هر گوشه‌اي از ميدان نفتي آزادگان ساز خودش را مي‌زند

پيشنهاد يك كارشناس: دعوت از كارشناسان داخلي و خارجي براي تهيه طرح توسعه آزادگان

يك كارشناس با بيان اين‌كه هر گوشه‌اي از ميدان نفتي آزادگان ساز خودش را مي‌زند، توسعه نيافتن اين ميدان عظيم نفتي را به دلايل پيچيدگي‌هاي فني آن دانست و پيشنهاد كرد: بهتر است طي فراخواني از تمام متخصصان داخلي و حتي خارجي براي تهيه طرح جامع توسعه اين ميدان دعوت شود.

يك كارشناس با بيان اين‌كه هر گوشه‌اي از ميدان نفتي آزادگان ساز خودش را مي‌زند، توسعه نيافتن اين ميدان عظيم نفتي را به دلايل پيچيدگي‌هاي فني آن دانست و پيشنهاد كرد: بهتر است طي فراخواني از تمام متخصصان داخلي و حتي خارجي براي تهيه طرح جامع توسعه اين ميدان دعوت شود.

يك كارشناس آشنا به مسائل ميدان مشترك آزادگان در گفت‌وگو با خبرنگار انرژي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌كه توليد 50 هزار بشكه توليدي از ميدان آزادگان توسط نيروهاي متخصص داخلي انجام شده است، گفت: البته برداشت كنوني از آزادگان مربوط به مخازني است كه داراي نفت سبك هستند.

او در مورد اين ‌كه آيا توسعه‌ ميدان آزادگان به اسم چيني‌هاست و در واقع ايراني‌ها توسعه‌ آن را انجام مي‌دهند نيز را رد كرد و توضيح داد: يكي‌ديگر از دلايل حضور چيني‌ها در توسعه‌ اين ميدان منابع مالي آنها بوده است.

وي با اشاره به اينكه نفت استخراج شده از آزادگان توسط ايراني‌ها نفت سبك بوده كه بدون نياز به تكنولوژي پيچيده‌اي قابليت استخراج دارد، گفت: اين درحالي است كه بيشتر ذخاير نفتي ميدان مشترك آزادگان نفت سنگين است و براي برداشت اين نوع نفت نيازمند تكنولوژي‌هاي جديد و پيچيده‌اي هستيم.

اين كارشناس در پاسخ به اين سوال كه آيا متخصصان ايراني توانايي توسعه‌ اين ميدان مشترك را دارند يا نه؟ يادآور شد: در صورت تامين امكانات و تكنولوژي مورد نظر قطعا اين افراد نيز قادر به توسعه ميدان خواهند بود.

وي دليل حضور چيني‌ها در توسعه‌ ميدان آزادگان را دستيابي به تكنولوژي‌ برداشت نفت سنگين عنوان كرد و توضيح داد: در واقع اگرچه چيني‌ها اين تكنولوژي را در اختيار ندارند، اما با توجه به محدوديت‌هاي كشور مي‌توانند اين تكنولوژي را به دست آورند.

** چيني‌ها هرچه يادگرفته‌اند از ايراني‌هاست

البته وي امضاي قرار‌داد توسعه ميدان آزادگان با چيني‌ها را مساله‌اي سياسي عنوان كرد و افزود: در واقع چيني‌ها تجربه‌ انجام توسعه‌ ميدان را ندارند و هرچه را كه از 20سال پيش تاكنون انجام داده‌اند از متخصصان ايراني ياد گرفته‌اند.

با وجود اين موضوع وي حضور چيني‌ها را با توجه به اين‌كه ايران هيچ‌گونه استراتژي مشخصي براي توسعه‌ اين ميدان مهم ندارد، مغتنم دانست.

اين كارشناس در پاسخ به اين سوال كه آيا تاكنون چيني‌ها توانسته‌اند طي پنج سال گذشته تكنولوژي مورد نظر براي برداشت نفت سنگين را به دست بياورند، اظهار بي‌اطلاعي كرد.

اين كارشناس هم‌چنين عنوان كرد كه در توسعه‌ ميدان بزرگي هم‌چون آزادگان نبايد عجول بود و بايد توقع عمومي را كاهش داد، چرا كه توسعه‌ اين ميدان بسيار پيچيده است به‌طوري كه هر گوشه‌اي از اين ميدان ساز خودش را مي‌زند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۶ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۲:۲۸
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 91030603675
  • خبرنگار :