آمانو در گزارش ايران تاكيد كرد:

ايران به توافق نهايي با آژانس درباره رويكرد ساختاري شتاب بخشد

يوكيا آمانو از ايران خواست به توافق نهايي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره يك رويكرد ساختاري شتاب بخشد و در عين حال گام‌هايي را در جهت اجراي كامل توافقنامه پادماني و ديگر تعهداتش بردارد.

يوكيا آمانو از ايران خواست به توافق نهايي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره يك رويكرد ساختاري شتاب بخشد و در عين حال گام‌هايي را در جهت اجراي كامل توافقنامه پادماني و ديگر تعهداتش بردارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) يوكيا آمانو، مدير كل آژانس بين المللي انرژي اتمي بار ديگر در گزارش فصلي خود درباره برنامه هسته‌يي ايران ـ كه روز گذشته منتشر شد ـ با تاكيد بر اين‌كه «آژانس به راستي‌آزمايي نبود انحراف در مواد هسته‌يي اعلام شده در تاسيسات هسته‌يي اعلام شده توسط ايران تحت توافقنامه پادماني اين كشور ادامه مي‌دهد» ادعا كرد كه چون «ايران همكاري لازم را از جمله از طريق اجرا نكردن پروتكل الحاقي ارائه نمي‌دهد، آژانس قادر نيست تضمين معتبري را درباره نبود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران ارايه كند و بنابراين به اين نتيجه برسد كه كليه مواد هسته‌يي در ايران در فعاليت‌هاي صلح‌آميز به كار مي‌رود.»

وي كه هفته گذشته پس از دو دور مذاكرات ايران و آژانس در وين راهي تهران شد و با علي اكبر صالحي، وزير امور خارجه، سعيد جليلي، دبير شوراي عالي امنيت ملي و فريدون عباسي، رييس سازمان انرژي اتمي ايران ديدار و مذاكره كرد در اين گزارش مي‌افزايد: در خصوص يك رويكرد ساختاري براي روشن ساختن مسائل مطرح شده در زمينه گزارش نوامبر 2011 مديركل پيشرفت حاصل شده است.

مديركل آژانس از ايران خواست تا «به توافق نهايي درباره اين رويكرد ساختاري همانطور كه با آقاي جليلي در تاريخ 21 مه 2012 در تهران توافق شد شتاب بخشد».

وي از ايران خواست تا «در سريع‌ترين زمان ممكن با آژانس درباره ماهيت اين مسائل از جمله از طريق ارائه دسترسي سريع به سايت پارچين وارد تعامل شوند.»

آمانو كه سفر خود به تهران را مثبت ارزيابي كرده بود و از امضاي خيلي سريع توافقي با تهران خبر داده بود در اين گزارش از ايران خواست مطابق با قطعنامه‌هاي شوراي حكام و شوراي امنيت « گام‌هايي را در جهت اجراي كامل توافقنامه پادماني و ديگر تعهداتش بردارد».

وي از جمله اين گام‌ها به «اجراي مفاد پروتكل الحاقي ، اجراي كد اصلاحيه‌ 3/1 ، بخش عمومي ترتيبات كلي توافقنامه پادمان، تعليق فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و تعليق فعاليت‌هاي مربوط به آب سنگين» اشاره كرد.

اين گزارش يك روز پس از پايان مذاكرات ايران و 1+5 در بغداد منتشر شد. دو طرف در نشست بغداد موافقت كردند كه گفت‌‌وگو‌ها را در مسكو ادامه دهند.

انتهاي پيام

  • شنبه/ ۶ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۲۰
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91030603363
  • خبرنگار :