امام علي(ع) ميفرمايند: اَلحِلمُ حِجابٌ مِنَ الافاتِ؛
بردبارى، مانعى در برابر آفتها و نوري است كه گوهر آن عقل است.(غررالحكم،ح702)
به گزارش خبرنگار دين و انديشه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) رسول اكرم(ص) نيز درباره صبر فرمودهاند:
عَلامَةُ الصّابِرِ فى ثَلاثٍ: أوَّلُها أن لا يَكسِلَ، وَالثّانيَةُ أن لا يَضجَرَ، وَالثّالِثَةُ أن لا يَشكُوَ مِن رَبِّهِ تَعالى؛ لأِنَّهُ إذا كَسِلَ فَقَد ضَيَّعَ الحَقَّ، وَ إذا ضَجِرَ لَم يُؤَدِّ الشُّكرَ، وَإذا شَكا مِن رَبِّهِ عَزَّوَجَلَّ فَقَد عَصاهُ؛
صبور سه نشانه دارد: اول آن كه سستى نمىكند، دوم آن كه افسرده و دلتنگ نمىشود و سوم آن كه از پروردگار خود شِكوه نمىكند؛ زيرا اگر سستى كند، حق را ضايع كرده، و اگر افسرده و دلتنگ باشد شكر نمىگذارد و اگر از پروردگارش شكوه كند او را معصيت كرده است.(علل الشرايع، ج2، ص498، ح1)
صبر و بردباري از ابزارهاي رياست و مديريت هستند زيرا فردي كه مسئوليت يا سمتي را برعهده ميگيرد بايد پذيراي نظرات و سلايق متفاوت باشد. همچنين شرح صدر نيز در عالم دوستي، موثرترين جاذبه، در محيط خانواده، تاثير گذارترين روش تربيتي بوده و همچنين در عرصه مديريت، شاه راه توفيق به شمار ميآيد.
در آخر ميتوان به كلام گهربار امام رضا عليه السلام اشاره كرد كه ميفرمايند:
لا يستَکمِلُ عَبدٌ حقيقةَ الايمانِ حَتَّى تَکونَ فيهِ خِصالُ ثَلاثٍ: اَلتَّفقُّهُ فِى الدّينِ وَحُسنُ التَّقديرِ فِى المَعيشَةِ، وَالصَّبرُ عَلَى الرَّزايا.؛
هيچ بندهاى حقيقت ايمانش را کامل نميکند مگر اين که در او سه خصلت باشد: دين شناسى و شکيبايى در مصيبتها و بلاها. (بحار الانوار، ج 78، ص 339، ح1 )
انتهاي پيام