هستند. نبايد دربارهي مشكلات، آدرس غلط بدهيم ضمن آنكه دربارهي اين يك مورد خاص (نمايش فيلم «پسكوچههاي شمرون») ما موافقت كرده بوديم و احساس من اين است كه برخي، خودشان نخواستهاند كه فيلم اكران شود، چون احساس كردند شرايط براي فروش آن مهيا نيست يا دلايل ديگري داشتند.
انتهاي پيام