اداره كل طبيعت‌گردي نامزد بعدي براي پيگيري ثبت جهاني گنبدهاي نمكي ايران

اداره كل طبيعت‌گردي براي ثبت گنبدهاي نمكي منحصربه‌فرد ايران در يونسكو اعلام آمادگي كرد.

اداره كل طبيعت‌گردي براي ثبت گنبدهاي نمكي منحصربه‌فرد ايران در يونسكو اعلام آمادگي كرد.

محمدعلي فياضي ـ مدير اداره كل طبيعت‌گردي ـ با اعلام اين مطلب به خبرنگار سرويس گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: با توجه به اين‌كه ثبت جهاني ميراث طبيعي در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري است، اداره كل طبيعت‌گردي براي پيگيري ثبت گنبدهاي نمكي ايران در فهرست آثار طبيعي يونسكو اعلام آمادگي مي‌كند و اقدامات لازم را نيز انجام خواهد داد.

كمتر از يك‌ماه پيش همايش بين‌المللي «شناخت و حفاظت از گنبدهای نمکی ایران» توسط انجمن غارنوردان و غارشناسان ايران با همكاري دانشگاه شيراز در جزيره‌ي قشم و شهر فيروزآباد فارس برگزار شد و تعدادي از كارست‌شناسان و محققان گنبدها و غارهاي نمكي جهان در آن حضور داشتند. آن‌ها پس از ديدن گنبدهاي نمكي قشم، هرمز و فيروزآباد فارس به حاضران ايراني در آن همايش توصيه و تأكيد كردند كه براي ثبت جهاني اين گنبدهاي نمكي بي‌نظير در يونسكو اقدام كنند.

براساس گفته‌ي اين كارشناسان، تا كنون هيچ گنبد نمكي‌اي در جهان در فهرست يونسكو ثبت نشده است و ايران مي‌تواند با در نظر گرفتن شاخص‌هايي، تعدادي از اين گنبدهاي نمكي را براي ثبت به يونسكو معرفي كند.

تا كنون تعدادي از اساتيد زمين‌شناسي دانشگاه شيراز و همچنين جمعي از اساتيد خارجي همراه پروفسور ويليامز ـ مشاور يونسكو ـ براي جمع‌آوري اطلاعات و انجام بررسي‌هاي لازم به‌منظور ثبت اين گنبدها اعلام آمادگي كرده‌اند. سازمان زمين‌شناسي كشور نيز براي پيگيري اقدامات رسمي اعلام آمادگي كرده است.

اساتيد دانشگاه شيراز كه روي تعدادي از گنبدهاي نمكي جنوب كشور بررسي‌هايي را انجام داده‌اند، پيش‌بيني مي‌كنند، گنبدهاي نمكي «كنارسياه» فيروزآباد، «جاشك» بوشهر، هرمز و «نمكدان» در قشم، قابليت ثبت جهاني شدن را داشته باشند.

انتهاي پيام

  • سه‌شنبه/ ۹ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 91030905895
  • خبرنگار : 71021