/دادگاه رسيدگي به پرونده اختلاس از شركت بيمه ايران/3

"د.ف" با پذيرفتن اختلاس 1/5 ميليارد توماني: گناهكار پشيمان را نبخشيدن، گناه است

آخرين دفاعيات از دو متهم ديگر پرونده اختلاس شركت بيمه ايران گرفته شد.

آخرين دفاعيات از دو متهم ديگر پرونده اختلاس شركت بيمه ايران گرفته شد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ادامه پنجمين جلسه رسيدگي به پرونده اختلاس شركت بيمه ايران در شعبه 76 دادگاه كيفري استان تهران، قاضي مديرخراساني با احضار "م. ح" به جايگاه، اتهام مشاركت در اختلاس توام با جعل از شركت بيمه ايران به مبلغ 74 ميليارد و 958 ميليون و 750 هزار و 140 ريال و همچنين اختلاس اوليه به مبلغ 2 ميليارد و 500 ميليون ريال را به او تفهيم كرد و از اين متهم خواست تا آخرين دفاعيات خود را در برابر اين اتهامات ارائه دهد.

"م.ح" نيز گفت: در بحث شعبه فاطمي، من نه با "ك" و نه با "ف" ارتباطي نداشتم. چهار فقره چكي را كه آقاي "الف" مطرح كرد هم كاملا درست و در ارتباط با تعميرگاه بوده است ولي اينكه نماينده دادستان تهران گفت ما شماره شهرباني خودرو‌ها در صدور چك‌ها را نادرست اعلام مي‌كرديم، چنين چيزي درست نيست.

وي ادامه داد: اگر از راهور استعلام شده و ديده‌اند شماره جعلي است يا اگر افسر راهنمايي متوجه نشده و كروكي صادر كرده است به من چه ربطي دارد؟ اين دليل محكوميت من نمي‌شود.

اين متهم گفت: در مورد دو ميليارد تومان شعبه فاطمي من يك تخلف هم نداشتم و نمي‌پذيرم. من با "الف" هيچ تخلفي نداشته‌ايم و چك تعميرگاه متعلق به خودش بوده است.

وي اظهار كرد: در مورد شعبه كرج من گفته‌ام كه اختلاس را مي‌پذيرم ولي هم از روزنامه‌ها گله دارم كه مطالب را گزينشي منعكس مي‌كنند و هم از نماينده دادستان. من 7 ميليارد مطرح شده در كيفرخواست را نمي‌پذيرم. من 1/5 ميليارد را قبول دارم آن هم مشروط به اينكه اصل چك و كپي به رويت من يا وكيلم برسانيد.

قاضي مديرخراساني از متهم پرسيد: اصلا شما اختلاس كرده‌ايد يا خير؟

متهم پاسخ داد: بله، من صداقت دارم.

قاضي مديرخراساني گفت: شما مي‌پذيريد در زماني كه در كرج بوديد 1/5 ميليارد تومان شخصا منتفع شده‌ايد.

متهم گفت: بله اين را مي‌پذيرم ولي كساني كه براي من چك نقد كرده‌اند از موضوع اطلاع نداشتند. من «فردين‌بازي» در نياوردم و واقعيت را گفتم كه آنها از موضوع بي‌اطلاع بودند.

وي افزود: يكي از دلايل نپذيرفتن كيفرخواست اين است كه ارقام آن غيرواقعي است. براي 7 ميليارد تومان بايد چك صادر شده باشد. نماينده دادستان مي‌گويد حرف‌هاي با سال 89 فرق كرده است در حالي كه اصلا اينطور نيست.

"م.ح" اظهار كرد: من يك پرونده تخلف 8 ميلياردي در شعبه كرج را كشف كردم كه نگذاشتند رسانه‌اي شود و آن پرونده تبديل به 200 ميليون تومان شد و فكر مي‌كنم متهمان آن الان در زندان هستند. قرار بود 10 درصد مبلغ را به عنوان حق كشف به من بدهند ولي 500 هزار تومان اضافه كار دادند. انگيزه من را از بين بردند، وگرنه من ذاتا آدم متخلفي نبودم.

اين متهم خطاب به رييس دادگاه گفت: من از شما درخواست بررسي كارشناس مرضي‌الطرفين را دارم. شايد هفت ميليارد تومان براي شما مبلغ زيادي به نظر برسد اما اين مبلغ در بيمه ايران رقم قابل توجهي نيست. من چون با "الف" رفيق بودم بايد كتك رفاقت با او را بخورم، وگرنه من چه ربطي به "الف" و استانداري و مقامات دارم؟ من تخلف كرده‌‌ام و فكر مي‌كنم تمام آن را هم پس داده‌‌‌ام.

اين متهم در پايان صحبت‌هاي خود گفت: استدعايم اين است كه اين محاكمه، محاكمه‌اي نباشد كه ما را قرباني كنند، بلكه محاكمه‌اي با رافت اسلامي باشد. من از اول تناقض‌گويي نداشتم و درخواستم اين است از حفاظت اطلاعات استعلام كنيد تا ببينيد من يك كلمه دروغ نگفته‌ام.

به گزارش ايسنا، در ادامه قاضي مديرخراساني يكي ديگر از متهمان اين پرونده با هويت "د.ف" را به جايگاه احضار كرد و تهام مشاركت در اختلاس توام با جعل با تشكيل شبكه چند نفري از شركت بيمه ايران شعبه كرج به مبلغ 74 ميليارد و 958 ميليون و 750 هزار و 140 ريال و اختلاس اوليه به مبلغ پنج ميليارد ريال از شعبه فاطمي را به او تفهيم كرد.

اين متهم در دفاع از خود گفت: از اين مبلغ حدود 626 ميليون حاله است. آيا حواله هم به گردن من است؟ حواله مربوط به خسارت است. من كه نيازي به حواله نداشتم. من فقط كارم صدور چك بوده است و واحد صدور چك هيچ نقشي در خسارت ندارد.

وي گفت: حدود 300 ميليون تومان از مابه‌التفاوت در رابطه با بحث فيش‌هاست و خواهشم اين است كه كارشناسان اين مساله را بررسي كنند، 70 درصد چك‌ها هم مربوط به زماني است كه من در شعبه فاطمي نبودم.

قاضي مديرخراساني پرسيد: شما از چه زماني در آنجا بوديد؟

متهم پاسخ داد: از سال 80 تا 84/9/25.

متهم گفت: در اين كيفرخواست 500 ميليون تومان به گردن من انداخته‌ايد.

قاضي مديرخراساني پرسيد: شما چقدر از مبالغ را قبول داريد.

متهم گفت: كلا در شعبه فاطمي 40 تا 45 ميليون تومان به من رسيده است اما بعضي از چك‌ها مربوط به سال 85 است كه من اصلا در آنجا نبودم.

اين متهم اظهار كرد: در بحث كرج هم اين مبلغ را نمي‌پذيرم زيرا يك مبلغ تصنعي است.

قاضي مديرخراساني پرسيد: شما چه مبلغي را در شعبه كرج مي‌پذيريد؟

متهم پاسخ داد: 1/5 ميليارد تومان.

"د.ف" اظهار كرد: اينكه من در جلسات قبلي كساني كه از من چك گرفته بودند تا نقد كنند را بيچاره خواندم از سر توهين نبود بلكه به اين خاطر بود كه آنها گرفتار حماقت من شدند. ما نمي‌خواستيم از دور و بري‌هايمان سوء استفاده كنيم و اصلا به فكر من نمي‌رسيد كه آنها هم گرفتار خواهند شد وگرنه از نزديكانم استفاده نمي‌كردم.

"د.ف" اظهار كرد: اين صحبت كه ما با برنامه‌ريزي براي اختلاس به كرج رفته‌ايم، واقعا درست. آمار در شعبه كرج مشخص است كه در سال‌هاي قبل از ما رشد منفي وجود داشته ولي در سال‌هاي حضور ما دزدان، سود بيمه ايران شعبه كرج به 12 ميليارد رسيد.

قاضي مديرخراساني گفت: در اين مدت حق بيمه رشد داشته است.

متهم پاسخ داد: رشد حق بيمه در كرج كمتر از جاهاي ديگر بوده است. شما مي‌توانيد اين موضوع را استعلام كنيد.

اين متهم افزود: متاسفانه ما گرفتار آدمي مثل "الف" شديم و من اشتباه كردم چون اصلا در سايز ارقامي نجومي نبودم.

وي گفت: آقاي "و" هم با ما در ارتباط بود ولي نه به من وفا كرد، نه به خودش و نه به سازمان بازرسي كل كشور. قاضي مديرخراساني پرسيد: چقدر به آقاي "و" داديد؟

متهم گفت: آقاي "و" 100 ميليون تومان از من گرفت و خود من را هم دور زد. آقاي "و" همه كارهايي كه خودش انجام مي‌داده را گردن من مي‌اندازد. الان همه كساني كه از افراد ديگر چك مي‌گرفتند مي‌گويند با "ف" ارتباط داشتيم در حالي كه من اصلا نيازي به اين افراد نداشتم.

وي گفت: كساني كه از من چك گرفته‌اند تا آنها را نقد كنند واقعا هيچ كدام نقشي نداشتند و اگر حرفي هم زده‌اند در جريان بازجويي ترسيده‌اند. چون گيرنده‌هاي چك توان كلامي نداشتند اگر مثلا به آنها گفته‌اند شما پانزده چك گرفته‌ايد آنها پيش خود گفته‌اند ما كه قرار نيست اين را بدهيم پس قبول مي‌كنيم.

اين متهم اظهار كرد: ضرورت به توضيح ندارد كه پرونده داراي دو جنبه مالي و كيفر جرايم انتسابي است كه مطمئنا قضات عالي مقام با عنايت به جواني، خامي و عدم تجربه و وسوسه‌هاي شيطاني عنايت لازم را به وضعيت من مبذول مي‌فرمايند و با عنايت به سه فرزند خردسالي كه دارم و در نظر گرفتن رافت اسلامي، اين اجازه را به من خواهند داد تا به جامعه باز گردم و به گفته امير مومنان، گناهكار پشيمان را نبخشيدن گناه است.

"د.ف" در صحبت‌هاي پاياني خود گفت: به خدا قسم ما شبكه نبوديم. ما اصلا اين كاره نبوديم. مبلغ ما در اين سايز نبود و اي كاش دادگاه ما با چهار پنج نفر برگزار مي‌شد چون از روز اول ما گفتيم كه اين كار را كرده‌ايم و ديگر نياز بود شلوغ كنيد و چهل و پنجاه را در اينجا بياوريد.

وي گفت: ما هيچ ربطي به استانداري نداريم بلكه ما يك مشت آدم گرفتار بوديم و اينكه در آن طرف اتفاقاتي افتاده است به ما ارتباطي ندارد لذا خواهشم اين است كه مساعدت كنيد.

ادامه دارد...

  • چهارشنبه/ ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91031006714
  • خبرنگار : 71356