با محكوم كردن حوادث تروريستي اخير؛

محمد خزاعی نسبت به طولانی شدن بحران در سوريه هشدار داد

سفیرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با محکوم كردن حوادث تروریستی اخیر در سوریه، نسبت به خطر طولانی شدن بحران در این کشور و سرایت بی‌ثباتی به سایر کشورهای منطقه هشدار داد.

سفیرو نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با محکوم كردن حوادث تروریستی اخیر در سوریه، نسبت به خطر طولانی شدن بحران در این کشور و سرایت بی‌ثباتی به سایر کشورهای منطقه هشدار داد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) محمد خزاعی در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل ـ که برای بررسی شرایط سوریه تشکیل شده بود ـ با بررسی عوامل تضعیف کننده طرح کوفی‌عنان، عدم التزام گروه‌های مسلح مخالف در سوریه به آتش‌بس مورد حمایت سازمان ملل را یکی از این عوامل دانست و تاکید کرد: همزمان با این امر و حتی از زمان آغاز حوادث در سوریه، مقامات برخی از کشورها مواضع و اظهارات تحریک‌آمیزی در جهت تضعیف هرگونه امکان حل و فصل سیاسی در سوریه داشته، خواستار تغییر حکومت در سوریه شده و گروه‌های مخالف را به سمت تقابل نظامی تشویق کردند.

وي توجهات را به عملیات گسترده تروریستی گروه‌های خشن و افراطی در سوریه که مردم بی‌گناه را هدف قرار داده‌اند، جلب كرد و گفت: واقعیت این است که برخی از بازیگران منطقه‌ای و گروه‌های مخالف مسلح در سوریه هیچ‌گونه التزامی به ماموریت فرستاده ویژه سازمان ملل نداشته و از هیچ اقدامی برای به شکست کشانیدن طرح کوفی‌عنان دریغ نمی‌کنند که نمونه اشکار آن در حوله و حماءاتفاق افتاده است.

وی تاکید کرد: همه ما باید این اقدامات تروریستی را محکوم کنیم و بجای این‌که عجولانه حکومت سوریه را در این رابطه متهم نمائیم، منتظر تکمیل تحقیقات باشیم.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با عنوان این مطلب که «دود ناشی از آتش برافروخته شده در سوریه، می‌تواند همه منطقه را در برگیرد» بر ضرورت توقف فوری ارسال پول، سلاح و پشتیبانی جهت گروه‌های مخالف تاکید کرد و گفت: بحران در سوریه می‌تواند به بی‌ثباتی بیشتر منطقه منجر شده و بر روی اقتصاد، بازار انرژی و موفقیت مردم در منطقه تاثیرات منفی خواهد داشت.

وی با موثر خواندن ماموریت کوفی‌عنان و طرح شش ماده‌ای وی در جهت کاهش تنش و خشونت در سوریه، بر حفظ و تقویت پروسه سیاسی به عنوان تنها راه عملی تاکید کرد و افزود: ما باید از همه طرف‌ها بخواهیم که به ماموریت کوفی‌عنان و طرح وی پایبند باشند.

وي افزود: حکومت سوریه حسن نیت خود را نسبت به طرح کوفی‌عنان نشان داده و گام‌های ملموسی در چارچوب روند اصلاحات از جمله انتخابات مجلس و تجدید نظر در قانون اساسی برداشته و این روند اصلاحی، پاسخ مثبت به خواسته‌های مردم سوریه و تضمین احترام برای حاکمیت، اتحاد و تمامیت ارضی این کشور است.

خزاعی خاطرنشان كرد:ما معتقدیم فرستاده ویژه هنوز می‌تواند نقشی اساسی در تسهیل تعامل گروه‌های سیاسی با حکومت سوریه در یک روند سیاسی به رهبری خود سوری‌ها ایفا کند و هدف ما باید ایجاد روندی باشد که به سمت یک مصالحه سیاسی وسیع‌تر ، اتحاد ملی قوی‌تر، تضمین نظم عمومی و ثبات و موفقیت مردم سوریه حرکت کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران حامی یک روند سیاسی سازنده، بی‌طرفانه و صلح‌آمیز به رهبری خود سوری‌ها بوده و آماده است تا نقش خود را در این روند ایفا نماید.

وی ابراز امیدواری كرد: ماموریت کوفی عنان منجر به پایان فوری خشونت‌ها، تداوم روند سیاسی و حل مسالمت‌آمیز بحران در سوریه گردد.

خزاعی در پایان ادعاهای نماینده رژیم صهیونیستی علیه کشورمان در این جلسه را بیهوده و بی‌اساس دانست و افزود: جامعه بین‌المللی از اقدامات غیرانسانی و جنایتکارانه این رژیم به ستوه آمده و فعالیت‌های تروریستی رژیم صهیونیستی مهمترین منبع ناامنی و بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

وی تاکید کرد: این رژیم از هر فرصتی برای انحراف توجه جهانیان از بیرحمی‌های خود سوءاستفاده می‌کند و مواضع امروز نماینده این رژیم نیز در این چارچوب می‌باشد.

انتهاي پيام

  • جمعه/ ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 91031910347
  • خبرنگار :