/دوازدهمين جلسه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي/2

مديرعامل فولاد: قرباني حاميان «مه‌آفريد» شديم / «مه‌آفريد» ال‌سي‌آفرين بود، نه كارآفرين

در ابتداي نوبت صبح دوازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، قاضي سراج رسميت دادگاه را به حكم ويژه آيت‌الله آملي لاريجاني اعلام كرد و از نماينده دادستان خواست تا به قرائت كيفرخواست صادره عليه «ط.ن» ـ مديرعامل شركت خدمات عمومي فولاد ايران ـ بپردازد.

در ابتداي نوبت صبح دوازدهمين جلسه دادگاه رسيدگي به پرونده فساد بزرگ مالي، قاضي سراج رسميت دادگاه را به حكم ويژه آيت‌الله آملي لاريجاني اعلام كرد و از نماينده دادستان خواست تا به قرائت كيفرخواست صادره عليه «ط.ن» ـ مديرعامل شركت خدمات عمومي فولاد ايران ـ بپردازد.

به گزارش خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نجفي ـ نماينده دادستان تهران ـ گفت: «ط.ن» متهم است به تحصيل مال از طريق نامشروع به مبلغ 80 ميليارد ريال، پولشويي عوايد حاصل از جرم به همين مبلغ و صرف آن در هزينه‌هاي خيريه به قصد كتمان منشاء تحصيل مال نامشروع.

در ادامه قاضي سراج ضمن تفهيم اتهام به متهم از او پرسيد كه آيا كيفرخواست صادر شده را قبول دارد يا خير كه متهم پاسخ داد: خير.

قاضي سراج از او خواست كه از خود دفاع كند.

متهم اظهار كرد: من قبلا اين مسائل را توضيح داده‌ام. از بابت ال‌سي‌ها موضوع اين‌گونه نبود و من از سال 88 با گروه ملي آشنا شدم.

قاضي سراج پرسيد: آيا مبلغ 8 ميليارد ريال را قبول داريد؟

متهم پاسخ داد: هفت ميليارد و 200 ميليون ريال را قبول دارم.

«ط.ن» ادامه داد: از آن سال قرار شد به مه‌آفريد شمش بدهيم و كار مشترك ما حدود دو سال طول كشيد و ما به او 200 ميليارد شمش داديم. شما نحوه پرداخت سودها را كه در پاركينگ صورت مي‌گرفت مشكوك مي‌دانيد اما از نظر ما اين مساله مشكوك نبود. ما با هم توافق كرده بوديم كه در پار كينگ پول‌ها را به صورت نقد دريافت كنيم و برايمان مكانش خيلي مهم نبود. همچنين آن طور كه شما مي‌گوييد خيلي پيچيده نيست.

قاضي سراج پرسيد: معمولا پول‌ها را به حساب مي‌ريزند اما شما اين كار را نكرديد. دليلش چه بود؟

متهم پاسخ داد: به دليل اينكه من پول‌ها را نقد مي‌خواستم. از هفت ميليارد و 200 ميليون ريال، سه ميليارد و 500 ميليون ريال به شركت برگشته است و مجموع اين پول‌ها از طريق همان جايي كه من عضو هيات مديره‌اش بودم به حساب دادسرا واريز شد.

«ط.ن» تصريح كرد: در واقع اين دو پرونده من يك پرونده است و دو سالي كه با مه‌آفريد كار كردم 500 ميليارد تومان تجارت داشته‌ام.

قاضي سراج پرسيد: آيا ملاقات حضوري با آقاي اميرخسروي را قبول داريد؟

متهم پاسخ داد: بله.

قاضي پرسيد: در واقع بايد اسم خيريه را عوض كرد زيرا همه به قصد كار خير مبالغي را دريافت كرده‌اند.

متهم پاسخ داد: اما ما واقعا براي خيريه پول را دريافت كرده‌ايم. سال 88 مه‌آفريد با دوستانش براي خريد شمش به ما مراجعه كرد. در مرحله اول 25 تا 30 هزار تن شمش در اختيار وي قرار داديم و سعي كرديم با كارخانه‌هاي بزرگ كار كنيم و به دليل اينكه گروه ملي كارخانه معتبري است شك نمي‌كرديم كه اين مسائل به وجود بيايد.

وي ادامه داد: كل كارخانه فولاد يك ميليارد و 500 ميليون تومان ارزش اسمي دارد ولي مه‌آفريد اميرخسروي سه هزار ميليارد تومان از آن بهره‌برداري مي‌كند؛ بنابراين اين يك پوشش براي كارهاي اميرخسروي بوده و در واقع كارهاي او ال‌سي‌آفريني بوده نه كارآفريني. وي 200 خانواده را درگير اين پرونده كرده است.

«ط.ن» خاطرنشان كرد: از ايشان خواستم كه كساني را كه پشت پرده هستند معرفي كند و اين قدر سكوت اختيار نكند.

وي ادامه داد: در آن زمان ال‌سي‌ها فرم خاصي نداشت و خودشان چاپ مي‌كردند و مسئولان گروه ملي به امضا مي‌رساندند و از همين طريق سه هزار ميليارد تومان از اموال بيت‌المال را خارج كردند. من اگر از ابتدا مي‌دانستم هيچ‌گاه اين كار را انجام نمي‌دادم. من در حال حاضر در محضر دادگاه نمي‌توانم دروغ بگويم. من اطلاعي از صوري بودن اين موضوعات نداشتم و به گروه ملي اعتماد كردم.

اين متهم گفت: كارآفريني در كار نبوده و بيشتر ال‌سي‌آفريني بوده است. در واقع وكيل آقاي اميرخسروي از باطل دفاع مي‌كند و من از حق دفاع مي‌كنم.

اين متهم با عصبانيت فرياد زد: سه هزار ميليارد تومان پول از بيت‌المال خارج شده و وكيل اميرخسروي به راحتي از باطل دفاع مي‌كند.

قاضي سراج گفت: خود را كنترل كنيد.

متهم ادامه داد: برادر ايشان از كشور فرار كرده است.

قاضي گفت: ان‌شاالله كه بر مي‌گردد.

متهم افزود: اگر مي‌خواست برگردد دليلي براي فرار كردنش نبود.

وي در حالي كه مقداري آرام شده بود، ادامه داد: كسي كه همسو با ضد انقلاب‌هاست و عليه انقلاب حرف مي‌زند كسي است كه مدعي كارآفريني، توليد و دفاع از انقلاب است. آقاي «ب» ديروز به من مي‌گفتند كه چرا عليه مه‌آفريد حرفي را زده‌ايد؟ من گفتم كه از حق دفاع مي‌كنم و ناراحتي ايشان براي من اهميتي ندارد زيرا من 290 ميليارد تومان طلبكار هستم.

اين متهم خاطرنشان كرد: اين شخص يكي از مهره‌ها هستند و پشت اين ماجرا كسان ديگري قرار دارند. مگر مي‌شود يك جوان 35 ساله بتواند اين همه امتياز ويژه داشته باشد؟ اين تنها به دليل اعتمادي است كه برخي آقايان به وجود آورده‌اند. يك فرد بدون پشتوانه مگر مي‌تواند اين كار را انجام دهد؟ بنابراين راس اين هرم كسان ديگري هستند و مه‌آفريد فقط يك مهره است.

وي گفت:‌ به دليل حمايت‌هايي كه از ايشان شده من به وي اعتماد كردم و اين اتفاق متاسفانه براي من افتاد. من نيز يك فردي در اين جامعه هستم كه سه هزار ميليارد تومان از سرمايه مملكتم رفته است و قطعا اين مبلغ در دلار و كارهاي روزمره مردم تاثير داشته و با وجود همه اين موضوعات مه‌آفريد اميرخسروي مي‌گويد كه بي‌گناه است.

متهم خاطرنشان كرد: رانت‌هايي كه مه‌آفريد مخفي كرده و در اختيار وي بوده تاثير مستقيمي بر زندگي مردم دارد و قطعا خود به تنهايي نمي‌توانسته اين كار را انجام دهد.

وي در پايان گفت: ما قرباني كساني هستيم كه از مه‌آفريد حمايت كرده‌اند اما ايشان حتي حاضر نيست از كسي عذرخواهي كند.

ادامه دارد...

  • یکشنبه/ ۷ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 91030704232
  • خبرنگار : 71411