خط لوله صادراتي امارات تنها يك خط لوله سياسي است كه نميتواند از اهميت تنگه هرمز بكاهد و با افتتاح اين خط لوله بازهم كشورهاي صادركننده نفت براي صادرات نفت خود به خليج فارس وابسته خواهند بود.
سيدعبدالجواد علوي ـ كارشناس حملونقل نفت خام ـ در گفتوگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اينكه هزينههاي ساخت خط لولهاي صادراتي كه بتواند تنگه هرمز را دور بزند از سوي آمريكا به امارات متحد عربي تحميل شده است، گفت: اين خط لوله سياسي است و تنها تاثير رواني بر شرايط صادرات اين منطقه دارد.
او با اشاره به اين كه روزانه 60 تا 70 درصد از نفت خام توليدي در منطقه از خليج فارس صادر ميشود، تاكيد كرد كه ساخت خط لوله صادراتي امارات نميتواند از اهميت تنگه هرمز بكاهد.
علوي خط لوله صادراتي نفت خام امارات را با خط لوله صادرات گاز باكو ـ جيحان همانند دانست و توضيح داد: در ساخت خط لوله باكو ـ جيحان به جاي آن كه بيشتر به انتقال انرژي توجه شود، مسائل سياسي در اولويت بود و با فشارهاي آمريكا براي ساخت آن تنها هزينههاي زيادي به كشورهاي سازنده آن تحميل شد.
اين كارشناس مسائل حمل و نقل نفت خام با تاكيد بر اين كه حتي افزايش ظرفيت خط لوله صادراتي نفت خام امارات، نميتواند تاثيري بر موقعيت و اهميت تنگه هرمز بگذارد، تصريح كرد: اين خط لوله مشكل عربها را حل نخواهد كرد و با افتتاح آن بازهم كشورهاي صادركننده نفت وابسته به خليج فارس خواهند بود.
وي تامين امنيت خط لوله امارات را پر هزينه عنوان كرد و افزود: تامين امنيت خط لوله بسيار مشكل است؛ چرا كه در حال حاضر شاهديم كه خط لوله گاز مصر به اسراييل با وجود اين كه از زيرزميني عبور كرده است اما مرتب مورد حمله قرار ميگيرد. همچنين در زمان جنگ تحميلي عراق عليه ايران صادرات نفت خام عراق از خط لوله جيحون دائما متوقف ميشد.
علوي صادرات نفت خام را براي كشورهايي كه به آبهاي آزاد دسترسي دارند مقرون به صرفهتر از انتقال با خط لوله دانست.
به گزارش ايسنا، خط لوله انتقال نفت امارات با ظرفيت انتقال اوليه 1.5 ميليون بشكه در روز براي دور زدن تنگه هرمز در ماه ژوئن افتتاح ميشود.
ظرفيت كنوني توليد نفت امارات حدود 2.5 ميليون بشكه در روز است و طبق برنامه قراراست ظرفيت انتقال نفت خام اين خط لوله به 1.8 ميليون بشكه در روز افزايش يابد.
خط لوله حبشان ـ فجيره به طول 360 كيلومتري با هدف انتقال نفت توليدي ميدانهاي نفتي ابوظبي در خليج فارس به فجيره در خليج عمان ساخته شده است.
به گزارش ايسنا، علاوه بر صادرات امارات و ايران، تمام صادرات نفتي بحرين، كويت و قطر از طريق تنگه هرمز صورت ميگيرد. عراق نيز بخش اعظم صادرات خود را از طريق بنادر خليج فارس انجام ميدهد.
عربستان سعودي در حال حاضر بيشتر نفت خود را از طريق ترمينالهاي موجود در خليج فارس صادر ميكند، ولي اين كشور ميتواند بخش اعظم نفت صادراتي خود را به ترمينالهاي درياي احمر منتقل كند.
انتهاي پيام