ديدار احمدي‌نژاد و رييس پارلمان چين

رييس‌جمهور: ايران آمادگي دارد محموله‌هاي نفت را قبل از تنگه هرمز، به چين تحويل دهد

رييس‌جمهور با بيان اينكه "ايران و چين در هيچ دوره‌اي از تاريخ، سوابق و ايده‌هاي استعماري نداشته و همواره همكاري‌هاي آنان در راستاي تامين صلح، امنيت و عدالت براي همه ملت‌ها بوده است"، گفت: امروز نيز دو کشور در جبهه واحد دفاع از صلح و عدالت حضور دارند و اين حضور و همکاري بيش از پيش موجب تحکيم روابط ميان تهران ـ پکن خواهد شد.

رييس‌جمهور با بيان اينكه "ايران و چين در هيچ دوره‌اي از تاريخ، سوابق و ايده‌هاي استعماري نداشته و همواره همكاري‌هاي آنان در راستاي تامين صلح، امنيت و عدالت براي همه ملت‌ها بوده است"، گفت: امروز نيز دو کشور در جبهه واحد دفاع از صلح و عدالت حضور دارند و اين حضور و همکاري بيش از پيش موجب تحکيم روابط ميان تهران ـ پکن خواهد شد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، محمود احمدي‌نژاد بعد از ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلي در جريان سفر به پكن براي شركت در دوازدهمين اجلاس سران سازمان همكاري‌هاي شانگهاي، در ديدار رييس پارلمان چين، ضمن تشكر از مواضع مثبت و سازنده چين در عرصه دفاع از حقوق مسلم ملت ايران در مجامع بين‌المللي بويژه موضوع هسته‌يي کشورمان گفت: جمهوري اسلامي ايران نيز متقابلاً در تمام مجامع بين‌المللي از حقوق حقه و اصلي ملت چين حمايت خواهد كرد و اين رويكرد را ادامه خواهد داد.

وي با اشاره به اينكه تحولات بزرگي در عرصه بين‌المللي در راه است، خاطرنشان كرد: همكاري‌هاي ايران و چين مي‌تواند اين تحولات را به نفع ملت‌ها و به سود عدالت، امنيت و صلح رقم بزند و مانع دخالت، نفوذ و اعمال فشار كساني شود كه قصد دارند مانع پيشرفت كشورهايي چون ايران و چين شوند باشد؛ کشور‌هايي که عادت كرده‌اند همه مناسبات خود را با زور تنظيم و هدايت كنند.

احمدي‌نژاد اضافه كرد: امروز مخالفان پيشرفت ملت‌هاي ايران و چين، خود دچار مشكلات بسيار سنگين و به شدت رو به افول هستند و اقتدار آنها ديگر ديري نخواهد پاييد و هرقدر به كشورهاي ما فشار وارد كنند، خود بيشتر تحت فشار قرار مي‌گيرند، چراكه كشورهايي مثل ايران و چين با برخورداري از پايه‌هاي رشد و پيشرفت مستحكم داخلي در حال پيشرفت از پايين به بالا هستند در حالي كه دشمنان دو کشور در حال افول از بالا به پايين‌اند.

رييس‌جمهور همچنين با ابراز خوشنودي از سطح مطلوب و رو به رشد روابط و مناسبات اقتصادي تهران ـ پکن تصريح كرد:‌ ايران جايگاه مهمي در تامين انرژي چين دارد و آماده است اين سهم را به سرعت افزايش دهد و هيچ محدوديتي در اين مسير وجود ندارد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا محموله‌هاي نفت را قبل از تنگه هرمز به چين تحويل دهد و با احداث و تكميل خطوط انتقال گاز از مسير كشورهاي پاكستان و افغانستان، امنيت انرژي چين را براي بلند مدت تامين كند.

احمدي‌نژاد همچنين با اشاره به حجم مبادلات اقتصادي ميان دو کشور گفت: در صورت رفع موانع بوروكراتيك در نظامات اداري، ايران و چين مي‌توانند به سرعت حجم مبادلات و همكاري‌هاي اقتصادي و تجاري خود را به بيش از دو برابر افزايش دهند.

رييس جمهور ضمن ابراز خوشحالي از پيشرفت‌هاي سريع چين در عرصه‌هاي مختلف، اظهار كرد:‌ چين در سالهاي اخير توانسته است در موضوعات علمي،‌ فناوري و اقتصادي به دستاوردهاي بسيار خوبي دست پيدا کند؛ دستاوردهايي که به نفع همه بشريت است و جهت پيشرفت‌هاي ملت ايران نيز در همين راستاست.

همچنين، وو بانگوئو ـ رييس پارلمان چين ـ در اين ديدار روابط و همكاري‌هاي كشورش با جمهوري اسلامي ايران را راهبردي توصيف كرد و گفت: جمهوري خلق چين و جمهوري اسلامي ايران هيچ مانع و مشكلي در عرصه روابط سياسي خود ندارند و در بستري از درك متقابل و احترام به حقوق، حاكميت ملي و تماميت ارضي يكديگر به سوي گسترش بيش از پيش روابط دو جانبه حركت مي‌كنند.

وي با بيان اينكه "روابط ايران و چين از سوي بدخواهان دو ملت تحت فشار قرار داشته و مورد تهديد است"، افزود: بايد با تدابير داهيانه و راهكارهاي ابتكاري روابط را به ويژه در عرصه‌هاي اقتصادي و تجاري پيش ببريم و برپايي آنها در عرصه ديپلماتيك و سياسي نيز با همكاري‌هاي تنگاتنگ و نزديكتر براي تامين منافع متقابل دو كشور تلاش كنيم.

رييس پارلمان چين با اشاره به مواضع مثبت كشورش نسبت به فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران و مخالفت اصولي و قاطع با اعمال فشار و تهديد عليه ايران خاطرنشان كرد: يقيناً مشورت و تبادل نظر بيشتر ايران و چين در مباحث مختلف از جمله مساله هسته‌يي مي‌تواند به حل و فصل مسالمت‌آميز مسائل و به كنترل درآوردن تحولات به نفع دو كشور كمك كند.

وي با بيان اينكه "دوره رياست جمهوري محمود احمدي‌نژاد به گسترش همكاري‌ها و روابط ايران و چين كمك شاياني كرده است"، خطاب به وي اظهار كرد: سفر جنابعالي به پكن در شرايط امروز عرصه بين‌المللي بسيار مهم و در پيشبرد روابط دوجانبه بسيار موثر است.

وو بانگوئو، حمايت ايران از حقوق ملت چين در عرصه‌هاي مختلف را بسيار ارزشمند و گرانبها توصيف كرد و افزود: ايران و چين با اتخاذ رويكردهاي مستقل در عرصه بين‌المللي همكاري‌هاي موثري در كنترل، هدايت و حل و فصل مسائل منطقه‌اي و بين‌المللي دارند و نزديكي بيشتر دو كشور به يكديگر يقيناً به استقرار بيشتر صلح، امنيت و آرامش در جهان كمك خواهد كرد.

وي در پايان با بيان اينكه "ارتقاء سطح روابط و همكاري‌هاي پارلمان‌ها به عنوان نمايندگان مردم و ملت‌ها تاثير بسزايي در گسترش دوستي‌ها بين ملت‌ها با يكديگر دارد"، اظهار كرد: اراده و عزم پارلمان، دولت و كنگره حزب خلق چين در توسعه روابط با ايران است و پارلمان چين به سهم خود تمام تلاش خود را در اين عرصه به كار خواهد گرفت.

انتهاي پيام

  • پنجشنبه/ ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۱۷
  • دسته‌بندی: دولت
  • کد خبر: 91031810178
  • خبرنگار :