از ابتداي ورود تلفن به عرصه ارتباطات، وجود مزاحمتهاي تلفني براي افراد يا سازمانها و مراكز فوريتي و امدادرساني مشكلساز بوده و اين مساله با تعطيلي مدارس در فصل تابستان به اوج خود ميرسد و تماسهاي مزاحمان تلفني با مراكز فوريتهاي پزشكي و امدادي تشديد ميشود؛ اين مزاحمتها گذشته از آنكه به خستگي بيمورد اپراتورهاي اين مراكز و نيروهاي اعزامي آنها منجر ميشود گاها به مرگ يا زندگي افراد مربوط ميشود و يك لحظه تاخير ممكن است تبعات جبرانناپذيري به دنبال داشته باشد.
بخشي از اين موضوع به لزوم فرهنگسازي در جامعه برميگردد اما بخش ديگري از آن هم به اپراتورهاي تلفن مربوط ميشود كه بايد از طريق راهكارهاي پيشگيرانه از عواقب اين كار جلوگيري كنند.
به گزارش خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مراكز فوريتي پزشكي و امدادي همچون 110، 125 و 115در معرض بيشترين آسيب از مزاحمتهاي تلفني هستند كه بعضا بدون توجه به اهميت شغل آنها باز هم به اين كار اقدام ميكنند و غافل از اينكه هر يك از اين مراكز براي لحظه لحظهشان برنامهريزي دارند و در صورت دير رسيدن و نبود نيرو در اين مراكز جان فردي به خطر ميافتد.
*49 درصد مزاحمت براي اورژانس تهران!
چندي پيش مديرروابط عمومي اورژانس پايتخت به ايسنا گفت كه بيش از 49 درصد از كل تماسهاي دريافتي مركز فوريتهاي پزشكي 115 در سال گذشته را مزاحمان تلفني به خود اختصاص دادهاند كه ميانگين سني مزاحمان تلفني 10 تا 20 سال تخمينزده شده است و با تعطيلي مدارس، بيم افزايش مزاحمتهاي تلفني وجود دارد.
حسن عباسي با تاكيد بر اينكه روزانه به طور ميانگين 17 هزار تماس در مركز فوريتهاي پزشكي 115 تهران به ثبت ميرسداز كل تماسهاي دريافتي، 66/49 درصد تماسها را مزاحمان تلفني تشكيل ميدهند.
*بيشترين مزاحمان تلفني چه كسانياند؟
آمار دقيقي از اينكه ميزان مزاحمت از طريق سيمكارتهاي اپراتور همراه اول يا تاليا چقدر است در دست نيست اما عباسي با اشاره به اينكه 18/9 درصد از تماسهاي مزاحمان تلفني اورژانس تهران را مشتركان ايرانسل تشكيل ميدهند، مدعي شد كه متاسفانه شركت مخابراتي ايرانسل، هيچ كمكي مبني بر قطع يا اخطاريه به مالكان اينگونه خطوط نميكند.
*تلفنهاي عمومي ابزار مزاحمت اورژانس تهران شدند
عباسي با بيان اينكه تلفنهاي عمومي نصب شده در سطح پايتخت نيز يكي ديگر از ابزارهاي افراد براي ايجاد مزاحمت براي اورژانس تهران است، گفت: تلفنهاي عمومي به گونهاي طراحي شده كه بدون پرداخت پول يا واردكردن كارت، با فشار يك دكمه به مركز فوريتهاي پزشكي تماس گرفت كه گاها ديده ميشود، مزاحمان تلفني، از تلفنهاي عمومي استفاده ميكنند.
وي بيان كرد كه ميانگين سني مزاحمان تلفني اورژانس تهران، نوجوانان 10 تا 20 سال هستند و در مواردي ديده ميشود كه نوجوانان با تماس با مركز 115 اعلام وضعيت اضطراري كرده، بهگونهاي كه آمبولانس به محل حادثه اعزام مي شود و اما پس از رسيدن ماموران اورژانس به محل حادثه مشخص ميشود كه تعدادي از كودكان با تماس با 115، گزارش غلط اعلام كرده و باعث خارج شدن آمبولانس از آشيانه شدهاند.
عباسي بيان كرد كه اوج تماسهاي مردم با مركز فوريتهاي پزشكي از ساعت 12 -14 ظهر، 19 – 17:30 و 20 تا 24 است و معمولا تعداد مزاحمان در اين ساعات زياد ميشود.
*افزايش مزاحمان تلفني با تعطيلي مدارس
مديرروابط عمومي اورژانس تهران با بيان اينكه با تعطيلشدن مدارس بيم افزايش مزاحمان تلفني نيز وجود دارد، گفت: بيشتر مزاحمين مركز اورژانس تهران را نوجوانان تشكيل ميدهند كه پس از خروج از مدرسه و براي تفريح، اقدام به ايجاد مزاحمت براي اورژانس ميكنند كه اميد است مسوولان آموزش و پرورش چارهاي براي اين مشكل بينديشند.
*برخورد شركت مخابرات با مزاحمان هدفمند اورژانس
مدير روابط عمومي اورژانس با بيان اينكه اورژانس تهران از مزاحمان شكايت خواهد كرد گفت: با هماهنگي شركت مخابرات، همراه اول، مزاحماني را كه به صورت هدفمند براي اين مركز ايجاد مزاحمت ميكنند، برخورد ميكند.
*98 درصد از تماسهاي تلفني با 125 مزاحماناند
رييس مركز فرماندهي 125 با اشاره به تماس روزانه پنج هزار نفر با اين مركز گفت: ميانگين سني مزاحمان تلفني سازمان آتشنشاني را نوجوانان و جوانان تشكيل ميدهند كه با تعطيلي مدارس در تابستان مزاحمتهاي تلفني افزايش مييابد و اين در حالي است كه در ميان اين پنجهزار تماس تنها دو درصد از تماسها عملياتي ميشود و 98 درصد از تماسهاي تلفني غيرمرتبط با فعاليتهاي آتشنشاني است.
نيكبخت همچنين با انتقاد از عملكرد شركت مخابراتي ايرانسل گفت: از زماني كه شركت مخابراتي ايرانسل در سطح تهران به صورت گسترده فعاليت خود را آغاز كرده است افراد به راحتي ميتوانند با تماس با اين سامانه مزاحمت ايجاد كنند.
ايرانسل براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي نميكند
وي با بيان اينكه مزاحمان اكثرا از تلفنهاي همگاني و خطوط ايرانسل تماس ميگيرند، گفت: تماسهاي تلفني مزاحمان از خطوط ايرانسل بسيار زياد است و شركت ايرانسل نيز براي كنترل يا قطع ارتباط مزاحمان كمكي به اين سازمان نميكند.
نيكبخت با اشاره به نشست مسئولان آتشنشاني با مسئولان همراه اول گفت: در اين جلسه مقرر شد كه مسئولان مخابرات استان تهران (همراه اول) با مزاحمان سامانه 125 برخورد كنند. اما شركت مخابراتي ايرانسل بر اين باور است كه در عالم تجارت مشتريان خود را از دست خواهد داد و برهمين اساس كمكي به سازمان آتشنشاني نميكند.
معاون عمليات فرماندهي انتظامي تهران بزرگ از برقراري روزانه حدود 2500 تماس مزاحمي با مركز فوريتي پليسي 110 خبرداد و گفت: اداره حقوقي پليس تهران پيگير مسئله مزاحمان تلفني است.
*قطع 220 شماره تلفن مزاحم مركز 110
وي با اشاره به هماهنگيهاي انجامشده با شركتهاي مخابراتي ايران گفت: سال گذشته با همكاري مركز مخابرات ايران (همراه اول) حدود 220 شماره تلفن كه اقدام به ايجاد مزاحمت براي مركز 110 كرده بود قطع شد.
*ايرانسل براي برخورد با مزاحمان به پليس كمك نميكند
كريمي با گلايه از عدم همكاري شركت مخابراتي ايرانسل گفت: بسياري از مزاحمان اين مركز از طريق شمارههاي ايرانسل اقدام به ايجاد مزاحمت براي اين شماره فوريتي ميكنند و اين در حالي است كه اين شركت براي برخورد يا كنترل مزاحمان كمك اثر بخشي به پليس نميكند.
معاون عمليات پليس پايتخت با اشاره به پيگيريهاي موثر اداره حقوقي فرماندهي انتظامي تهران بزرگ گفت: مركز 110 با هماهنگي اداره حقوقي پليس تهران اقدام به طرح شكايت از مزاحمان كرده و با هماهنگيهاي انجام شده با مراجعقضايي و شركتهاي مخابراتي رسيدگي به پرونده مزاحمان تلفني مركز 110 با جديت انجام ميگيرد.
پاسخ ايرانسل به ايجاد مزاحمتها
اما روابط عمومي شركت ايرانسل گفت: از آنجایی مشخصات مالکین کلیه سیم کارتهای فعال در شبکه ایرانسل در سیستم ایرانسل موجود است و هیچ سیمکارت فعالی در شبکه ایرانسل وجود ندارد که مشخصات مالک آن ثبت نشده باشد لذا امكان شناسايي مزاحمين تلفنی به مرکز تماسهای اورژانس، پليس 110، آتشنشانی و مراكز امدادی كه احیانا توسط مشتركين ايرانسل انجام شود، با اعلام حقوقی ارگان مورد نظر و بر اساس آئین نامه برخورد با مزاحمتهای تلفنی ابلاغی از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی فراهم است.
آرش كريم بيگي درباره پیگیری مزاحمتهايي كه از سوي برخي مشتركين ايرانسل براي مراکز امداد و نجات به وقوع می پیوندد، به خبرنگار ارتباطات ايسنا گفت: در صورتي كه سازمانی نسبت به تماسهاي مكرر و ايجاد مزاحمت شمارهاي از مسیر حقوقی به ایرانسل شكايت كند و اصل مزاحمت براساس آئین نامه برخورد با مزاحمین تلفنی احراز شود، در اين صورت شركت ايرانسل بنابر آيین نامه، با مشترک خاطي برخورد خواهد كرد.
به گفته وی اپراتورها در برخورد با مزاحمین تلفنی به طور قانوني حق برخوردی فراتر از آيین نامه سازمان تنظیم مقررات ندارند و برخورد و پیگیری قانونی بیشتر تنها از طریق مراجع قضایی قابل انجام است.
انتهاي پيام