گل: تنها راه حل موضوع هسته‌يي ايران ديپلماسي است

رييس جمهور تركيه با تاكيد بر اينكه به كارگيري هر گونه عمليات نظامي عليه ايران امكان ناپذير است، گفت: به غير از ديپلماسي و راه‌هاي تسهيل كننده مذاكرات ميان ايران و غرب راه ديگري درباره موضوع هسته‌يي ايران وجود ندارد.

رييس جمهور تركيه با تاكيد بر اينكه به كارگيري هر گونه عمليات نظامي عليه ايران امكان ناپذير است، گفت: به غير از ديپلماسي و راه‌هاي تسهيل كننده مذاكرات ميان ايران و غرب راه ديگري درباره موضوع هسته‌يي ايران وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) به نقل از خبرگزاري سي ان ان ترك، عبدالله گل، رييس جمهور تركيه درباره موضوع هسته‌يي ايران گفت: ما از دستيابي كشورها به انرژي صلح آميز هسته‌يي حمايت مي‌كنيم، اما ايران بايد با سياست شفاف عمل كند و هرگونه ابهام درباره نظامي بودن برنامه هسته‌يي ايران را برطرف كند. يكي عناصر كليدي در اين باره اعتماد سازي دو طرفه است و بايد يك راه ديپلماسي براي حل ابهامات ايجاد شود.

گل ادامه داد: تركيه براي ادامه گفت‌وگو ميان ايران و غرب با تمام قوا تلاش مي‌كند. در همين راستا در سال 2010 بيانيه تهران با حضور تركيه و برزيل صادر شد. و اين بيانيه يك اقدام خوب در جهت اعتماد سازي بود و اتفاق ناخوشايندي بود كه اين بيانيه مورد توجه غرب قرار نگرفت.

وي افزود: ما بر اين باوريم كه به غير از ديپلماسي و راههاي تسهيل كننده مذاكرات ميان ايران و غرب راه ديگري درباره موضوع هسته‌يي ايران وجود ندارد. و به كارگيري هر گونه عمليات نظامي در اين باره امكان ناپذير است، زيرا به كارگيري اين گونه اقدامات باعث بزرگتر شدن بحرانها مي‌شود. بر همين اساس تركيه ميزباني مذاكرات استانبول 2 را بر عهده گرفت .

سوم خرداد، بغداد، مذاكرات 1+5 و ايران

به گزارش ايسنا، سوم خرداد براي ايرانيان و كساني كه شاهد بودند ايرانيان چگونه خرمشهر را با ياد خدا آزاد كردند يك روز نمادين است. ايرانيان هر ساله اين روز را به خود و جهانيان يادآور مي‌شوند.

اكنون بغداد كه زماني براي ايرانيان متجاوز بود به پيشنهاد خود تهران ميزبان مذاكرات ايران و 1+5 است. اين پيشنهاد ايراني از آن سو انجام شده كه به 1+5 يادآور شود كه دولتي كه زماني ديكتاتور بود اكنون تغيير كرده و روابط خوبي با ايران در پيش گرفته و ايرانيان نيز كه هماره به بخشندگي و صلح‌طلبي در جهان شناخته مي‌شوند، بغداد را انتخاب مي‌كنند و در راستاي رشد و پيشرفت آن در عرصه بين‌المللي حركت مي‌كنند. ايران تجاوز هشت ساله رژيم بغداد را با سربلندي به پايان رساند و امروز در سالروز تاريخي سوم خرداد پايتخت كشور عراق نيز براي دفاع از حقوق ملت به مذاكره پرداخته است.

كشورهاي عضو 1+5 نيز مي‌توانند با درس گرفتن از تجارب شكست خورده گذشته خود در قبال ايران و كنار گذاشتن اين رويكرد، رفتاري متفاوت را در پيش گيرند و با كمك ايران اعتبار از دست رفته خود را در عرصه بين‌المللي و افكار عمومي جهان باز يابند.

انتهاي پيام

  • چهارشنبه/ ۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۴۶
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 91030302419
  • خبرنگار : 71089