/سيزدهمين جلسه‌ رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي/5

مديرعامل سابق گروه ملي فولاد مدعي شد: وزير دفاع به خاطر توليد خط لوله از من تشكر كرده است!

در ادامه‌ سيزدهمين جلسه‌ رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، «ع.ر» ـ مديرعامل سابق شركت گروه ملي فولاد ايران ـ گفت: من 32 سال سابقه‌ خدمت صادقانه دارم و 14 سال حضور در كنار جهادگران، شخصيت من را شكل داده است.

در ادامه‌ سيزدهمين جلسه‌ رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، «ع.ر» ـ مديرعامل سابق شركت گروه ملي فولاد ايران ـ گفت: من 32 سال سابقه‌ خدمت صادقانه دارم و 14 سال حضور در كنار جهادگران، شخصيت من را شكل داده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي ادعا كرد: وزير دفاع به خاطر توليد خط لوله شخصا از من تشكر كرده است.

قاضي سراج از «ع.ر» پرسيد: يك مدير باسابقه‌ دولتي چرا زير بار اين كارها رفته است؟

متهم پاسخ داد: در مورد اين صحبت كه ما از اين جريانات اطلاع داشته‌ايم بايد بگويم كه ما اصلا آن موقع شك هم نمي‌كرديم. من در بازجويي هم گفته‌ام كه اصلا شخصيت من اين‌طور نبوده است. اينكه چرا سيستم بانكي به گروه ملي اعتبار داده است هم سوالي است كه خود من شش ماه است دارم آن را مي‌پرسم.

وي ادامه داد: انتخاب آقاي «س» واقعا مجرمانه نبوده است. آقاي «س» مسئول خريد مواد اوليه ما بود.

قاضي سراج گفت: در يك روز 32 ميليارد تومان توسط گروه ملي فولاد به حساب گروه آريا در تهران واريز شده است.

متهم پاسخ داد: در رابطه با فاكتورهاي صوري، ما منتظر جنس نبوديم و اين عرف است.

وي ادامه داد: من مطالبي را آماده كرده‌ام كه در آن، پاسخ خيلي از سوال‌ها وجود دارد. من 32 سال سابقه‌ خدمت صادقانه دارم. 14 سال حضور در كنار جهادگران شخصيت من را شكل داده است. من هميشه اعتقاد داشته‌ام كه خدمت به نظام و مقام معظم رهبري در مسير توليد و شكوفايي اين بخش صورت مي‌گيرد.

اين متهم اظهار كرد: من با اين سابقه‌ وارد بخش خصوصي شدم و در آن مقطع كاملا از اهداف پليد مه‌آفريد اميرخسروي بي‌اطلاع بودم ولي حالا كاملا محرز است كه مه‌آفريد اميرخسروي از حسن نيت من و امثال من سوءاستفاده كرده است و به نظرم اين جرم از فساد 2800 ميلياردي سنگين‌تر است. چه انسان‌هاي پاكي كه متهم شدند و چه مديران لايقي كه كار خود را از دست دادند و چه فرزنداني در جامعه تحقير شدند. آيا افرادي مثل من لايق بازداشت بودند؟

«ع.ر» خاطرنشان كرد: به نظرم رسيد برخي از اهداف و شگردهاي مه‌آفريد را در اين خصوص بگويم و چهره‌ او را افشا كنم كه به ظاهر كارآفرين بود و در باطن از من و همكارانم در جهت نيل به اهداف صاحبان ثروت و قدرت كه به دنبال قدرت‌نمايي در عرصه‌ سياسي كشور هستند، سوء استفاده كرد.

غلامعلي رياحي ـ وكيل مدافع مه‌آفريد اميرخسروي ـ به اين صحبت‌هاي متهم واكنش نشان داد.

قاضي سراج خطاب به رياحي گفت: وقتي تعريف مي‌كند شما چيزي نمي‌گوييد.

رياحي پاسخ داد: آن مطالب درست است.

اين صحبت رياحي خنده‌ حضار را در پي داشت.

«ع.ر» ادامه داد: مه‌آفريد شگردهايي از جمله از بين بردن سيستم شركت‌ها به طوري كه هركسي نقش خود را در آن تشخيص نمي‌داد و خريد شركت‌هاي ورشكسته مثل گروه ملي فولاد و تراورس ولي داراي قابليت جذب سرمايه و استفاده از سپر انساني براي رسيدن به اهداف خود را داشت.

وي گفت: همچنين مه‌آفريد اين شركت‌ها را براي اخذ اعتبارات، سودده جلوه مي‌داد و براي كتمان اهداف خود از مديران شناخته شده و باسابقه استفاده مي‌كرد. مه‌آفريد روحيه‌ كاذب پيشرفت و توسعه را در بدنه‌ كارخانه تزريق مي‌كرد و حداكثر استفاده را از پتانسيل سيستم معيوب بانكي مي‌برد.

«ع.ر» با اشاره به پرداخت رشوه توسط مه‌آفريد اميرخسروي به برخي مسئولان خاطرنشان كرد: مه‌آفريد با تابلوي كارآفريني و اشتغال از مسئولان كشور سوء استفاده كرد و اعمال صورت گرفته توسط گروه تحت فرمان او مانند اين است كه كارمنداني به ساخت قطعاتي مشغول بوده‌اند ولي فقط مه‌آفريد اميرخسروي مي‌دانست كه دارد اسلحه ساخته مي‌شود.

وي يادآور شد: من و همكارانم در گروه ملي از جنس اين پرونده نيستيم. شما هر تصميمي بگيريد قابل اجراست ولي اميدوارم شما هم به اين جمع‌بندي برسيد.

در ادامه‌، غلامحسين صادقي ـ وكيل مدافع «ع.ر» ـ در جايگاه قرار گرفت و اظهار كرد: موكل سابقه‌ خود را تشريح كرد و من در اين مورد زياد توضيح نمي‌دهم ولي او در مراسمي كه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي صدا و سيما برگزار شده بود به عنوان صنعت‌گر نمونه‌ كشور انتخاب شد. ضمن اينكه همسر ايشان فرزند شهيد است.

وي گفت: در مورد عملكرد موكل بيش از 40 مورد تاييد و تقديرنامه وجود دارد. موكل من كارخانه‌اي را با پنج هزار كارگر اداره مي‌كرده است.

صادقي افزود: حسب اظهارات موكل در زمان دولتي بودن كارخانه فولاد حتي يك ريال ال‌سي صادر نشده است. مه‌آفريد گروه ملي فولاد را به مبلغ 94 ميليارد تومان مي‌خرد و با وجود اينكه مه‌آفريد هيچ آشنايي با فولاد نداشته و در آن زمان وضعيت كارخانه بسيار بد بوده است، اين خريد هيچ توجيهي نداشته است اما بعدا مشخص مي‌شود كه او برنامه‌هايي داشته است.

وكيل مدافع «ع.ر» گفت: از آنجا كه موكل از برنامه‌هاي مه‌آفريد اطلاعي نداشته، براي حركت در جهت خواسته‌ مقام معظم رهبري مبني بر شكوفايي توليد، سمت پيشنهادي مديرعاملي كارخانه را از سوي مه‌آفريد قبول مي‌كند.

وي در رابطه با ديگر اتهام انتسابي به موكلش مبني بر مشاركت او در كلاهبرداري نيز توضيح داد: در طول مديريت موكل، قبل از واگذاري هيچ ال‌سي صادر نشده است. در مورد اينكه چرا موكل اسناد را امضا مي‌كرده لازم به ذكر است كه اميرخسروي تامين شمش را منوط به صدور ال‌سي داخلي دانسته است و موكل هم قانع شده است. اين در صورتي است كه هيچ‌گونه شك و ترديدي در آن زمان وجود نداشته و اعضاي گروه ملي از جمله موكل من با اين اميد كه شمش مورد نياز كارخانه تامين مي‌شود و بدهي‌ها و حقوق كاركنان پرداخت مي‌شود دعاگوي آقاي اميرخسروي نيز بوده‌اند.

وكيل مدافع «ع.ر» با بيان اينكه نمي‌شود عمل مجرمانه‌اي براي موكل حتي در دوران خصوصي‌سازي تصور كرد، يادآور شد: در حال حاضر فقط به نكات منفي توجه مي‌شود و موارد مثبت در نظر گرفته نمي‌شود. فقط گفته مي‌شود نمايندگان مجلس و معاونان وزير با اين پرونده مرتبط هستند. آنچه مشخص است اين است كه موكل هيچ‌گونه آگاهي قبلي و اطلاعي از برنامه‌هاي مه‌آفريد امير خسروي نداشته و وحدت قصد مفقود است.

صادقي در مورد اتهام پرداخت رشوه توسط موكلش نيز اظهار كرد: موكل من در اين رابطه گفته است كه يك بار آقاي مه‌آفريد اميرخسروي به من زنگ زد و گفت آقاي «ك» نياز به 20 ميليون تومان پول دارد. موكل هم از حسابي كه آقاي مه‌آفريد در اختيارش قرار داده بود پرداخت كرده است.

وكيل مدافع «ع.ر» افزود: مبالغي هم به عنوان عيدي سالانه به آقاي «س.ك» داده شده تا بين كارمندان بانك توزيع شود و ميزان آن نشان‌دهنده‌ اين است كه مبلغ متعارف بوده است.

وي خاطرنشان كرد: موكل اعلام مي‌كند همكاري او در ارائه‌ كمك اميرخسروي به آقاي «خ.الف» به جهت اقدامات اين فرد بوده است.

صادقي در پايان گفت: با توجه به خدمات سازنده‌ موكل و تعلق داشتن او به خانواده‌ شهدا و روحيه‌ دلسوزانه‌ وي نسبت به بيت‌المال، درخواست صدور راي عادلانه همراه با رافت اسلامي را براي وي دارم.

به گزارش ايسنا، مهدي فراهاني ـ نماينده مدعي‌العموم ـ پس از اظهارات «ع.ر» اظهار كرد: ما از آقاي «ع.ر» به خاطر بيان حقايق قدرداني مي‌كنيم اما بايد بداند همان‌طور كه مدعي مي‌شوند كه برخي از متهمان به دليل اينكه در مظان اتهام هستند، تمام حقايق را بيان نمي‌كنند، اين مورد شامل حال وي نيز خواهد شد.

وي افزود: كيفرخواستي كه براي وي صادر شده، با لحاظ همكاري وي و اينكه گروه مه‌آفريد اميرخسروي به دنبال آنها رفته، نه اينكه آنها به دنبال اين گروه باشند، صادر شده است و ما با توجه به درصد نقش آنها، حداكثر تخفيف را داده‌ايم و براي وي اتهام افساد في‌الارض را در نظر نگرفته و اشد مجازات را نيز تقاضا نكرده‌ايم.

فراهاني افزود: كيفرخواست صادره، چكيده ادله و مستندات چهار جلد پرونده‌ مربوط به وي و همكارانش است و ما در آن بيش از 12 دليل ذكر كرده‌ايم. آقاي «ع.ر» صراحتا ادعاي آقاي «ك» را تكذيب كرده است ولي چرا آقاي «ك» بايد در مورد شما دروغ بگويد؟ ما هم مي‌دانيم كه تيم گروه ملي فولاد با اين نگاه با گروه آريا همكاري كرده كه كار پيش خواهد رفت.

نماينده مدعي‌العموم افزود: آقاي «ع.ر» در اظهارات خود بيان كردند كه اسنادي كه امضا كرده‌ است گم شده در حالي كه اين اسناد گم نشده است. ما از همان ابتدا به دنبال اين اسناد در شركت گروه ملي رفتيم اما در اين شركت با اين همه سابقه فعاليت، كوچك‌ترين اثري از 136 گشايش اعتبار وجود نداشت كه استدلال ما بر پنهان‌كاري است. از سوي ديگر متهم سعي كرد بيان كند كه مقصران اصلي در تهران به سر مي‌برند. ما مقصران تهران را تبرئه نكرده‌ايم و به اتهامات آنان در جاي خود رسيدگي خواهد شد اما اتهامات شما نيز در جاي خود رسيدگي مي‌شود.

در ادامه، قاضي سراج از «ع.ر» خواست كه در جايگاه حاضر شود و آخرين دفاعيات خود را ارائه كند كه متهم در آخرين دفاع خود گفت: خدا را گواه مي‌گيرم كه هر چه بوده بيان كرده‌ام. به من ايراد گرفتند كه از خودتان تعريف كرديد. شش ماه است كه در شرايط سختي به سر مي‌برم. يك دقيقه نمي‌توانم از خودم تعريف كنم؟ من معتقدم كه از ما سوء استفاده شده و ما به آنان اعتماد كرده بوديم.

متهم افزود: به من مي‌گويند كه چرا به انجام عمليات شك نكرده‌ايد؟ پاسخ من اين است كه عمدا همگي خوابيدند. بستر از قبل فراهم شده بود تا اقدامات صورت گيرد و امضاي من جايي قرار گرفت كه بستر از پيش آماده بود و من ورود آگاهانه به اين موضوع را رد مي‌كنم.

ادامه دارد...

  • یکشنبه/ ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۳:۱۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91032111861
  • خبرنگار : 71356