اظهارات اينانلو درباره‌ي اداره كل طبيعت‌گردي:

به جاي انتقاد از اداره‌ي طبيعت‌گردي جلوي كارهاي ناپخته را بگيريم

محمدعلي اينانلو معتقد است: فعاليت اداره كل طبيعت‌گردي با جذب گردشگر به تعداد زياد، ارتباط مستقيمي دارد.

محمدعلي اينانلو معتقد است: فعاليت اداره كل طبيعت‌گردي با جذب گردشگر به تعداد زياد، ارتباط مستقيمي دارد.

اين كارشناس و فعال طبيعت‌گردي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، بيان كرد: به واقع درباره‌ي تشكيلات طبيعت‌گردي نظر مثبتي دارم و اين موضوع را هم در برنامه‌ي تلويزيوني اعلام كرده‌ام، چون زماني كه اين اداره زيرمجموعه‌ي چند سازمان بود، دقيقا مشخص نبود ما به‌عنوان فعالان حوزه‌ي طبيعت‌گردي با چه كسي طرف هستيم و مسؤول مستقيم اين بخش كيست و چه كسي بايد جوابگو باشد، حالا دست كم مي‌دانيم با آقاي فياضي در اداره كل طبيعت‌گردي طرف هستيم.

او با بيان اين‌كه اكنون جايگاه طبيعت‌گردي ارتقا يافته است، گفت: هميشه به‌عنوان يك عضو رسانه و فعال گردشگري و حتا گردشگر به مسؤولان انتقاد مي‌كردم كه جايگاه طبيعت‌گردي در كشور ما كم‌رنگ است و مسؤولان، گردشگري را بيشتر تاريخي و فرهنگي مي‌دانند؛‌ ولي حالا كه رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اين اداره را تشكيل داده است،‌ نشان مي‌دهد آن‌ها ديدگاه مثبتي به طبيعت‌گردي دارند.

وي با اظهار اميدواري از اين‌كه جايگاه طبيعت‌گردي ارزش اصلي خود را به‌دست آورد،‌ ادامه داد: معتقدم حالا براي ابراز نظر درباره‌ي فعاليت‌هاي اين اداره خيلي زود است، چون بايد يك مدتي كار كند تا نتايج را بررسي كنيم؛ اما با توجه به اقدامات اين اداره كه از نزديك در جريان آن هستم، از جمله برگزاري جشنواره‌ها و اهميت دادن به جوامع محلي، اقدامات و برنامه‌هاي آن را مثبت ارزيابي مي‌كنم.

اين فعال حوزه‌ي طبيعت‌گردي با اشاره به رويكرد جديد اداره كل طبيعت‌گردي به جوامع محلي، اظهار كرد: اصولا در گردشگري تا وقتي جوامع محلي همراه نباشند، نمي‌توان هيچ كار درستي را انجام داد و اين جوامع هم وقتي همراه مي‌شوند كه بدانند منتفع مي‌شوند.

او در ادامه به جشنواره‌ي «اكوتوريسم و كوهستان» كه هفته‌ي پيش در روستاي اورامانات كردستان برگزار شد، اشاره و بيان كرد: اداره‌ كل طبيعت‌گردي در نقطه‌اي دورافتاده مانند اورامانات كه تا چند سال پيش مردم اسم آن را نشنيده بودند‌، اين جشنواره را برگزار مي‌كند تا به جامعه‌ي محلي اين روستا نشان دهد كه اگر در آينده، خانه‌هاي خود را مرتب و تجهيز كنند مي‌توانند از حضور گردشگران منتفع شوند.

اينانلو ادامه داد: در جلسه‌اي با حضور رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، معاون گردشگري و مدير اداره كل طبيعت‌گردي، به‌عنوان كارشناس اين حوزه تأكيد كردم كه بايد براي طبيعت‌گردي ارزش بيشتري قائل شوند و گردشگري روستايي و عشايري را بيشتر ارزش‌گذاري كنند كه رييس سازمان ابراز علاقه و تأكيد كرد كه به اين موضوع اهميت مي‌دهد.

او درباره‌ي مسؤوليتي كه به اين اداره براي جذب دو ميليون طبيعت‌گرد به كشور واگذار شده است، گفت: درباره ي دو موضوع مايل نيستم اظهار نظر كنم، يكي ارزش‌گذاري درباره‌ي آنچه كميته‌ي ملي طبيعت‌گردي انجام داده است، ضمن احترام گذاشتن به كوشش مسؤولان وقت اين كميته و ديگري‌، ارتباط اين اداره‌ي تازه‌تأسيس با جذب دو ميليون طبيعت‌گرد خارجي؛ برخلاف برخي كارشناسان كه نظر داده‌اند برنامه‌هاي اين اداره ربطي به جذب دو ميليون گردشگر ندارد.

اين فعال طبيعت‌گردي با تأكيد بر اين‌كه به عدد دو ميليون طبيعت‌گرد تعيين‌شده كاري ندارد و درباره‌ي آن اظهار نظر نمي‌كند، افزود: اميدوارم اين اداره در جذب اين تعداد گردشگر موفق شود؛‌ اما همين كارهايي كه اداره براي برقراري تعامل با جوامع محلي آغاز كرده است، ربط مستقيمي با جذب گردشگر دارد و حتما در تعداد ورودي‌ها دخيل خواهد بود.

او در اين‌باره به بيان مثالي پرداخت و گفت: در روستاي «بوانات» استان فارس، يك جوان روستايي به نام «عباس برزگر» به‌خاطر هوش و لياقتي كه به خرج داده و اتفاقا اداره‌ي ميراث فرهنگي و گردشگري آن منطقه نيز به آن اهميت داده، حالا بهانه‌ي جذب گردشگر شده است. «مازيار آل‌داوود» در روستاي گرمه نيز نمونه‌ي موفق براي جذب گردشگر روستايي و عشايري است. زوج جواني كه در پارك ملي گلستان خانه‌اي را براي گردشگران آماده كرده‌اند نيز مثال ديگري براي اين موضوع است. اكنون وظيفه‌ي اداره كل طبيعت‌گردي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است كه براي چنين افرادي تبليغ كند و به كار آن‌ها بها دهد.

اينانلو اظهار كرد: در آن جلسه با رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري تأكيد كردم كه وظيفه‌ي كلي تبليغات گردشگري برعهده‌ي دولت است و بايد به‌صورت كلان اين كار را انجام دهد تا بخش خصوصي به اين حوزه وارد شود.

وي افزود: اين نمونه‌ها براي روستاي اورامانات هم مي‌توانند الگو باشند و حتا به برخي عشاير مثل اين روستاها مي‌توان كمك كرد تا گردشگراني را جذب كنند، مثلا پيشنهاد كردم با دادن آموزش و وام به برخي خانواده‌هاي عشاير مثل شاهسون‌ها كه در پاي قله‌ي سبلان زندگي مي‌كنند گردشگري عشاير رونق گيرد. در ديگر اقوام نيز مانند قشقايي‌ها و بختياري‌ها اين تجربه را مي‌توان تكرار كرد.

اين كارشناس حوزه‌ي گردشگري در ادامه با اشاره به موقعيت ايران در منطقه، بيان كرد: كشور ما همسايه‌ي بزرگ‌ترين توليدكننده‌ي مواد مخدر است و اگر بپذيريم بي‌كاري، ام‌الفساد است اين همسايگي، ما را در خطر قرار مي‌دهد و بايد اشتغال ايجاد كنيم و چون حوزه‌ي كاري ما گردشگري است بايد تلاش كنيم از اين طريق اشتغال ايجاد كنيم.

وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد آقاي موسوي ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور ـ با اين موضوع موافق است. براي همين قرار شد با اجراي طرح‌هاي تبليغاتي، اطلاع‌رساني و اجرايي براي جوانان، اين كار را انجام دهيم.

او كه اجراي بخشي از برنامه‌ي تلويزيوني «طلوع» با رويكرد گردشگري و محيط زيست را برعهده دارد، گفت: چند وقتي است در اين برنامه درباره‌ي ايران زيبا صحبت مي‌كنيم؛‌ اما چطور مي‌شود آن را به مكانيزم توليد كار و اقتصاد تبديل كرد و جوانان جوامع محلي چطور مي‌توانند از آن بهره‌برداري كنند؟ براي پيدا كردن راه حل لازم است دولتي‌ها پيشنهادهايي بدهند كه چطور بايد اين كارها را انجام داد.

وي اظهار كرد: تا كنون تحت تأثير اين حرف‌ها، استاندار خراسان شمالي براي اشتغال‌زايي از طريق گردشگري به ما اعلام آمادگي كرده است. بنابراين به جاي انتقاد كردن بايد جلوي كارهاي ناپخته و غيرحرفه‌يي را بگيريم تا آدم‌هاي حرفه‌يي وارد شوند و به آن‌هايي كه مي‌خواهند كار كنند،‌ كمك كنيم.

اينانلو اضافه كرد: اكنون مسؤولان اداره كل طبيعت‌گردي در زيرمجموعه‌ي سازمان مي‌خواهند روي اين موضوع كار كنند. در اين شرايط بايد به آن‌ها كمك كنيم، اگر بنا باشد از حالا نظرات منفي بدهيم و كل نظام اين اداره را زير سؤال ببريم، كاري نمي‌توان انجام داد.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۵۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91031006730
  • خبرنگار : 71021