/خبرنگار ايسنا از بغداد/

دیدار طولانی و جدی جلیلی و اشتون در پایان دور اول مذاکرات

مذاکرات دوجانبه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بغداد پس از یک ساعت پایان یافت.

مذاکرات دوجانبه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بغداد پس از یک ساعت پایان یافت.

به گزارش خبرنگار اعزامي انرژی هسته‌یی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بغداد، مذاکرات سعید جلیلی و کاترین اشتون که پس از پایان دور اول مذاکرات در محل داراضیافه بغداد برگزار شد در فضایی "جدی" برگزار و دو طرف به بررسی مسایل فی مابین پرداختند.

به گزارش ایسنا، رییس هیات ایرانی مذاکره کننده با 1+5 نیز در این دیدار جمع بندی‌اش را از بسته پیشنهادی طرف مقابل ارایه کرده است. در حالی که کاترین اشتون جمع بندی مشخص و واضحی از بسته پیشنهادی ایران از سوی 1+5 نداشته است و این مساله به مذاکرات روز پنجشنبه موکول شده است.

ایران روز چهارشنبه بسته‌ای از پیشنهادات را به طور شفاهی در مذاکرات با 1+5 ارایه کرد که شامل پنج محور هسته‌یی و غیرهسته‌یی است.

از سویی 1+5 برای ایران پیشنهادهایی "جدید" ارایه دادند.

ایران بسته پیشنهادی‌اش را جامع و متوازن عنوان کرد؛ در حالی که بسته پیشنهادی 1+5 را جزیی‌نگر و نامتوازن خواند.

در مذاکرات امروز در بغداد دو طرف بر سر بسته پیشنهادی ایران بحث کردند، اما طرف مقابل سوالات و ابهاماتی را مطرح کرد و گفت‌وگوها خارج از مذاکرات رسمی میان هر یک از طرف ‌ها و دو طرف دنبال شد.

مذاکرات ایران و 1+5 قرار است صبح روز پنجشنبه از سر گرفته شود.

سوم خرداد، بغداد، مذاكرات 1+5 و ايران

به گزارش ايسنا، سوم خرداد براي ايرانيان و كساني كه شاهد بودند ايرانيان چگونه خرمشهر را با ياد خدا آزاد كردند يك روز نمادين است. ايرانيان هر ساله اين روز را به خود و جهانيان يادآور مي‌شوند.

اكنون بغداد كه زماني براي ايرانيان متجاوز بود به پيشنهاد خود تهران ميزبان مذاكرات ايران و 1+5 است. اين پيشنهاد ايراني از آن سو انجام شده كه به 1+5 يادآور شود كه دولتي كه زماني ديكتاتور بود اكنون تغيير كرده و روابط خوبي با ايران در پيش گرفته و ايرانيان نيز كه هماره به بخشندگي و صلح‌طلبي در جهان شناخته مي‌شوند، بغداد را انتخاب مي‌كنند و در راستاي رشد و پيشرفت آن در عرصه بين‌المللي حركت مي‌كنند. ايران تجاوز هشت ساله رژيم بغداد را با سربلندي به پايان رساند و امروز در سالروز تاريخي سوم خرداد پايتخت كشور عراق نيز براي دفاع از حقوق ملت به مذاكره پرداخته است.

كشورهاي عضو 1+5 نيز مي‌توانند با درس گرفتن از تجارب شكست خورده گذشته خود در قبال ايران و كنار گذاشتن اين رويكرد، رفتاري متفاوت را در پيش گيرند و با كمك ايران اعتبار از دست رفته خود را در عرصه بين‌المللي و افكار عمومي جهان باز يابند.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۴ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۱:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91030402576
  • خبرنگار : 71049